Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmen blir streckmönstrad


Vallareman

Rekommendera Poster

post-136195-0-56261600-1424766729_thumb.jpg

 

Jag har en dator Optiplex 740 med Windows 7. Vid varje uppstart syns följande meddelande: 

Diskette drive 0 seek failure

Alert! HDD FAN Failure

 

Trycker då F1 för att komma igång och sen funkar det skapligt. Men med ojämna mellanrum, kanske var tredje dag, blir skärmen plötsligt som på bilden. Måste då stänga av med knappen o sen funkar den som vanligt, efter omstart. 

 

Har försökt kolla fläkten och om det är dammigt... Hade med datorn till en elektronikbutik men dom förstod inte ens var fläkten satt...

 

Ja, alla snälla experter! Är det nåt som är värt/går att åtgärda eller är det bäst att köpa en ny burk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

 

Du har ju fått två trevliga felmeddelanden

 

Diskette drive 0 seek failure

Alert! HDD FAN Failure

 

Den första har ju att göra med din diskettenhet, koppla bort den till att börja med, och se om meddelandet kommer när du startar datorn igen.

 

Vet du om fläkten som ska kyla hårddisken är hel/snurrar som den ska?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med sådana märkliga fel tippar jag på moderkortet.

Antingen på dåliga kondensatorer eller att det glappar i en eller flera anslutningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner igen problemet med den streckiga skärmen.

Det har kommit med åren. Datorn är väl snart 3 år gammal och har ett nVidia grafikkort från XFX.

Ett fabrikat som tillsammans med sapphire för mig representerar botten när det gäller grafikkort.

Strecken kommer bara om jag inte har slagit ifrån strömbrytaren på den "multikontakt" som mator

dator,

bildskärm

högtalare

skrivare

efter jag stängt av datorn. Utan datorn har har stått med ström till datorn sedan datorn var igång sist.

Jag misstänker grafikkortet. Och har skaffat ett nytt grafikkort ASUS Geforce GT 610.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1255617

Valt för låg energi och tyst. Spelar inte själv så jag behöver inte mer.....

Som ligger och väntar på att bli isatt.

Hoppas det löser problemet. När GT 610an väl är på plats.

Tills vidare är jag noga med att slå ifrån multikontakten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

 

Du har ju fått två trevliga felmeddelanden

 

Diskette drive 0 seek failure

Alert! HDD FAN Failure

 

Den första har ju att göra med din diskettenhet, koppla bort den till att börja med, och se om meddelandet kommer när du startar datorn igen.

 

Vet du om fläkten som ska kyla hårddisken är hel/snurrar som den ska?

Hej! Tack! Som det väl märks, så är min kunskap om datorer ytterst begränsad, men nån diskettenhet kan jag då inte upptäcka... Är det DVD-enheten som avses? Jo nog verkar det som fläkten går som den bör... Men som sagt, den verkar sitta lite dold så det är svårt att veta säkert...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...