Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur kan jag ge över en fil till någons Iphone?!


~Helén~

Rekommendera Poster

Jag tror jag sliter mitt hår snart. Min dotter har anmält sig till att vara med på en talangtävling i skolan. Hon kom hem glad i hågen för några veckor sedan och bad mig hjälpa henne fixa fram en låt för henne att dansa till. Då låten fick vara högst 3 minuter lång så tyckte vi bägge att det var bäst att korta ner en låt än att välja en färdig låt som de sedan abdrupt ska stänga av mitt i efter 3 minuter vilket ju inte känns så jätteroligt. Vi letande runt på Youtube och hittade en mixad låt som både var rätt passande för hennes tänkta framträdande och satte mig att lite snabbt försöka sätta mig in i hur jag kunde klippa bort några snuttar så det hamnade så nära 3 minuter jag kunde lyckas med. Jag fixade både en mp4 och mp3 fil för säkerhetsskull och fixade över på ett usb-minne och drog en suck av lättnad. Dottern satte igång att öva sin dans och allt var äntligen frid och fröjd, men säg den glädje som varar. Ett par veckor senare kom tyvärr dottern hem igen och grinade för låten fick vara högst 2,5 minut lång och den ansvariga på skolan skulle inte använda dator utan enbart Iphone! Jag har ingen Iphone och har aldrig haft, så jag vet ärligt talat knappt hur det fungerar, men som jag förstod det var det väl ändå kört med att kunna fixa över några filer med usb-minne iallafall. Enligt dottern som kan det här bra mycket bättre än mig så kan läraren (eller vad hon är) bara ladda ner från Youtube eller spotify. Så nu har jag för andra helgen avverkat ett bra antal timmar för detta projekt med att först läsa mig in i hur man använder programvaror jag aldrig använt förr, och slutligen fått ihop en ny låt vi klippt ihop av andra låtar. Laddade så slutligen upp låten på Youtube och höll närmast andan för att kanske äntligen ha nått slutet på denna historia, men så sket sig allt igen. Videoklippet syns inte och efter mycket letande efter orsak verkar det ha att göra med att en av låtarna som är inklippt har något content-ID anspråk. Alltså jag tror jag blir galen snart!!  Helgen är slut och snart är det en ny veckas jobb och då har jag varken tid eller ork att sitta med sådant här, för att inte tala om att dottern ju behöver tid att öva om allt igen. Det återstår nu bara någon enstaka vecka. Alltså vad gör man?? Jag är så satans trött på hela skiten.  Det är så jag vill sätta mig ner och grina. Det känns enormt tröttsamt hur man ska behöva krångla för saker som normalt är så enkla!  Finns det någon lösning därute frånsett att behöva göra om hela mixlåten igen?!! =(  Orken är nu nere vid tårna.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter mer som ett problem för skolan/läraren tycker jag...

 

Kan läraren ta emot e-post på sin telefon?

2,5 minuter lång bör väl inte bli så stor fil.

Annars går det att ladda upp på Dropobox eller Google Drive och dela den där, enbart för läraren via e-post eller SMS...

 

(Äger ingen iPhone men det finns i hushållet så det går att testa lite först..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som att läraren borde gå en eller flera datakurser. Bedöma sådant här bara utifrån en pytteskärm på en mobiltelefon låter konstigt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att du tar kontakt med den ansvariga?

Hur gör andra som ska vara med på talangjakten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ju inte vara genomtänkt alls.

 

Alla har inte en Iphone, man kan ju fråga sig om det har varit någon genomgång, eller information om hur detta skulle gå till?

Eller har läraren bara tagit för givet, att "detta får eleverna fixa själva".

Vad jag vet, handlar det om Iphone, så måste man blanda in programmet Itunes, när det gäller musik, annars blir det problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade nyss. En mejlad .mp3 går att spela upp direkt i e-postprogrammet i iPhone 4.

 

Men:

Är detta något som anordnas av skolan?

Skolan kan inte ställa krav på att elev/förälder ska ha tillgång till (exempelvis) dator/mjukvara. Eller egentligen - att det inte får kosta något.

Alla elever ska ha samma förutsättningar, diskriminering får inte förekomma.

 

Regleras visst i lag numera.

 

Typiska exempel, som inte får förekomma:

"Alla elever ska ha med sig 50 kr till klasskassan"

"Alla måste ha med sig skridskor"

"Eleverna måste ordna egen lunch i samband med utflykten"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan nu kan ju bli, hur många elever har fått samma problem?

Kanske dags att ta upp detta med läraren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man vara petnoga så bryter detta på flera sätt mot upphovsrätten. En person får visserligen ändra ett upphovsskyddat material men endast för privat bruk och inte för "publicering" åt andra. Visst kryllar youtube av "olagligt" material men hur går det om ett skivbolag spårar en låt till en persons youtube konto. Skivbolagen pratar bara om pirate bay men dom tycks strunta i youtube.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ska man vara petnoga

 

I just detta fall tänkte jag att man borde kunna "se mellan fingrarna", för flickans skull, men visst, man kan ha detta som ett slags motargument till skolans/lärarens sätt att hantera detta..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I detta fall går det väl men skolor överlag borde gå genom lite vad som gäller med alla skolungars bloggar och uppladdning till youtube. Nu börjar det bli OT så här stoppar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så hemskt mycket för alla svar och tack Mikael63 för ditt test av att skicka låten över epost. Väldigt bra att veta att det fungerade den vägen till nästa gång om inte annat. Jag tog nya tag igår och tog då bort den låt i mixen som tydligen hade något slags copyright-skydd och mixade in en annan låt. Det tog ytterligare ett par timmar av arbete men nu är det gjort och låten blev godkänd på Youtube. Tack och lov!  Jag håller verkligen helt och hållet med er andra som också tycker att detta både är ett väldigt märkligt upplägg av skolan (eller av personen som har ansvaret denna gång) och ett sätt som verkligen försvårat för de som vill vara med och ha något "eget" material  samt en låt som faktiskt slutar efter 2,5 minut istället för att bara stängas tvärt av, för det är så jag gissar att de tänkt sig det hela. Dottern har varit med tidigare och då är det så de gjort. Vilken teknik de tidigare använt vet jag däremot inte, hon fick då med sig orginalskivan men jag känner inte till om de använde denna eller inte. Som jag minns det kände jag inte heller till då att de skulle bryta framställningen vid en viss exakt tid. Denna gång är hon iallafall lite större, mer medveten, och har lite mer egen vilja om upplägg och ville då få sätta ihop bitar av låtar hon gillar och få ett  "riktigt" slut på sin låt, vilket jag håller med om känns mycket roligare än alternativet. Jag tycker ju alla borde få ha möjligheten att kunna få köra med "egna" saker och då känns ju verkligen överföring via usb-minnen, eller möjligtvis skickande via epost om det får plats, som de vettigaste alternativen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag sökte lite på youtube igår angående upphovsrätt och hittade följande sidor

 

Musik och ljudeffekten som man får använda gratis.
https://www.youtube.com/audiolibrary/music

Hur musiken behandlas av youtube och varför vissa filmer kan bli utan ljud eller med andra ord vad olika artister har för policy när det gäller deras material på youtube
https://www.youtube.com/music_policies

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...