Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spara .docx i Open Office 4.1.1


Mikael63

Rekommendera Poster

Har sökt men ej hittat något konkret JA eller NEJ på den frågan.

Eller jo, jag har hittat svar åt båda hållen.. men inget som gör mig klocare.

 

  1. Jag har ett Worddokument som är sparat som default .docx. Ex. mittdokument.docx
  2. Det dokumentet kan det tas backup på, eller kopieras till en annan mapp.
  3. Samma dokument kan kopieras till DropBox
  4. Med annan dator med OpenOffice kan man, via DropBox, vilja öppna, redigera och spara filen. Detta låter sig inte göras hela vägen - öppna och redigera ja, men inte spara som .docx.

Spara som .doc?

Ja, det går ju bra men då kommer det att krävas disciplin då det då kommer att finnas ett dokument som heter mittdokument.doc och ett annat som heter mittdokument.docx

 

Se till att ha enbart .doc från början?

Ja, det vore ju bra men om det nu inte är det? se punkt 1.

 

Använda annan ordbehandlare?

Ja, det vore ju bra men nu är det OpenOffice - se punkt 4

 

Jag efterlyser alltså ett sätt, med tillägg eller annat, att kunna spara en fil som en .docx med Open Office (för Linux) och inte en omväg runt problemet.

 

Går detta att lösa eller ej?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Ja, det vore ju bra men nu är det OpenOffice - se punkt 4

Det fungerar bra med det snarlika LibreOffice(Version 4.1.3.2). Öppnade upp en docx-fil på min NAS skapad i Office 2013 eller Office 2007(ej säker där) från Virtuellt ZorinOS och sparade ner filen efter några ändringar utan problem.

 

Öppnade sen upp filen i Office 2013 utan problem.

 

Konstigt det inte fungerar med OpenOffice för Linux, docx är inget nytt filformat längre. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Använda annan ordbehandlare?

Ja, det vore ju bra men nu är det OpenOffice - se punkt 4

 

Jag har gjort valet att använda Open Office av främst två skäl:

1. Min erfarenhet är att Installation och uppdatering av OO alltid fungerar okej medan det inte har gjort det med LO.

2. Pga. 1. har jag även installerat OO åt några bekanta med Linux och jag vill då använda samma program för att supporta.

 

Jag använder ibland FreeOffice men där är en av begränsningarna med "Free" att just .docx inte stöds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, precis.. jag har sett gamla trådar där man säger att det inte går och lite senare att det går med v4.x.

Andra trådar där någon säger att det inte går för att senare finnas ett inlägg där det står att det går med hänvisning till en Wiki. Kollar man på den källan står inget.

 

Det vore ju bra om man likt FreeOffice deklarerar detta klart och tydligt: Ja, du kan öppna .docx men inte spara. = Fine, då vet jag.

Tycker också det är märkligt att OO inte "hängt med".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OO har inte hängt med LibreOffice de senaste åren.

 

Det är anledningen till att de flesta Linuxdistar har LibreOffice som default kontorsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OO har inte hängt med LibreOffice de senaste åren.

 

Det är anledningen till att de flesta Linuxdistar har LibreOffice som default kontorsprogram.

 

Okej. Ja jag kan acceptera om det är så..

Kan ju vara en fullgod anledning till att återgå till Libre då.

 

Tänkte passa på att försöka skriva ner hur detta fortlöper den här gången.

 

Direkt kan man konstatera att för LibreO. krävs att man laddar ner tre filer om man vill ha allt på Svenska.

För OpenO. verkar det räcka med en fil.

Fyller på allt eftersom...

 

Jodå, den här gången gick allt bra. Ser att man gjort installationen aningens, aningens enklare då man lyft ut några .deb.

 

För att tvinga mig själv att använda Libre Office har jag avinstallerat de andra kontorssviterna.

 

Tråden är egentligen fortfarande olöst då frågan avser OpenOffice.

Kanske ramlar funktionen in i typ version 5 av OO...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...