Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Permanent" extern hårddisk?


.M

Rekommendera Poster

I min nya dator så sitter det en SSD och jag föredrar att ha två diskar i datorn utifall att något skulle inträffa. Och då min gamla dator så tok-kraschade boot-disken så jag har väll fått vatten på min kvarn så att säga.

 

Fast jag hittar inte någon plats i nya datorn att fästa en till disk då den är dels ganska kompakt och dels ganska okonventionell, så jag funderar på om jag kan använda en extern disk istället.

 

Jag kan välja mellan USB3 och eSata. Någon som har några tips på för- eller nackdelar på den ena eller andra? Jag har en disk redan och behöver egentligen bara ett kabinett. Och pris för eSata och USB3-kabinett verkar vara densamma så priset borde inte spela någon roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant skulle jag säga eSata, den är ju liksom dedikerad för ändamålet..

 

Jag har haft en extradisk liggande lös på botten i mitt datorchassie i många år. I Min "filserver" har jag en extradisk fastsatt med en skruv i en metallbit över till en skruv på en av de fasta diskarna.

En stationär skumpar man ju inte omkring med dagligen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Köp ett kabinett med E-SATA. Med USB får du en felkälla till: USB - SATA adaptern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev ett e-sata kabinett som drivs med ström från USB. På så vis så startar och stängs kabinettet av i samband med att datorn startar och stängs av. Just nu så har jag fånigt nog ockuperat eSata och två USB för ström, eventuellt så kan jag dra ut den ena USB:n så jag inte äter upp alla portar i onödan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...