Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmskydd


corado

Rekommendera Poster

Jag ska köpa ett skärmskydd till min mobil, LG Nexus 5. Men det finns så många och i olika prisklasser.

Många för mindre än 40 kr men också en del för 200 kr. Är det stor kvalitetsskillnad som gör det värt att köpa ett dyrare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag ska köpa ett skärmskydd för just det - att skydda skärmen kommer jag att köpa Copter eller likvärdigt.

(Min mobil, som inte är min utan företagets, hade skydd på vid leverans. Håller än, 10 månader senare..)

 

Det är stor skillnad, enligt mig, på ett billigt skydd man själv klipper till och på ett "proffs"-skydd.

 

Själva skyddandet är nog likvärdigt när det väl är på plats men med ett sämre skydd blir det lätt bubblor och t.o.m. repor i skyddet när man ska släta ut det.

Ett billigare skydd släpper tidigare i kanterna.

 

Visst, om man har rutin att byta skydd ofta i stället kan ett billigt duga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, är stor skillnad på skärmskydd och skärmskydd.

 

Har testat både billigare, som man kan forma/klippa till själv, och dyrare, som man inte kan/ska klippa till själv.

 

Men vilket man väljer, beror ju på hur man handskas med sin mobil, har man lätt för att få repor på skärmen, lägger man den tillsammans med nycklar i fickan, eller hur gör man?

 

Dom billigaste kostar från 40:- upp till ca 300-350:- för det dyraste.

Dom billigaste skyddar mot repor och så, men är själva känsliga för repor, så dom får man kanske byta oftare, dom kan också lossna från skärmen om man har otur.

Får man som många råkar ut för, byta ett flertal ggr per år, så kanske dessa i längden blir lika dyra som dom dyra skärmskydden.

 

Dom bästa skärmskydden är enligt mig,

 

http://www.zagg.com/us/en_us/invisibleshield

http://copter.com/screenprotector/sv/

 

Men jag tycker invisibleShield slår Copter ändå, invisible har även en hårdare variant som heter glass.

 

http://www.zagg.com/eu/en_eu/invisibleshield/glass-screen-protector

 

Den stora skillnaden på dessa två märken är tycker jag, att Copter kan du faktiskt göra repor på även om man får jobba lite, men invisible´s vanliga är ett segare material, som inte går att repa. deras toppvariant, glass, går inte heller att göra repor på.

Finns ett flertal videos på nätet som visar detta.

 

Men allt handlar ju hur man normalt hanterar sin mobil, vilken typ av skärmskydd man behöver.

Och hur mycket man vill betala.

 

Gör det ingenting att man får byta skärmskydd några ggr på ett år, eller att man sällan får någon repa, så kan man ju köpa det billigaste, och det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppar på tåget jag också -  när jag köpte min Samsung Galaxy tab 2 så satt det en nästan osynlig plastfilm på skärmen, trodde att det bara var ett transportskydd, skulle jag ha behållit den kanske?

Så en annan fråga, touchpenna eller vad det nu heter, funkar de på alla tabbar eller bara på vissa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppar på tåget jag också -  när jag köpte min Samsung Galaxy tab 2 så satt det en nästan osynlig plastfilm på skärmen, trodde att det bara var ett transportskydd, skulle jag ha behållit den kanske?

Så en annan fråga, touchpenna eller vad det nu heter, funkar de på alla tabbar eller bara på vissa?

Ta gärna nya frågor i nya trådar. Det är lätt hänt att corado inte får något mer svar om det börjar frågas om annat i tråden.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skriver ju om skärmskydd jag också! Pennan tar jag upp då jag ser den som ett sätt att skydda skärmen från från kladdiga fingrar. Men för all del, jag ska inte störa någon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skriver ju om skärmskydd jag också! Pennan tar jag upp då jag ser den som ett sätt att skydda skärmen från från kladdiga fingrar. Men för all del, jag ska inte störa någon.

 

Det skärmskydd du pratar om, ska man inte dra bort direkt, fungerar ju utmärkt.

 

Det var ju frågan om pennan som Cecilia tyckte du kunde ta i en egen tråd, då den inte har något med skärmskydd att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker nog det finns viss relevans ang. en sådan penna i denna tråd...

 

Men kanske inte om den fungerar på en viss enhet eller ej utan om valet av skärmskydd (billigt vs. dyrt) påverkar hur väl en sådan penna fungerar?

 

Jag har nog ingen erfarenhet själv att komma med mer än att jag inte märkt några brister de gånger jag använt penna på billiga skydd.

 

Det verkar inte (vad jag har för mig) finnas olika kvalitet på dessa pennor, någon "reklam" av typen "Fungerar även med skärmskydd".

 

Tillägg:

Jo, det kan även finnas relevans ang. olika enheter.

Det finns,  eller fanns, (väl?) två olika typer av skärmar och dessa olika typer kan kanske vara olika mycket beroende av bra skärmskydd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...