Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ubuntu


MariaE

Rekommendera Poster

Kommandot fungerar. Programmet dd kommer att skriva binära nollor tills disken blir full. Sedan får du ett "felmeddelande" att disken är full. Då är disken tömd. Men det räcker säkert med att tömma MBR (första sektorn). Kommandot är: dd if=/dev/zero of =dev/sda bs=512 count=1.

Det funkade inte så det blir till att ta fram Windows 98 skivan och skriva format c:  Det står att utrymmet är oallokerat om jag  startar med den skivan i datorn då kan jag formatera hårddisken . Det funkade inte med kommandotraden  du skrev tyvärr .... Det kan bero på att vi använder olika linuxversioner. Sifferfilerna innehåller mitt försök att utplåna filer på hårddisken. Jag var tvungen att döpa om dem också för att kunna ladda upp dem hit. 

/Maria

1234.txt

12345.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 85
  • Skapad
  • Senaste svar

Du har inte skrivit in kommandot rätt. Det får inte finnas mellansĺag före eller efter =-tecknet. Före dev skall alltid vara ett /. Nedan din fil där felen är markerade med rött.

 

maria@mx1:~/Desktop
$ dd if=/dev/zero of=dev/sda bs =512 conunt=1 Skall vara count
dd: unrecognized operand `bs'
Try `dd --help' for more information.
maria@mx1:~/Desktop
$ dd if=/dev/zero of=dev/sda bs=512 conunt=1
dd: unrecognized operand `conunt=1'
Try `dd --help' for more information.
maria@mx1:~/Desktop
$ dd if=/dev/zero of=dev/sda bs=512 count=1  Fattas  /, skall vara: /dev/sda
dd: opening `dev/sda': No such file or directory
maria@mx1:~/Desktop
$ dd if= /dev/zero of=dev/sda bs=512 count=1 Mellanslag mellań if= och /dev/zero
dd: unrecognized operand `/dev/zero'
Try `dd --help' for more information.
maria@mx1:~/Desktop
$ dd if=/dev/zero of=dev/sda bs=512 count=1 Fattas  /, skall vara: /dev/sda
dd: opening `dev/sda': No such file or directory
maria@mx1:~/Desktop
$ dd if=/dev/zero of= dev/sda bs=512 count=1  Fattas  /, skall vara: /dev/sda
dd: unrecognized operand `dev/sda
Try `dd --help' for more information.
maria@mx1:~/Desktop
$ dd if= /dev/zero of=dev/sda bs=512 count=1  Mellanslag mellań if= och /dev/zero
dd: unrecognized operand `/dev/zero'
Try `dd --help' for more information.
maria@mx1:~/Desktop
$

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  Skall vara count Det felet rättade väl jag i den andra filen? Att jag har med mellanslag där inte du har det kan bero på att raderna visas som halva i min webbläsare p.g.a. att vi använder olika DPI-värden på skärmen) Jag får inga bildskärmsglasögon.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ville ju pröva och installera Linux virtuellt, har du redan gett upp detta?

Det var därför jag säger att du skulle använda iso-filen som den är.

Trodde du ville ha det lite enklare, men tydligen inte.

Men vill du ändå köra som du gjort tidigare och krångla vidare, ja då gäller ju det som NoWin säger.

 

Du ville ju pröva och installera Linux virtuellt, har du redan gett upp detta?

Det var därför jag säger att du skulle använda iso-filen som den är.

Trodde du ville ha det lite enklare, men tydligen inte.

Men vill du ändå köra som du gjort tidigare och krångla vidare, ja då gäller ju det som NoWin säger.

 

Nej Linux virtuellt funkar tyvärr inte trots att jag nu har laddat net ett "virtuellt" förstoringsglas i Windows. Däremot funkar det väldigt bra för att t.e.x. se citattexten i citaten som jag får när jag startar datorn. 

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ubuntu eller lubuntu passar inte min blåa dator. Det är därför jag inte har skrivit något i denna tråd. Nu har jag istället två andra Linux i datorn MX anti X och Linux mint Rebecca och det funkar bra att surfa också och att skriva inlägg här t.e.x.

 

/ They have been at a great feast of \
| languages, and stolen the scraps.  |
|                                    |
| -- William Shakespeare, "Love's    |
\ Labour's Lost"                     /
 ------------------------------------
  \
   \
       ___  
     {~._.~}
      ( Y )
     ()~*~()   
     (_)-(_)   
maria@maria-desktop ~ $ 
 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Jag håller mej till den versionen som jag har laddat ner. :)  Jag använder bara Antix som root. Resten är Linux Mint Rebecca. Att det blev den versionen igen var bara av en slump. Jag hade laddat ner Linux Mint Cinnamon och trodde att det var den versionen på en CD-R som jag hade skrivit program på. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

När datorn visar en röd rand på bildskärmen när jag stänger av datorn, då ska jag sluta surfa med den. Annars blir skärmen vit  när jag startar datorn igen... Tyvärr har jag ingen bild på detta när den försöker ladda ubuntu. Batterierna i kameran tog slut. Jag använder Linux Mint Rafaela  nu men datorn villl ju ha uppdateringar med ubuntu... Den senaste uppdateringen som den försökte hämta var alltså för hög.... Jag fick en varning med en röd rand på skärmen men det brydde jag mej inte om då... Det var sent på kvällen när jag stängde av datorn. Nu har jag fått installera Linux mint Rafaela igen... :angry:

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på varför det är så svårt att surfa till flera sidor på eforum med Linux datorn... Den har inte hämtat så många uppdateingar ännu sedan jag var tvungen att börja om... 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fundera också på, varför du har så svårt att hålla ett ämne i en tråd?

 

Denna tråd har du skapat och valt rubrik, men den innehåller ändå mycket som inte har med rubriken att göra.

 

Håll dig till Trådrubriken nu, annars kommer inlägg att tas bort eller tråden att stängas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fundera också på, varför du har så svårt att hålla ett ämne i en tråd?

 

Denna tråd har du skapat och valt rubrik, men den innehåller ändå mycket som inte har med rubriken att göra.

 

Håll dig till Trådrubriken nu, annars kommer inlägg att tas bort eller tråden att stängas.

Denna tråd handlar mest om problem med Ubuntu och problem med uppdateringar av Ubuntu därför har jag fått tips på andra versioner att ladda ner. Men jag vill inte installera Anti X igen. Den versionen blev det fel med nästan på en gång. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...