Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gamla program på Windows 8.1


hc711

Rekommendera Poster

Jag var tvungen att uppdatera mig med ny dator och Win 8.1

Dessvärre fungerar inte alla äldre program på det nya operativsystemet.

Jag har ett registerprogram från Scandinavien PC systems som innehåller en massa års data.

samt en OCR läsare som inte fungerar.

Dessa program fungerade OK på WIN XP.

Har hört talas om att man kan använda ett Virtuellt operativsystem för att lösa problemet?

Kan någon hjälpa mig?

 

//Erik

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har hört talas om att man kan använda ett Virtuellt operativsystem för att lösa problemet?

Kan någon hjälpa mig?

 

Det finns några olika verktyg för att köra virtuella maskiner.

 

Här en guide för att installera ett av dessa:

 

//eforum.idg.se/topic/334120-guide-h%C3%A4mta-och-installera-gratis-vmware-player/

 

Guiden anger en nu gammal version av "Playern" men principen är densamma.

 

Guden beskriver alltså verktyget, sedan behöver man installera ett operativsystem också.

Finns guider här på eforum men kanske inte just för XP.

Har du bara en skiva med XP så är detta enkelt, men mycket tidsödande.

 

Om inte kompabilitetsläget fungerar kan det vara enklare - eller snabbare - att installera Linux virtuellt och i Linux pröva att köra ditt program där, under Wine.

Vad exakt heter registerprogrammet från SPCS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns några olika verktyg för att köra virtuella maskiner.

 

Här en guide för att installera ett av dessa:

 

//eforum.idg.se/topic/334120-guide-h%C3%A4mta-och-installera-gratis-vmware-player/

 

Guiden anger en nu gammal version av "Playern" men principen är densamma.

 

Guden beskriver alltså verktyget, sedan behöver man installera ett operativsystem också.

Finns guider här på eforum men kanske inte just för XP.

Har du bara en skiva med XP så är detta enkelt, men mycket tidsödande.

 

Om inte kompabilitetsläget fungerar kan det vara enklare - eller snabbare - att installera Linux virtuellt och i Linux pröva att köra ditt program där, under Wine.

Vad exakt heter registerprogrammet från SPCS?

Programmet heter SPCS registerprogram för Windows. Programmet installeras inte utan det är endast en .exe fil som körs

Tack för dina tips, det låter som lite överkurs för mig men jag ska läsa igenom alternativen

//Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta kontakt med Visma och hör hur du kan få över informationen till ett nytt bokföringsprogram: https://vismaspcs.se/kontakta-oss

 

Det är ett registerprogram inte ett Bokföringsprogram, det försvann i om SPCS såldes

Jag kan exportera all fältinformation till Excel men problemet är frifältsinfo som inte kommer med

//Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr måste du nog förr eller senare flytta över informationen till ett modernare program/filformat, även om det innebär mycket manuellt arbete.

 

Om det ska installeras från en diskett som du skriver här: //eforum.idg.se/topic/223914-spcs-registerprogram-problem-p%C3%A5-xp-pro/

är det ju ett problem i nyare datorer också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...