Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lollipop för Android


BusterB

Rekommendera Poster

Alla Har vi ju läst om "underverket"Lollipop uppgraderingen till Android. Alla elektronikreportrar höjer "materialdesign" till skyarna och menar på att detta är det som vi väntat på sen en viss man hängdes på ett träkors.
Som vanligt undrar man om inte allihop ändå drogats eller utsatts för någon kemiskt experiment. Har dom verkligen upplevt Lollipop på sina egna mobiltelefoner.
Fick min uppdatering till min Samsung för några dagar sedan och sen dess Har det blivit mörkare och mörkare i min tillvaro. Det Var batteriet på telefonen som började arbeta om något.
Såg först ganska bra ut. Lite rappare vid fönsterbyten. Ikonerna såg betydligt ljusare och färgriktiga ut. Men!!
Det ljusare intrycket beror på att batteriet får jobba. Minst dubbelt Så mycket!!
Menyerna ser ut som om dom ritats med kritor av små barn. Detta kallas materialdesign!?
Hade du Wifi innan? Isåfall inte nu längre. Inte heller surf via USB.
Var det lätt att stänga av ljudet innan?
Nu är det svårt och kräver att man gör minst tre manövrar innan det är tyst. Lika många för att sedan få signal igen.
Köp extra batterier att ha med under dagen. Ringer eller använder du ex.epost - Minst 3st fulladdade batteriet extra I fickan.
Hur, eller ska man säga TÄNKTE man innan man släpper sånt här skit?
Har alltid varit Android freak Men vet inte om jag kommer att förbli. Att ex. Ladda ner Cyanogen grejor är roligare och mer underhållande än detta. Dom är även snabba med att rätta till fel. Det får nog bli det även på min S4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Hur, eller ska man säga TÄNKTE man innan man släpper sånt här skit?

Det är därför man alltid eller nästan alltid ska avvakta med att uppgradera tills de värsta buggarna är rättade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har noterat på annat forum att det var en nära hysteri om att få ḱunna uppdatera till KitKat när den kom/var på väg. Ett j***a tjat...

Några kunde inte vänta utan hittade vägar att peta in KitKat fast mobltelefontillverkaren inte släppt "sin" version.

Osv.

När det då KitKat väl blivit installerat hos de flesta blev det åter ett j***a gnällande om att det ena och än det andra inte fungerade, att batteritiden minskade osv. Många upplevde dock - naturligtvis - allt positivt, att batteritiden i stället ökat osv.

 

Nu har jag inte följt motsvarande diskussionen ang. Lollipop men jag antar att den sett/sett ut på motsvarande vis.

 

För egen del irriterades jag över att behörigheten till ett externt minneskort begränsades med Kitkat, men att jag då föredrog att anpassa mig (se signaturen nedan) i stället för att lägga energi på att reta upp mig på det.

Med Lollipop har den begränsningen mildrats.

De enda sakerna jag märkt till en nackdel, när man väl vant sig vid utseendet, är att det inte finns något helt ljudlöst läge och det andra att att Inställningar försvunnit från meny-knappen.

 

Det förstnämnda enkelt åtgärdat med appen Llama, som jag ändå använder till annat, ett klick och sedan klart...

Det andra har jag inte engagerat mig vidare i. Men tror jag ska kolla, bara för att..

 

Angående just batteritid och annat som knasar verkade en fabriksåterställning vara lösningen, när detta skedde med Kitkat.

 

Edit: stavfel rättade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick min uppdatering till min Samsung för några dagar sedan...

Hade du Wifi innan? Isåfall inte nu längre. Var det lätt att stänga av ljudet innan?

Nu är det svårt och kräver att man gör minst tre manövrar innan det är tyst. Lika många för att sedan få signal igen.

Idag kom Lollipop (Android 5.0.2) till Sony Z3.

WiFi fungerar lika bra som innan. Har inte gjort någon ny inställning för detta, utan det är direkt efter första omstarten efter installationen.

För att stänga av ljudet är det precis som innan, dvs 2 manövrar. Likadant för att få signal igen.

Samsung har väl hittat på egna konfigureringar helt enkelt.

Batteriförbrukningen kan jag inte uttala mig om ännu, då jag haft Lollipop i drygt en timme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag kom Lollipop (Android 5.0.2) till Sony Z3.

WiFi fungerar lika bra som innan. Har inte gjort någon ny inställning för detta, utan det är direkt efter första omstarten efter installationen.

För att stänga av ljudet är det precis som innan, dvs 2 manövrar. Likadant för att få signal igen.

Samsung har väl hittat på egna konfigureringar helt enkelt.

Batteriförbrukningen kan jag inte uttala mig om ännu, då jag haft Lollipop i drygt en timme.

NU har jag fått min Samsung S4 med vers. 5.0.1 av Lollipop att fungera. Raderade alla appar. Installerade sedan om Lollipop. Sedan en "cache partition wipe". Men det behövdes ytterliggare en samt två installationer av Tele2:s paket men nu fungerar telefonen som den ska. Wifi och allt annat också. 

Eftersom jag har endast basutbud av appar kvar så är laddningen inget problem längre. Får se vad som händer. Installerar mina appar en och en nu och testar.

Såg att det också finns appar nu för att ta kontroll över ljudet igen.

Tycker bara synd om folk som inte kan åtgärda felen själva råkar ut för detta strul. Får hoppas på att 5.0.2 och högre blir bättre. Har ju varit lite strul tidigare med Android uppdateringar men inte i de här storleken. Lästa på nätet att jag är långt ifrån ensam om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också installerat. Jag raderade inget, säkerhetskopierade inte ens (vågat  ;)).

 

Speciellt bra är notifieringarna tycker jag. GUIt har fått ett märkbart lyft. Utöver det har jag inte märkt så mycket ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också installerat. Jag raderade inget, säkerhetskopierade inte ens (vågat  ;)).

 

Skönt GUI, men har inte mycket mer än touchat på ytan ännu.

Jag gjorde heler ingen återställning, utan installerade Lollipop direkt. Alla inställningar var intakta efter uppgraderingen. Uppgraderingen innebar förändringar, men det har jag snabbt vänt mig vid. Som helhet är det mycket fräschare. Batteritiden var mycket bra förut och nu verkar den vara ännu bättre.

 

Under ytan döljer sig ett "Påskägg" i form av ett spel som heter lollipop. Man får fram det via Inställningar -> Om mobilen. Där ska man klicka massor av gånger på "Android-version 5.0.2". Jag fick klicka mer än 50 gånger, men tills lut syntes Lollipop-klubban. På klubban klickar man och håller fingret nertryckt ett par sekunder. Upprepas några gånger för att spelet ska starta.

Klubban ser ut så här:

 

post-9397-0-89944500-1426700772_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Har kört nu med Lollipop några veckor. En positiv förändring är att pop3 mail-appen äntligen verkar fungera. Det tog bara drygt 7 år. Nu slipper man 350 olästa mail i inkorgen helt plötsligt. Innan var appen mer lik en enarmad bandit. Plötsligt kunde den bara räkna upp olästa mail som om man drog i spaken på spelmaskinen. Men nu helt ok och lite ny design.

Dom lovade ju bättre kontroll på batteriet, nja, vet inte men liiiite bättre kanske det har blivit.

 

Lite rappare är telefonen i alla fall tycker jag.

 

En sak som jag haft problem med är ljudet i hörsnäckorna. Ibland försvinner en kanal.

Hade tidigare ofta problem med att koppla upp mot Kies på min PC. Funkade perfekt de första 5 gångerna sen har det varit lika svårt igen. Kanske min PC men jag har inte gjort någon förändring på den, så....

Men har fortfarande svårt att se det revolutionära med Lollipop. Kommer kanske mer? Frågan är ju om S4 kommer att få vara med om fler uppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah! just det ja.. det kom en uppdatering för några dagar sedan, till Samsung S4+, och nu funkar ljudinställningarna lika tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det hade jag glömt. Nu slipper man trestegsmanövern. Men det var i samband med den som mitt ljud började krångla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...