Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ubuntu


MariaE

Rekommendera Poster

  • Svars 85
  • Skapad
  • Senaste svar

Finns det inte nån bra sida på engelska som är virusfri? Finns det bara på svenska :-( 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag äntligen hittat en DVD-RW som jag har kopierat över till bättre skiva. Den har jag installerat ubuntu engelskspråkig version på. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför krånglar du med dessa skivor?

Varför inte bara använda ISO-filerna som dom är?

 

Och varför envisas du med att köra versioner på engelska, du har ju svårt för engelska har du ju nämnt flera gånger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför krånglar du med dessa skivor?

Varför inte bara använda ISO-filerna som dom är?

 

Och varför envisas du med att köra versioner på engelska, du har ju svårt för engelska har du ju nämnt flera gånger?

Orsaken till att jag envisas med att köra progam på engelska är att jag är anglofil. Jag drabbades av anglofili 1983 då jag började i Alviksskolan. 1985 skrev jag i min almanacka helt på engelska. Det året var jag på språkresa och då köpte jag mina första böcker på engelska. "The world's best doctor jokes. " och några andra böcker med roliga historier.

/Maria

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det största problemet kunna installera Ubuntu... Jag har delar av Linux Mint kvar :-( 

 

Jag har försökt allt :-(  Det går inte att starta med Ubuntu , trots att skivan är startbar. Datorn startar bara i Grubläge :-( Linux Mint går ju att installlera men det vill jag ju inte ha :-( Jag försökte starta med Windows Xp också . Jag tänkte att det skulle radera hårddisken men det gjorde det inte. Windows 7 borde radera hårddisken men den skivan hittar jag inte :-( 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför krånglar du med dessa skivor?

Varför inte bara använda ISO-filerna som dom är?

 

Och varför envisas du med att köra versioner på engelska, du har ju svårt för engelska har du ju nämnt flera gånger?

Använda iso-filerna som de är ?? Det går väl inte  Om det nu funkar så vill jag ha en beskrivning på hur ? Ska jag läsa filerna i Winrar då eller ? Men då blir det ju inte installerat på hårddisken ??

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste skapa en skivavbildning av iso-filen på CD. Sedan måste du boota datorn mot denna CD.

Om du bara kommer till Grub är skivar inte bootbar eller att BIOS inte bootar mot CD läsaren före hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använda iso-filerna som de är ?? Det går väl inte  Om det nu funkar så vill jag ha en beskrivning på hur ? Ska jag läsa filerna i Winrar då eller ? Men då blir det ju inte installerat på hårddisken ??

/Maria

 

Du ville ju pröva och installera Linux virtuellt, har du redan gett upp detta?

Det var därför jag säger att du skulle använda iso-filen som den är.

Trodde du ville ha det lite enklare, men tydligen inte.

Men vill du ändå köra som du gjort tidigare och krångla vidare, ja då gäller ju det som NoWin säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste skapa en skivavbildning av iso-filen på CD. Sedan måste du boota datorn mot denna CD.

Om du bara kommer till Grub är skivar inte bootbar eller att BIOS inte bootar mot CD läsaren före hårddisken.

Du svarade på två inlägg samtidigt märker jag :-) Skivan är startbar enligt isobuster, Jag vet att jag måste skapa en skivavbildning av iso-filen men det verkade som om vissa tycker att man inte måste göra det?? 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ville ju pröva och installera Linux virtuellt, har du redan gett upp detta?

Det var därför jag säger att du skulle använda iso-filen som den är.

Trodde du ville ha det lite enklare, men tydligen inte.

Men vill du ändå köra som du gjort tidigare och krångla vidare, ja då gäller ju det som NoWin säger.

Jag får inga bildskärmsglasögon , Då kan jag tyvärr inte använda  Linux virtuellt. Det är sån liten text. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur stor upplösning du vill ha?

 

Men dessa bilder visar hur Ubuntu ser ut virtuellt på min skärm just nu, 15,6 tum´s bärbar.

Kör 1366 X 664, men kan gå ner till 800 X 600 vid behov.

post-13429-0-01845100-1426619969_thumb.png

post-13429-0-69143800-1426619988_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du svarade på två inlägg samtidigt märker jag :-) Skivan är startbar enligt isobuster, Jag vet att jag måste skapa en skivavbildning av iso-filen men det verkade som om vissa tycker att man inte måste göra det?? 

/Maria

Har du bränt skivan så långsamt som möjligt?

Kollade du checksumman på den nedladdade filen innan du brände?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag kollade inte checksumman. Jag bränner alltid skivor på låg hastighet. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar använda upplösningen 800x600. DPI-värde 125 på min Windows dator. Det går tyvärr inte att använda högre DPI-värde. När jag skriver detta måste jag alltid zooma annars ser jag inte vad jag skriver. Jag zoomar till 125 % . Det är först då det blir fetstil. 

/Maria

 

Jag vet inte hur stor upplösning du vill ha?

 

Men dessa bilder visar hur Ubuntu ser ut virtuellt på min skärm just nu, 15,6 tum´s bärbar.

Kör 1366 X 664, men kan gå ner till 800 X 600 vid behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställ in rätt DPI värde. 125 är säkert för högt för din skärm vid upplösningen 800×600. Mät höjden på skärmen i tum och dividera 600 med antalet tum så får du korrektare DPI-värde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställ in rätt DPI värde. 125 är säkert för högt för din skärm vid upplösningen 800×600. Mät höjden på skärmen i tum och dividera 600 med antalet tum så får du korrektare DPI-värde.

Om jag väljer lägre DPI-värden då ser jag inte texten. :-( Jag får inga bildsärmsglasögon. Det är alltid nån som bestämmer över en. Jag kan inte använda en annan upplösning. I Linux där kan jag använda lägre upplösning. I min Windows 98 dator, kan jag välja upplösningen 640x480 om jag vill. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag installerar Linux Mint som tydligen är den enda Linux version som går att installera just nu... och sen skriver nåt kommando i terminalen var det någon som skrev nånstans här på eforum.... Då blir disken helt utplånad på datafiler och annat påstod han. Sen borde jag kunna installera ubuntu... Men jag hittar inte var han skrev det...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag installerar Linux Mint som tydligen är den enda Linux version som går att installera just nu... och sen skriver nåt kommando i terminalen var det någon som skrev nånstans här på eforum.... Då blir disken helt utplånad på datafiler och annat påstod han. Sen borde jag kunna installera ubuntu... Men jag hittar inte var han skrev det...

/Maria

I denna tråd finns förklaring på det. 

//eforum.idg.se/topic/347282-hur-s%C3%A4ker-%C3%A4r-en-omformatering/

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I denna tråd finns förklaring på det. 

//eforum.idg.se/topic/347282-hur-s%C3%A4ker-%C3%A4r-en-omformatering/

/Maria

 

Den tråden handlar ju om hur säker en omformatering är, om allt verkligen på en hårddisk försvinner, när man har haft information på hårddisken som man absolut inte vill ha kvar på den hårddisken, är kanske inte riktigt samma sak som du är ute efter, att kunna installera en Linux-distribution.

 

Edit: Thirteen´s länkar borde passa dig bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag installerar Linux Mint som tydligen är den enda Linux version som går att installera just nu... och sen skriver nåt kommando i terminalen var det någon som skrev nånstans här på eforum.... Då blir disken helt utplånad på datafiler och annat påstod han. Sen borde jag kunna installera ubuntu... Men jag hittar inte var han skrev det...

/Maria

 

Lär knappast göra någon skillnad, du måste få datorn att boota mot Ubuntu-skivan. När den gör det kan du välja om du vill installera parallellt eller radera disken så om disken är tom eller inte före installation spelar ingen roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den tråden handlar ju om hur säker en omformatering är, om allt verkligen på en hårddisk försvinner, när man har haft information på hårddisken som man absolut inte vill ha kvar på den hårddisken, är kanske inte riktigt samma sak som du är ute efter, att kunna installera en Linux-distribution.

 

Edit: Thirteen´s länkar borde passa dig bra.

Men det är en som har skrivit att man kan få bort allt genom att skriva ett Linux kommando i terminalen. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...