Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny Partion


Bertil.L

Rekommendera Poster

Hej!

       Flyttar ner min Burk till Sambon och vill då ge Henne en egen Partion på min Lagringsdisk (E:...Har en SSD-Disk med Systemet som C: )

   Kör 8.1 Pro och har gott om plats på E-Disken..

Alltså på inloggningsskärmen ha två inloggningsrutor...Min o Sambons..(Ex.E: o L:)

   Hur gå till väga??

TACK!!

"Den gamle o Datorn"

Bertil L.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Bertil!

 

Det är två olika saker du frågar om, dels ett till inloggningskonto och dels en till partition.

 

När det gäller hur man skapar användarkonton kan du kolla på dessa två sidor:

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/create-user-account#create-user-account=windows-8

http://windowstips.nu/skapa-anvandarkonto-windows-8/

 

När man skapar ett användarkonto kommer Windows också att skapa mappar för den nya användaren, t ex se till att den personen får en mapp "Mina dokument". Om det inte räcker med det eller du inte är nöjd med var någonstans de mapparna ligger finns det några olika alternativ.

 

Man kan flytta de privata mapparna, t ex "Mina dokument", till ett annat ställe. Det kan vara i en annan befintlig partition (E:) eller till en ny partition.

 

Eller man kan låta mapparna vara kvar men i stället bara använda andra mappar.

 

Om det är viktigt att din sambo får en egen partition på hårddisken och inte använder särskilda mappar i den befintliga partitionen E: får du starta programmet Diskhantering. Jag skulle tro att det programmet kommer fram om du söker på programnamnet, men om inte pröva att söka efter Datorhantering i stället. Återkom med vidare frågor om detta när det blir aktuellt.

 

Att hålla på och ändra partitioner medför vissa risker och det är därför viktigt att ha säkerhetskopior på allt som finns på hårddisken idag, innan man skapar en ny partition på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E: är varken en partition eller en disk. E: är monteringspunkt för ett filsystem. Samma gäller naturligtvis för A: till Z:. Även i Windows kan ett filsystem monteras på en mapp i ett annat filsystem. De privata mapparna "Mina dokument" kan som Cecilia skriver flyttas till ett annat filsystem. Detär ur backupsynpunkt bra att ha de privata mapparna på ett annat filsystem än systemet (Windows). Att ha varje användares "Mina dokument" på skillda partitioner eller diskar är onödigt om du inte vill begränsa lagringsutrymmet för någon, som kanske annars skulle utnyttja för stor andel av utrymmet.

 

När operatiivsystemet (Windows) startar så monteras filsystemen på de olika lagringsenheterna (partitioner, USB-enheter m.m.) ihop till ett heltäckande system. Varje enhet tilldelas en enhetsbokstav i Windows i den ordning Windows hittar enheten. Samma enhet kan få olika bokstav vid olika tillfällen omnågon enhet flyttats, lagts till eller tagits bort.

 

Att A: och B: fortfarande är reserverade för disketter tycker jag att är en allvarlig miss av Microsoft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E: är varken en partition eller en disk. E: är monteringspunkt för ett filsystem. Samma gäller naturligtvis för A: till Z:. Även i Windows kan ett filsystem monteras på en mapp i ett annat filsystem. De privata mapparna "Mina dokument" kan som Cecilia skriver flyttas till ett annat filsystem. Detär ur backupsynpunkt bra att ha de privata mapparna på ett annat filsystem än systemet (Windows). Att ha varje användares "Mina dokument" på skillda partitioner eller diskar är onödigt om du inte vill begränsa lagringsutrymmet för någon, som kanske annars skulle utnyttja för stor andel av utrymmet.

 

När operatiivsystemet (Windows) startar så monteras filsystemen på de olika lagringsenheterna (partitioner, USB-enheter m.m.) ihop till ett heltäckande system. Varje enhet tilldelas en enhetsbokstav i Windows i den ordning Windows hittar enheten. Samma enhet kan få olika bokstav vid olika tillfällen omnågon enhet flyttats, lagts till eller tagits bort.

 

Att A: och B: fortfarande är reserverade för disketter tycker jag att är en allvarlig miss av Microsoft.

Så du menar att det inte finns varken diskar eller partitioner, utan allting är monteringspunkter. Det är alltså en monteringspunkts krasch man kan få och inte en disk som kraschar?

 

Är det inte att krångla till det i onödan, att säga att C,D är monteringspunkter istället för disk eller partition, som ändå är något som är vedertaget och som alla förstår?

 

Jag vet , det är OT mitt inlägg men......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att det inte finns varken diskar eller partitioner, utan allting är monteringspunkter. Det är alltså en monteringspunkts krasch man kan få och inte en disk som kraschar?

 

Är det inte att krångla till det i onödan, att säga att C,D är monteringspunkter istället för disk eller partition, som ändå är något som är vedertaget och som alla förstår?

 

Jag vet , det är OT mitt inlägg men......

Hårddisk är det vedertagna bregeppet för den konkreta lagringsenheten. Disken kan sedan delas upp i en eller flera partitioner. På partitionerna skapas sedan filsystem (på Windows oftast NTFS). Det är enheternas filsystem som monteras (ansluts) till OS:ets virtuella filsystem. Enheten, vars filsystem monteras kan finnas på en annan dator, som är ansluten via nätverk.

 

Med diskkrasch menas att den fysiska disken gått sönder. Vanligare är filsystemskrasch där filsystemet blivit korrupt.En filsystemskrasch förorsakas oftast av att lagringsenheten kopplas ur under skrivning men även skadade sektorer kan göra filsystemet korrupt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisk är det vedertagna bregeppet för den konkreta lagringsenheten. Disken kan sedan delas upp i en eller flera partitioner. På partitionerna skapas sedan filsystem (på Windows oftast NTFS). Det är enheternas filsystem som monteras (ansluts) till OS:ets virtuella filsystem. Enheten, vars filsystem monteras kan finnas på en annan dator, som är ansluten via nätverk.

 

Med diskkrasch menas att den fysiska disken gått sönder. Vanligare är filsystemskrasch där filsystemet blivit korrupt.En filsystemskrasch förorsakas oftast av att lagringsenheten kopplas ur under skrivning men även skadade sektorer kan göra filsystemet korrupt.

Nu var det inte en föreläsning om hur det fungerar, jag undrade över. Det har jag rätt bra koll på. Jag tycker bara att det är att krångla till det i onödan att inte kalla C-F för partition eller disk.

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...