Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varm Dator ?


DumBurken

Rekommendera Poster

Hallå

Min dotter köpte en bärbar Samsung Serie 5 13" i juli 2014 och den har börjat strula på diverse vis. Den har blivit slö och hänger sig ibland. Jag städade den fysiskt och gjorde en ominstallation av W8.1. Jag tyckte att datorn kändes varm efter ett tag och installerade speedfan som visar enligt bild. Hur allvarligt skall man se på dessa värden?

Där är ju fortfarande garanti kvar så vi funderar på att lämna in den för kontroll. Den är köpt på Media Markt. Kan detta kosta min dotter något tror ni? Hon är en fattig student :)

 

//Lars

 

IMG_12631.jpg

IMG_12641.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan 53% CPU användning är mycket om inte några tyngre program var igång. Det ligger inte några program i bakgrunden som stjäl Cpu kraft?

 

Jag tycker inte att det är extremt höga temperaturer. Speedfan kan visa underliga värden emellanåt. Ladda ner CoreTemp och se om du får likadana värden med det programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När datorn blir för varm så att den riskerar att skada delar i datorn borde den stängas av. Men vissa datorer saknar tyvärr den funktionen. :-( 

Mina datorer stängs av när de blir för varma. Men jag har stationära datorer. Köp en kylplatta och lägg under datorn. Om inte detta funkar gör backup på nya datafiler ofta. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett stort misstag som många gör med bärbara datorer är att ex. sitta med dom i knät, ha dom i sängen på ex en kudde framför sig etc. Grejen är att man då riskerar att blockera fläktintaget som i 99% av bärbara sitter under datorn. Det tar inte många minuter med intaget blockerat innan saker börjar överhettas.

Sådana "misstag" behåller man givetvis för sig själv.

Ingen annan behöver veta eller känna till detta.

Så gå nu och Reklamera! Är det garanti kvar ska det inte kosta.

MM är ju inte kända för att vara särskilt kundmedvetna när det kommer till reklamationer. Men tveka inte en sekund utan gå dit med "skräpet".

Vet kunder som t.o.m fått beg. varor på MM.Inte omöjligt att din dator är det. Kräv att få en ny. För den har ju "givetvis" krånglat sedan första uppstart. Kontakta konsumentombudsmannen om det strular.Tveka inte heller att Kontakta ARN. Butiker hatar att hamna på deras svarta listor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägg! Har du en gång fått överhettningsproblem Så är det Ingen som "självläket". Det blir vara värre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tur att man inte har en bärbär dator. Det blir det bara problem med eller dem  att de råkar ramla ner från ett bord . Man kanske blir skärmd av något  ljud och hoppar  till och  datorn ramlar ner i golvet som man har i knät. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägg! Har du en gång fått överhettningsproblem Så är det Ingen som "självläket". Det blir vara värre.

 

Beror väl på vad grundproblemet handlar om, om detta går att lösa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tur att man inte har en bärbär dator. Det blir det bara problem med eller dem  att de råkar ramla ner från ett bord . Man kanske blir skärmd av något  ljud och hoppar  till och  datorn ramlar ner i golvet som man har i knät. 

/Maria

 

Irrelevant svar, löser inte DumBurken´s värmeproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Irrelevant svar, löser inte Dumburken´s värmeproblem.

Det kanske lär honom att undvika bärbara datorer i framtiden eller att göra backup varje gång man har använt datorn. Det blir också mera fel på en bärbar dator än en stationär dator.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske lär honom att undvika bärbara datorer i framtiden eller att göra backup varje gång man har använt datorn. Det blir också mera fel på en bärbar dator än en stationär dator.

/Maria

 

Du har helt fel MariaE, vad grundar du dig på att en bärbar dator är sämre än en stationär dator, detta är ett typiskt irrelevant inlägg som inte på något sätt hjälper DumBurken med sina problem.

Varför i så fall, ökar försäljningen av bärbara datorer, och stationära minskar sin försäljning, och har gjort så dom senaste åren??

 

Nu håller vi oss på rätt nivå i tråden, annars riskerar vi att något inlägg blir borttaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå

Min dotter köpte en bärbar Samsung Serie 5 13" i juli 2014 och den har börjat strula på diverse vis. Den har blivit slö och hänger sig ibland. Jag städade den fysiskt och gjorde en ominstallation av W8.1. Jag tyckte att datorn kändes varm efter ett tag och installerade speedfan som visar enligt bild. Hur allvarligt skall man se på dessa värden?

Där är ju fortfarande garanti kvar så vi funderar på att lämna in den för kontroll. Den är köpt på Media Markt. Kan detta kosta min dotter något tror ni? Hon är en fattig student :)

 

//Lars

 

IMG_12631.jpg

IMG_12641.jpg

 

Har liknande temperaturer på min bärbara, men mina värden är normala, för denna 4-5 år gamla maskin, när värdena börjar gå upp mot 80-85° så kanske man ska börja fundera på att skaffa en kylplatta!?

Har en kylplatta på en annan bärbar, och den fungerar utmärkt, sänker tempen säkert med 5-10°, och kylplattan är helt ljudlös.

post-13429-0-37924500-1426329606_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt fel MariaE, vad grundar du dig på att en bärbar dator är sämre än en stationär dator, detta är ett typiskt irrelevant inlägg som inte på något sätt hjälper DumBurken med sina problem.

Varför i så fall, ökar försäljningen av bärbara datorer, och stationära minskar sin försäljning, och har gjort så dom senaste åren??

 

Nu håller vi oss på rätt nivå i tråden, annars riskerar vi att något inlägg blir borttaget.

Han som jag hjälpte med dataräddning sa det till mej. Men visst är det bra med bärbara datorer också. Jag har lånat bärbara datorer några gånger. Men jag flyttar inte på dem och när jag använder datorn står den på ett vanligt bord. 

/Maria

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han som jag hjälpte med dataräddning sa det till mej.

 

/Maria

 

Tycker du ska sluta att lyssna på dina datahjälp-personer, som inte verka kunna så mycket alls om datorer.

Nu är vi helt utanför ämnet igen, så det är bäst att vi håller oss till ämnet nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Min dotter bedyrar att hon alltid haft datorn på ett fast underlag så att den har kunnat andas ordentligt och jag tror henne faktiskt för detta har jag präntat in i skallen både på henne och min son.

 

Då är ju frågan om man skall fortsätta att köra på eller lämna in. Vad händer om de säger att det är inget fel på den? Du får betala X kronor i felsökningsavgift. Kan man på något vis gardera sig mot detta?

 

Att bärbara datorer är sämre än stationära rent kvalitetmässigt undrar jag men en sak är säker och det är att det händer ofta att jag råkar ut för överhettade bärbara datorer. Jag lagar och fixar till familj, vänner och vänners vänner och jag får ofta intrycket att det hjälper inte med en renblåsning i ett igensatt fläktgaller för skadan är redan skedd, På min dotters fanns det inget damm i fläktgallret så det känns ännu konstigare att den har blivit som den är.

 

Kan man hitta referens värde på de olika komponenterna i datorn någon stans?

 

Kan man själv byta processor i en sådan här dator tro? Jag är ju absolut inget proffs på att fixa datorer men kan lite i alla fall. Jag får också intrycket av speedfan att det är både processor, moderkort och grafikkort som blir överhettat men det ena ger kanske det andra.

 

Jag fick inte Core temp att funka men laddade ner HW Monitor och det ser ut som bilden visar, Och det måste väl vara helt åt helsicke med processortempen i alla fall? Detta är utan att datorn jobbar med någonting. Speedfan visar bara runt 60 grader på core.

//Lars

IMG_12661.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bocken Bruse

När datorn blir för varm så att den riskerar att skada delar i datorn borde den stängas av. Men vissa datorer saknar tyvärr den funktionen. :-( 

Mina datorer stängs av när de blir för varma. Men jag har stationära datorer. Köp en kylplatta och lägg under datorn. Om inte detta funkar gör backup på nya datafiler ofta. 

/Maria

Får jag vara nyfiken och fråga vad du gör med en stationär dator som gör att den blir så överhettad så att den tom stänger av sig själv?

Jag har haft stationära datorer i över 20 års tid men jag har aldrig någonsin varit med om att en stationär dator blir så överhettad att den stänger av sig själv!???

Att damm-, katt- och hundhår kan sugas in och minska luftgenomströmningen har däremot en granne varit ute för. Varför placering på golvet inte direkt är att rekommendera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick in i resursövervakaren och kollade och de fyra fem översta värdena verkar suga en del även när datorn inte jobbar med något speciellt. Framför allt den som heter TiWorker.exe ( den stod på 50% från början ) men även perfmon.exe går ganska högt ibland. vad är detta och kan man stänga av de tro?

 

IMG_12681.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njaeee.....ingenting hjälper. Det får bli ett garantiärende. Återkommer här hur det går :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njaeee.....ingenting hjälper. Det får bli ett garantiärende. Återkommer här hur det går :)

 

Då får du göra så, återkom med resultat, det är oftast svårare att lösa sådant här på bärbara, eftersom man inte på samma sätt kommer åt innanmätet, och att man inte har den hos sig fysiskt, sitter själv just nu med en nyare bärbar för genomgång/viruskoll, som bete´r sig mysko, ägaren får ingen fart på den.

 

Blir ibland bara gissningar tyvärr.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bocken Bruse

Får be om att ni startar en egen tråd för den diskussionen i så fall, tack.

Topic är ju processoröverhettning så jag vet inte riktigt hur du kom fram till den suspekta kommentaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Topic är ju processoröverhettning så jag vet inte riktigt hur du kom fram till den suspekta kommentaren?

Ämnet handlar om just Lars/DumBurkens problem inte överhettning i största allmänhet.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njaeee.....ingenting hjälper. Det får bli ett garantiärende. Återkommer här hur det går :)

Fortsätter temperaturerna att vara på den nivå du visat just innan hängningarna inträffar eller stiger de?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

T

 

Topic är ju processoröverhettning så jag vet inte riktigt hur du kom fram till den suspekta kommentaren?

 

Topic är Varm dator.

Varm dator eller Processoröverhettning är inte riktigt samma sak, kan skilja ganska mycket mot varandra.

Vi vet ju inte ens om det är en processoröverhettning?

 

Och vi har här på forumet, principen, att inte blanda olika frågor i samma trådar.

 

Om du vill veta mer om varför MariaE´s dator fungerar som hon upplever det, så gör ni det i en ny tråd, tack.

 

Nytt ämne = Ny tråd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...