Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datakurser


MariaE

Rekommendera Poster

Många datakurser är dåliga  eller så är lärarna dåliga. Många datakurser för mej är antingen för lätta eller för svåra. https://www.flashback.org/t309432 

Jag gick en kurs på komvux en gång. När jag ville ha ett intyg på kursen så fick jag inget :-( Orsaken var att läraren inte fick kontakt med mej :-O Han skrev mycket på tavlan iallafall och det skrev jag av. . Komvux i Nacka för döva och hörselskadade har alldeles för lätta kurser eller kurser som är helt ointressanta för mej. Det fnns även kurser på några få dagar som kostar flera tusen. Hur många vanliga användare går såna kurser om de inte får betalt av arbetsgivaren? . Jag gick en kurs på några dagar på Tuffa skolan för att lära mej Word for Windows. Jag lärde mej inte speciellt mylcket på de dagarna. Jag visste inte ens hur man fick stor text i Word. Typsnitt heter i det i word. I  word perfect som jag använde i Alviksskolan hette det tecken eller stil. Jag kommer inte ihåg nu. 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första inlägget blev det fel på. :-(  Jag försökte skriva mera med det gick inte...

Jag har gått några kurser i komvux och på en kurs fick jag inte något intyg . Läraren påstod att han inte fick kontakt med mej när pappa ringde och frågade varför jag inte fick nåt intyg. När jag försökte ringa fick jag inte tag på honom.  Han skrev mycket på tavlan och det skrev jag av. Komvux i Nacka har kurser för hörselskadade och döva men de är allderas för lätta för mej eller helt ointressanta.

 

Det finns också kurser på några få dagar som kostar flera tusen? Vem går såna kurser om de inte har en rik arbetsgivare ? 

 

Jag gick en kurs för att lära mej Word for Windows på Tuffa skolan men jag lärde mej inte så mycket på dessa få dagar. Jag tror att det bara var 2 eller 3 dagar. Jag visste inte ens  att man kunde få stor text i Word.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske beror på vad man förväntar sig, att man t.ex. har för låga förkunskaper mot vad kursen kräver?

Men visst finns det dåliga kurser, men det finns många fler bra kurser också.

 

Din länk fungerar inte heller!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Du kanske skulle läsa lite mer om vad denna grundkurs handlar om som du länkar till, innan du ifrågasätter innehållet, det handlar inte bara om Linux nämligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här en en grundkurs i Linux.... Jag fattar inte hur de kan tycka att scrip-programmering tillhör grunderna?? 

https://www.init.se/utbildning/kurser/unix-linux-open-source/linux-unix-grundkurs

/Maria

Det tillhör de grundläggande kunskaperna för den som ska jobba med Linux professionellt, som utvecklare eller IT-tekniker, och det är till den typen av befattningar som Inet vänder sig med sitt kursutbud.

Om Inet: https://www.init.se/om-init/om-init

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höll en gång för länge sedan grundläggande internkurser på jobbet  (minns inte om det var Win 3.2 eller Win NT 2.0) och berättade bland annat om ctrl c och ctrl v.
Somliga av kollegorna satt som ljus och noterade, andra satt och småflinade "det där kommer vi aldrig att ha användning för" och då var det även relativt unga som ingick i den gruppen.

Nu gjorde jag nyligen ett ironiskt inlägg på Facebook, jag hade retat upp mig på allt sk*t som spreds med just de tangentbordkombinationerna och skrev att Bill Gates hade bestämt att de skulle utelämnas i nästa version, en före detta kollega svarade "då skulle han inte kunna använda en PC längre" 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske skulle läsa lite mer om vad denna grundkurs handlar om som du länkar till, innan du ifrågasätter innehållet, det handlar inte bara om Linux nämligen.

Det verkade för komplicerat. Det var därför jag inte läste allt... Jag ska ta och läsa det en gång till.  Det finns ju flera Linuxversioner också som man bör kunna lite av om man ska använda Linux i jobbet. Linux är inte ett operativsystem. Det är flera... dessutom borde man ju ha lite allmänna datakunskaper också... Kunna konfigurera scsi-kort kanske ? Men det kanske inte används nuförtiden när det finns USB till det mesta? 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höll en gång för länge sedan grundläggande internkurser på jobbet  (minns inte om det var Win 3.2 eller Win NT 2.0) och berättade bland annat om ctrl c och ctrl v.

Somliga av kollegorna satt som ljus och noterade, andra satt och småflinade "det där kommer vi aldrig att ha användning för" och då var det även relativt unga som ingick i den gruppen.

Nu gjorde jag nyligen ett ironiskt inlägg på Facebook, jag hade retat upp mig på allt sk*t som spreds med just de tangentbordkombinationerna och skrev att Bill Gates hade bestämt att de skulle utelämnas i nästa version, en före detta kollega svarade "då skulle han inte kunna använda en PC längre" 

Windows 3.2 ? Jag visste inte att den versionen hade funnits. Jag trodde att windows 95 kom direkt efter Windows 3.1. Jag känner ingen som har använt Windows 3.2. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...