Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svart skärm efter senaste Windows Update (2015-03-10) för 8.1


Johan Segerström

Rekommendera Poster

Johan Segerström

Efter senaste systemuppdateringen av Windows 8.1 får jag bara en svart skärm (med muspekare) efter att ha loggat in på mitt konto igen efter att alla uppdateringar installerats. Samma sak om jag startar om i felsäkert läge. Fram t.o.m. inloggningsskärmen ser allt normalt ut. Så fort jag knappat in mitt lösenord blir det ”svart i rutan” med undantag för att jag kan röra muspekaren. Ingen bakgrund, inga ikoner, ingenting! Efter att hårddisken tuggat gott och väl en kvart och datorn varit inaktiv i en halvtimme går datorn ner i passive mode. När jag loggar in blir det svart igen.

 

Klokt nog gjorde jag en återställningspunkt INNAN jag startade systemuppdateringen. Enda sättet att få liv i laptopen igen var att återställa systemet. Gjorde en ny återställningspunkt och försökte uppdatera systemet igen. Samma visa. Efter att alla filer uppdaterats blir det svart skärm efter inloggningen.

 

Jag orkar inte sitta och testa alla 51 uppdateringar var för sig för att se vilken det är som orsakar problemet. Någon som råkat ut för samma sak eller kan ge tips om var felet kan vara?

 

TIA

 

System: ASUS A95VJ med Win 8.1 64-bit, svensk (laglig)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Trist sådant där, men det verkar som att det kan vara en uppdatering som ändå ställer till det, eftersom du tydligen lyckats att köra om systemet igen, men när uppdateringarna kommer igen, så händer samma sak.

 

Pröva ändå att göra om igen, och när du får igång datorn igen, låt inte datorn själv sköta om alla uppdateringar, utan bestäm själv manuellt hur många och vilka du vill installera, och börja då med 4-5 st bara i taget., då får du mycket bättre koll på vad som händer, och kan enklare se vilken/vilka som orsakar ditt problem.

 

Detta tar tyvärr längre tid, men just nu ser jag ingen bättre lösning.

 

Edit:  Hittade en artikel som verkar handla om ditt problem.

 

http://www.datormagazin.se/artiklar/experten/20140930/mork-skarm-i-windows-8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...