Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vill köra startreparation 7 ggr av 10


NackaBosse

Rekommendera Poster

Hej!

Vid varje uppstart av datorn vill den ofta men inte alltid köra en startreparation. Skärmbild bifogas.

 Väljer jag då att starta Windows normalt, så gör den det utan problem. Kör jag startreparation tar det c:a en halvtimme, sen får jag svaret att den inte hittat något fel. Är inget större problem men är oroad av att Windows till slut lägger av helt.

/Bosse

post-128781-0-73895100-1424856631_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det kan bero på att hårddisken börjar bli dålig så testa den med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://www.driverdouble.com/drivers/wdc-wd10eads-65m2bx-scsi-disk-device.html

Hoppsan. Det låter inte bra. Datorn är en 4 år gammal HP Pavilion p6220sc och har ett inbyggt tesprogram som testar all hårdvara automatiskt en gång i månaden. Testen visar inga fel. Har även kört Belarc Advisor, som inte heller uppvisar fel. Bifogar den filen. Med tanke på hårdiskens beteckning (WDC) antar jag att det är en Western Digital. Googlar jag på hela produktbeteckningen hittar jag en uppdatering till hårddisken här ovan. Vågar man köra den?

 

 

Belarc Advisor Current Profile.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drivrutiner för vanliga hårddiskar ingår i Windows och ska inte hämtas från någon webbsida.

 

En ordentlig test av en hårddisk tar väl åtminstone någon timme. Är det ett sånt test som görs en gång i månaden?

 

I många HP-datorer brukar man kunna komma till en särskild diagnossida om man upprepade gånger trycker på någon särskild tangent (Esc?) direkt när man sätter på datorn.

 

Belarc Advisor testar väl ingen hårdvara utan bara listar de komponenter mm som den hittar information om i Windows.

 

Western Digitals testprogram "Data Lifeguard Diagnostic for Windows": http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=502&sid=3&lang=en

 

Du stänger väl av Windows inifrån Windows via start-menyn. Händer det då och då att det inträffar något fel under avstängningen så att du måste stänga av strömmen själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tvångsstarta testen genom att trycka F9 under uppstartsprocessen. Den visar heller inget fel. Bifogar skärmbild på resultatet.

Eftersom det står "healthy" efter hårddisken i Belarc Advisor trodde jag att den kollade detta.

Nej, inga problem vid avstängning, den stänger alltid av sig själv vid normal avstängning inifrån Windows, vilket jag alltid gör.

post-128781-0-00520000-1424896786_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog de där testerna av hårddiskarna lång tid?
Jag frågar eftersom en del hårddisktester, t ex Belarc Advisor, bara läser en del värden (S.M.A.R.T.) som sparas i hårddisken när den används och det är inte en fullständig test.

Låt systemfilsgranskaren kolla igenom Windows-filerna: http://support.microsoft.com/kb/2853971/sv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HP:s test tog c:a 10 minuter. Den automatiska testen testar flera komponenter och startar inifrån windows.  Jag har försökt hitta hur jag startar den manuellt inifrån windows men går bet på det. Systemfilsgranskaren gav svaret: "Inga integritetsbrott hittades". Jag har även rensat cacheminnet på SSD-disken inifrån programmet SanDisk ExpressCache. Startade om datorn och uppmaningen om startreparation kvarstår. (Suck)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det tog 10 minuter var det ingen fullständig test av hårddisken.

 

Har det varit så här med startreparationer sen datorn var ny eller när började det och vad hade hänt då?

 

Kontrollera att du har senaste programvaran och firmware för SanDisk ReadyCache SSD: http://kb.sandisk.com/app/answers/detail/a_id/9711/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det har hänt de senaste tre månaderna. Har ingen koll på vad som orsakade det. Jag sökte inom programmet ExpressCache efter uppdateringar och det sa att jag det inte fanns någon. När jag följde din länk fanns det ju en uppdatering till version 1.3.2. Jag hade version 1.0.100. Efter jag kört denna uppdatering uppmanades jag att starta om datorn, och då startade den normalt. Kanske problemet är löst? Kan jag nu kanske slappna med att hårddisken är dålig? Har även installerat och kört HD Tune och den säger OK på alla punkter.

mvh

Bosse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller tummarna för att det hjälpte med ett bättre program till SSD:n, men om inte så är du välkommen tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen. Vi kör på det här så länge, så får vi se. Men......konstigt att inte  sökning på uppdatering inom ExpressCache gav något resultat. Nu har jag sparat din länk till uppdateringar och kommer att besöka den med jämna mellanrum. Tack än en gång.

Jag måste säga att detta är ett fantastiskt forum för att få hjälp och att du Cecilia är en klippa. Jag vet, för jag har fått hjälp tidigare genom dig.

Med vänlig hälsning

Bosse  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...