Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utskrift av dokument


DAL30

Rekommendera Poster

Jag har skrivaren HP Photosmart Premium C309g-m.

Den kan användas både för scanning och utskrift av t.ex. dokument.

Jag har hamnat i ett för mig just nu olösligt problem på så sätt, att jag inte kan skriva ut dokument.

Utskriftspappret kommer ut ur skrivaren utan text. 

Och jag undrar förstås varför detta inträffat?

Läget är på följande sätt:

- Jag har i vanliga fall gjort mängder av utskrifter av dokument utan några särskilda problem.

- För någon dag sedan "hämtade jag hem" en bild med text från en tidning.

  Jag lade bilden i en PDF-fil, som jag sedan scannade. Bild och text blev bra.

  Jag hade då ändrat några inställningar i HP-skrivaren.

  Exakt vilka ändringar jag gjort är svårt att minnas.

- När jag nu önskar att återgå till att "på vanligt sätt skriva ut" ett dokument, så kan jag inte återfå de inställningar, som behövs för dokument-utskrivning.

Jag har använt mig av avsnittet "skrivarinställningar", som finns i programmet "HP Lösningscenter", och där gjort vissa ändringar.
Min fråga är förstås:

Vad skall jag göra för att återfå möjligheten att skriva ut dokument?

Vad skall jag särskilt se till?

Tacksam för hjälp!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar på #3 Mikael63:

 

Tack Mikael63!   :thumbsup:

 

Jag återkommer.

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar till Laso och Mikael 63!

Jag har "helt plötsligt och oväntat" löst mitt utskriftsproblem!

Jag gjorde en del olika försök och var ett tag nära att "ge upp".

Jag fortsatta min undersökning av utskrifter via olika funktioner i HP Lösningscenter.

Efter olika försök så justerade jag inställningen av "Funktioner" på avdelningen "Avancerat".

Jag hade tidigare endast "bockat för" funktionen "Aktivera HP Real Life Technologies".

Men så försökte jag med att även bocka för funktionen "Aktivera maximum dpi-inställning".

Och se då lyckades jag att få en utskrift av mitt dokument!

Gissa om jag blev glad!!!  :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Sammanfattningsvis: Det hela visar, att endast en enkel inställning kan ställa till problem för den som inte är så väl insatt i betydelsen av olika inställningar.

Jag tycker förresten, att det är synd att inställningarna och anvisningarna är på engelska, när det ändock handlar om "viktiga inställningar" i ett svenskt sammanhang. 

Tack än en gång Laso och Mikael63 för hjälpen och tålamodet att vänta på mitt besked!

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt att du hittade lösningen på ditt problem :thumbsup: .

 

Jo ibland så är manualerna lite knöliga att förstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tyvärr måste jag återkomma om utskrift av en textsida.

Skrivaren är HP Photosmart Premium C309g-m.

Den har haft utskriftsproblem (som jag beskrivit här tidigare), men lösningen har jag skrivit om i mitt inlägg #6 här ovan.

Men nu har problemet återkommit och jag vet inte vad jag skall göra - trots många försök att justera vissa inställningar med hjälp av "Inställningar" på "HP Lösningscenter".  

Problemen med utskrift har uppstått i samband med uppdateringen av mitt antivirusprogram, som är Panda Global Protection 2015.

Min "yviga undran" är:

 Vad skall jag göra?

 Vad skall jag justera?

 

Jag tror, att det är någon enkel justering/ändring som behöver göras t.ex. med hjälp av inställningar på "HP Lösningscenter"

Mycket tacksam för hjälp!

/DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att lägga in ett filter för skrivaren i Panda?

Kolla också om det finns ett filter redan ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat, Laso!

Jag vet inte hur man ordnar detta!

 

Jag har undersökt, om det går att skriva ut text-pappret, när jag har helt avaktiverat Panda-programmet.

Men det hjälpte inte!   

Jag undrar förstås:
Vad skall jag göra för att få igång utskriften?

/DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Tycker du ska titta i bruksanvisningen hur man rengör skrivarhuvudena. Jag hade samma problem med min HP Photosmart 7520 all-in-one. Rengjorde skrivarhuvden sedan funkade skrivaren igen.

Ett litet tips bara STÄNG ALDRIG av skrivaren min 7520 tar 1,1 Watt i viloläge bläcket är dyrt och jag ser nu efter snart 6 månaders drift dygnet runt att det märks inte på elräkningen men bläcket räcker bra mycket längre.

Var gång man startar skrivaren från avstängd rengörs skrivarhuvuden och bläcket samlas under skrivarhuvuden och solkar ner dessa. Har aldrig haft problem med utskrift sedan jag började med att låta skrivaren vara igång dygnet runt.

Men det är bara ett tips.

Ta bort bläckpatronerna sedan kan du lossa hållaren patronerna sitter i rengör denna med ISO-Propanol kan köpas hos Kjell & Co. i litersflaska bra att rengöra tangentbordet med också. Se till att allt är torrt innan du sätter tillbaka hållaren och sätter i patronerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet förtydligande blöt bomullstopz i spriten och torka av med topzen. Samma med tangentbordet för det är en stor bakteriehärd blöt en gammal näsduk eller liknande i spriten och torka av. Bara så inte någon dränker grejorna i sprit för alla kan man inte lita på. :D Men dig litar jag på.DAL30.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Snow!  

Jag skall fortsätta mina undersökningar av problemet med utskrift.

Skall naturligtvis kolla skrivar-patronerna - i det här fallet inte minst den svarta, eftersom jag inte får utskrift av text.

Skall kolla din noggranna anvisning om avtorkningen. 

Undersökningen fortsätter alltså!

/DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Snow!  

Jag skall fortsätta mina undersökningar av problemet med utskrift.

Skall naturligtvis kolla skrivar-patronerna - i det här fallet inte minst den svarta, eftersom jag inte får utskrift av text.

Skall kolla din noggranna anvisning om avtorkningen. 

Undersökningen fortsätter alltså!

/DAL30

 

Vi kollar och ser om en rengöring kan hjälpa, annars så återkommer jag med en liten guide.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tack till  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:
Mikael63, Laso och Snow!

 

Problemet med utskriften löstes genom att jag bytte ut den svarta färgpatronen mot en ny svart färgpatron - även om status på nivån var acceptabel enligt HP Lösningscenter.

Att lösningen på problemet skulle vara denna, var naturligtvis svårt att förutse.

Eftersom nivåerna på övriga färgpartroner också var lite låga, så passade jag på att också byta övriga färgpatroner.

Så här kan det vara i data-världen.

Lösningen på problemet är något oväntat!

Vänliga hälsningar

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt att allt har löst sig, jo problemet med att man oftast inte kan utnyttja hela färgpatronen, är ett gammalt välkänt problem, speciellt gällande bläckpatroner.

Men huvudsaken är ändå att du fått din skrivare okej igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...