Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Dennispaketet

Svensk film!

Rekommendera Poster

Dennispaketet

Vilken svensk film tycker ni är bäst?

Jag har alltid tyckt att Fucking Åmål är en av de bästa svenska filmerna som har gjorts. Men nu har jag Cirkeln som favorit! Någon här som har sett den? Helt fantastiskt fin produktion. Här är trailern:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Bocken Bruse

Utvandrarserien dvs Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna och Sista brevet till Sverige som är baserad på Vilhelm Mobergs böcker och som regisserades av Bengt Ekerot resp Jan Troell.

Svensk kultur när den är som bäst!   :thumbsup:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari

Håller med föregående talare. Utvandrarna och Fucking Åmål är två filmer jag fortfarande kan plocka fram filmscener från ur mitt minne.

En annan film, som gjort ett outplånligt intryck på mig är Tage Danielssons och Per Åhlins "I huvet på en gammal gubbe" med Hans Alfredson i titelrollen.

Film gör sig bäst på bio men nu kan kan man se den på Youtube:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kiwi01

Lilja-4-ever av Lukas Moodysson och Den bästa av mödrar med Maria Lundqvist i huvudrollen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari
Postad (redigerade)

https://www.youtube.com/watch?v=s5kDAu0N_U8

menar du väl? Men tack för tipset. Det är en av de Bergmanfilmer jag inte har sett men den kunskapsluckan ska snart täppas till

för visst kände jag till den. Cirkeln däremot känns inte så angelägen för mig men så har jag inte heller läst böckerna.

Lilja-4-ever har jag sett. Välgjord ja men ack så sorglig.

Redigerad av mbgtmari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dennispaketet

Ljuvliga tips!

Mbgtmari, man behöver inte alltid ha läst böckerna för att få se filmerna :) Jag kan ofta tycka att det är bättre att inte läsa boken innan, lättare att bli besviken då man har spelat upp en egen film i ens huvud.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr Stoned X bootlegger

Den enfaldige mördaren (Hasse Alfredsons mästerverk), Mannen på taket, Det sjunde inseglet (Bergmans mästerverk) och som familjefilm Ronja Rövardotter.

Fyra stycken höjdarrullar.  :thumbsup:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...