Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Facebook


Ulvas

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag har en stationär välskött dator som fungerat perfekt - tills nu. När jag nu ska gå in på Facebook fryser allting i ca 20 sekunder. Sen kommer jag in och allting fungerar perfekt resten av seansen. Jag kan alltså därefter gå in på Facebook igen hur många gånger som helst utan problem.

 

Nästa gång jag startar datorn blir det likadant igen. Jag kan göra allt möjligt utan problem - tills jag går in på Facebook. Då fryser det till igen i ca 20 sek. Därefter full fart på allt.

 

Win 7, IE 11, NVIDIA GeForce GT 420, Realtek PCIe GBE Family Controller. ASUS CG5275 Desktop. Allting helt uppdaterat. Datorn går som ett expresståg utom vid första ingången på Facebook. Efter ca 20 sek går det perfekt igen.  

 

Vad är detta? Jag kan leva med det, men den viktigaste frågan är om det finns ett säkerhetsproblem här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske prova med en annan webbläsare. Tex Firefox eller Seamonkey.

IE förutsätter för att fungera 100%-tigt att webbsidan är gjord med verktyg från MS. Dvs. enligt den egna MS-standarden.

Försvinner problemet med Firefox eller Seamonkey, ja då så vet du var orsaken låg: IE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilket skede?

 

En orsak kan vara att din ISP:s DNS fungerar dåligt så att Facebooks IP-nummer (facebook.com has address 173.252.120.6, facebook.com has IPv6 address 2a03:2880:2130:cf05:face:b00c:0:1) måste sökas. Använder du IPv4 eller IPv6? Stöder din ISP redan IPv6? Håller din ISP på att övergå till IPv6?

 

Du kan pröva med att lägga in facebook i din hosts fil. Vad ger kommandot: ping facebook.com? Tar det lång tid att få svar?

 

En annan möjlighet är att webbläsaren inte sparar kakorna, som facebook skickat, utan raderar dem vid avstängning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag koll på detta. I Internetalternativ/Sekretess/Avancerat har jag i åratal åsidosatt normal cookiehantering genom att blockera cookies från tredje part. Det har aldrig ställt till med krångel.

 

Efter två timmars djupgrävande och testande idag, har jag funnit att genom att tillåta rubiconproject.com, så fungerar det. När seansen är slut raderas den dock automatiskt genom min försorg :).

 

Nu slipper jag "frysningen" i början och behöver inte fundera på om min dator drabbats av något "elakt".

 

Tack för ert engagemang! Den här sidan är faktiskt guld värd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...