Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket lagringsmedia lagrar filer längst tid.Tex Cd,Hd,Usbminne.Vilken rangordning


__TL__

Rekommendera Poster

Vet någon i vilken rangordning lagringsmedia kan lagra filer under lång tid. Kan tex en cd-skiva lagra data längre tid än en hårddisk eller är usb-minnen bättre (jag menar under bra förhållanden typ 20 grader varmt inomhus utan sol i en vanlig lägenhet utan extra påfrestningar) Det skulle vara bra att veta i vilken följd lagringsmedia anses vara lagringsbeständiga, typ 1 cd typ 2hd typ3 ssd.

MVH TL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom USB-minnen funnits i ungefär 5 år så är det ju svårt att veta hur länge de kommer att hålla i snitt.

 

Men är frågan så intressant med tanke på att andelen datorer som säljs med CD/DVD-läsare stadigt minskar, hårddiskar som tillverkades för 10 år sen hade en kontakt som inte finns i datorer som tillverkats de senaste åren osv. Man behöver alltså flytta sina lagrade filer regelbundet till nya enheter för att ha någon möjlighet att läsa dem framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Cecilia är inne på, egentligen svårt att veta hur länge dessa media kan hålla information.

 

Som jag vet själv, så har jag vanliga cd-skivor av god kvalitet, som dom äldsta är ca 15 år, dom kan jag fortfarande läsa utan problem.

Gäller dock att det finns en läsare som fungerar bra.

 

USB-minnen har jag inte använt i så många år, men då dessa är byggda på ett helt annat sätt en skivor, så är det svårt att veta hur länge infon finns kvar där, men där handlar det om förvaring i kretsar, och ytterst lite mekanik.

 

Hårddisken är ju en tredje variant, av media, som innehåller både mekanik och kretskort, men även viss mjukvara inlagd i kretsar, där har jag diskar som är från mitten på 90-talet, som också fungerar ännu.

Där gäller också att man kan ansluta dom till en fungerande läsare.

Men nackdelen med en hårddisk är att ligger den icke ansluten, stilla i en låda, så kan både mekaniken och kretskorten, försämras för att dom inte används, och när man sedan ansluter, så kan något på ett kretskort gå sönder, eller läsarmen kanske slutar att fungera.

 

Så det är inte så lätt att veta hur länge ett lagringsmedia kan hålla.

Så jag tänker inte rangordna något tyvärr.

 

Men förvarar man ett media rätt, så bör dom generellt hålla i minst 10 år i alla fall tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiv-CD-R och arkiv-DVD-R lagar filer längst tid. Vanliga skivor håller drygt 3 år om man använder de lite nu och då. USB-minnen kan hålla länge men jag vet inte hur länge. Jag har 2 USB-minnen på 2 GB och såna finns inte nu. Jag vet inte när jag köpte dem. När jag har kopierat över filerna på bättre lagringsmedia som t.e.x. arkiv-skivor eller vinyl-DVD-R eller vinyl-CD-R så formaterar jag minnena. Då upptäcker jag om det är något fel på dem. Om man använder en vanlig CD-R mycket och lyssnar på musik t.e.x. så håller de i några månader. En vanlig DVD-R kan bli förstörd på drygt 3 timmar. Efter 5 timmar är den nog helt oläslig. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Cecilia är inne på, egentligen svårt att veta hur länge dessa media kan hålla information.

 

Som jag vet själv, så har jag vanliga cd-skivor av god kvalitet, som dom äldsta är ca 15 år, dom kan jag fortfarande läsa utan problem.

Gäller dock att det finns en läsare som fungerar bra.

 

USB-minnen har jag inte använt i så många år, men då dessa är byggda på ett helt annat sätt en skivor, så är det svårt att veta hur länge infon finns kvar där, men där handlar det om förvaring i kretsar, och ytterst lite mekanik.

 

Hårddisken är ju en tredje variant, av media, som innehåller både mekanik och kretskort, men även viss mjukvara inlagd i kretsar, där har jag diskar som är från mitten på 90-talet, som också fungerar ännu.

Där gäller också att man kan ansluta dom till en fungerande läsare.

Men nackdelen med en hårddisk är att ligger den icke ansluten, stilla i en låda, så kan både mekaniken och kretskorten, försämras för att dom inte används, och när man sedan ansluter, så kan något på ett kretskort gå sönder, eller läsarmen kanske slutar att fungera.

 

Så det är inte så lätt att veta hur länge ett lagringsmedia kan hålla.

Så jag tänker inte rangordna något tyvärr.

 

Men förvarar man ett media rätt, så bör dom generellt hålla i minst 10 år i alla fall tycker jag.

Min äldsta hårddisk är från 1999. Den har spin up time ändrats på under några års tid. Den hårddisken sitter i min pentium 400. jag använder den dator till att spela gamla spel på och att läsa gamla DVD-R t.e.x. nationalencyclopedin som jag fick när jag köpte datorn 1999. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiv-CD-R och arkiv-DVD-R lagar filer längst tid. Vanliga skivor håller drygt 3 år om man använder de lite nu och då. USB-minnen kan hålla länge men jag vet inte hur länge. Jag har 2 USB-minnen på 2 GB och såna finns inte nu. Jag vet inte när jag köpte dem. När jag har kopierat över filerna på bättre lagringsmedia som t.e.x. arkiv-skivor eller vinyl-DVD-R eller vinyl-CD-R så formaterar jag minnena. Då upptäcker jag om det är något fel på dem. Om man använder en vanlig CD-R mycket och lyssnar på musik t.e.x. så håller de i några månader. En vanlig DVD-R kan bli förstörd på drygt 3 timmar. Efter 5 timmar är den nog helt oläslig. 

/Maria

Till viss del rent skitsnack.

Att en CD-R enbart håller några månader vid musiklyssning är inte sant och att "vanliga" skivor bara håller tre år är inte heller sant, jag har massor av CD-R med musik på som spelas ofta och är mer än 10 år gamla och fungerar hur bra som helst.

Vad skivan innhåller spelar ingen större roll men musik-CD skall läsas med konstant hatighet och är lite känsligare för felkorrigeringar.

 

En CD/DVD-RW inte speciellt beständig, framför allt inte om de raderats ett flertal gånger.

 

"Vinyl-CD/DVD" är inget annat än en vanlig CD/DVD med svart framsidaför att de skall se ut so men gammal vinylskiva. Så kallade arkivbeständiga sägs vara bättre än de vanliga men jag har ingen erfarenhet av dem.

En CD/DVD slits inte av att spelas, de har beröringsfri avläsning, men ovarsam hantering kan ganska snabbt fördärva en skiva.

Ett media som inte innhåller någon som helst mekanik som läs/skrivhuvuden etc borde vara med stabilt, dvs USB-minnen. Jag har läst tester där man kört USB-minnen i tvättmaskiner, extrem kyla/värme och de ärväldigt tåliga.

 

Läs gärna detta: http://adterrasperaspera.com/blog/2006/10/30/how-to-choose-cddvd-archival-media/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak

Jag har gamla datadisketter liggandes från 80-talet och 90-talet. Både de stora 5 1/4" mjuka disketterna som rymde uppåt 1MB liksom mängder av de små hårda 3 1/2" sk IBM-disketterna som rymde 1,44MB. Som tur är har jag sparat både datorer och spelare från den här tiden och alla är spelbara idag.

När det gäller CD är resultatet mer varierande. Nu har jag väldigt få CD som bara bränts och sedan blivit liggandes som lagringsdiskar från 80- och 90-talet. De allra flesta har jag använt under tiden.
På 80-talet fanns det CD-spelare som man kopplade till sin HiFi-anläggning som innehöll två CD-enheter. EN spelare och EN brännare. Dvs en "dubbel CD" på samma sätt som  det fanns "bergsprängare" med dubbla kassettbandare.
Flera av dessa CD-skivor är inte spelbara idag. Om det sedan beror på att CD-skivan som sådan var av dålig kvalitet, att bränningen inte var "tip top" eller att det beror på att den spelats väldigt mycket och kanske varit med om alltför många "vilda" fester kan jag inte uttala mig om. Å andra sidan har jag många som funkar lika bra idag.
Rent procentuellt har både kassettband (kassett-tape) och rullband från 60- och 70-talet klarat sig bäst. Låter faktiskt lika bra idag för reservation att min hörsel blivit lite sämre.

Flashminnen från slutet av 90-talet... mest kameraminnen... funkar lika bra idag. Problemet med just kameror är idag att det inte går att få tag på batterier. Men den uppfinningsrika fixar självklart separat strömmatning.

Hårddiskar från mitten av 90-talet och framåt funkar lika bra idag. Vissa tendenser visar att dagens hdd håller BETYDLIGT lägre kvalitet än vad de gamla diskarna gjorde. Kan förklaras med att lagringen sker tätare på diskarna idag och att diskarna snurrar med högre hastighet idag. Vilket också kan styrkas av att 2,5" hdd har kortare livslängd än vad 3,5" hdd har. Ytterligare en anledning att aldrig någonsin befatta sig med laptops osv utan enbart satsa på stationära datorer där hdd kan sitta i ett väl ventilerat chassi. Värmen för hdd är dess värsta fiende.

Vissa som köpte tidiga SSD-diskar som rent lagringsmedia påstår att diskarna redan tappat minnet. Så förutsatt att inte mekaniken lägger av i diskarna skulle jag gissa på att vanliga hdd håller längst. Alt är gamla datadisketter. Det optimala är troligen bandstationer.

 

Den förutseende sparar självklart på datorer, läsare och spelare från den här tiden. Att ha hdd som är FAT16/FAT32-formaterade och inte ha några datorer som inte kan läsa av hdd är ju inte någon större framgång. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst George M

#2 Cecilia sade:

"...Men är frågan så intressant med tanke på att andelen

datorer som säljs med CD/DVD-läsare stadigt minskar..."

- Var inte så pessimistisk! Det finns faktiskt externa

DVD-spelare att köpa. A l l a moderna datorer har USB-

uttag. Själv har jag stor nytta av extern diskettstation

då jag snabbt vill kunna flytta små behändiga filer mellan

datorer.

- Man måste inte sluta med någonting bara för att gå till-

verkarnas ärenden. Naturligtvis blir det billigare för

dem att utesluta mekaniska enheter som DVD.

- Så ha alltid en extern DVD-spelare till hands!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

#2 Cecilia sade:

"...Men är frågan så intressant med tanke på att andelen

datorer som säljs med CD/DVD-läsare stadigt minskar..."

- Var inte så pessimistisk! Det finns faktiskt externa

DVD-spelare att köpa. A l l a moderna datorer har USB-

uttag. Själv har jag stor nytta av extern diskettstation

då jag snabbt vill kunna flytta små behändiga filer mellan

datorer.

- Man måste inte sluta med någonting bara för att gå till-

verkarnas ärenden. Naturligtvis blir det billigare för

dem att utesluta mekaniska enheter som DVD.

- Så ha alltid en extern DVD-spelare till hands!

Det är nog inte många externa DVD-spelare som säljs. De som är under 30 idag använder inte CD och DVD, de använder USB-minnen, molntjänster och möjligen externa hårddiskar, i alla fall min uppfattning från dem som jag träffar. Jag använder inte CD-skivor längre och DVD-skivor i stort sett bara för att kunna flytta till/från den gamla DVD-spelaren som är kopplad till teven, när den blir utbytt blir det USB-minnen och över nätverket i stället.

 

 

Eftersom min hiss inte går ända upp när det gäller lagring av datafiler ställer jag frågan:

 

Kan molnet vara en lösning för lagring?

]Javisst, men den vanliga principen om att man ska ha allting viktigt på minst två ställen gäller då också, eftersom hårddiskar, optiska skivor, USB-minnen och liknande kommer att gå sönder, stjälas, brinna upp etc. resp. konton hackas, molnleverantörer lägger av etc.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst George M

Kommentar till Cecilia #12:

JAG kommer i alla fall snart att köpa en USB-DVD - innan

dom tar slut ;). Molnet litar jag inte ett dugg på. Har

visserligen ett gammalt konto hos MS Skydrive men laddar

inte upp något mer där. Bara innan man 'kommer till skott'

är dataförbrukningen kännbar (strax efter inloggningen).

Hos Spray och Passagen försvann t ex också mina Hemsidor

för några år sedan utan förvarning.

- Nej, tacka vet jag gamla hederliga CD- och DVD-skivor -

och till och med disketter!

- Angående att man ska ha kopior på flera ställen:

Ett alternativ till 'Molnet' är ju 'Myllan' (mitt egen-

skapade begrepp!).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till viss del rent skitsnack.

Att en CD-R enbart håller några månader vid musiklyssning är inte sant och att "vanliga" skivor bara håller tre år är inte heller sant, jag har massor av CD-R med musik på som spelas ofta och är mer än 10 år gamla och fungerar hur bra som helst.

Vad skivan innhåller spelar ingen större roll men musik-CD skall läsas med konstant hatighet och är lite känsligare för felkorrigeringar.

 

En CD/DVD-RW inte speciellt beständig, framför allt inte om de raderats ett flertal gånger.

 

"Vinyl-CD/DVD" är inget annat än en vanlig CD/DVD med svart framsidaför att de skall se ut so men gammal vinylskiva. Så kallade arkivbeständiga sägs vara bättre än de vanliga men jag har ingen erfarenhet av dem.

En CD/DVD slits inte av att spelas, de har beröringsfri avläsning, men ovarsam hantering kan ganska snabbt fördärva en skiva.

Ett media som inte innhåller någon som helst mekanik som läs/skrivhuvuden etc borde vara med stabilt, dvs USB-minnen. Jag har läst tester där man kört USB-minnen i tvättmaskiner, extrem kyla/värme och de ärväldigt tåliga.

 

Läs gärna detta: http://adterrasperaspera.com/blog/2006/10/30/how-to-choose-cddvd-archival-media/

När de skivorna kom var de gjorda av ett annat material än vad de är nu. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dell erbjuder ibland något som kallas  Milleniata" diskar.

sök efter dessa.
Ska tydligen vara i samma format som en cd-skiva bara att de är gjorda av något extremt bra material.

ska kunna klara hundratals år teoretiskt.
Släng dem i skogen, låt dom ligga på sommarstugans tak med värme och uv-strålning = de ska tåla en hel del.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommentar till Cecilia #12:

JAG kommer i alla fall snart att köpa en USB-DVD - innan

dom tar slut ;). Molnet litar jag inte ett dugg på. Har

visserligen ett gammalt konto hos MS Skydrive men laddar

inte upp något mer där. Bara innan man 'kommer till skott'

är dataförbrukningen kännbar (strax efter inloggningen).

Hos Spray och Passagen försvann t ex också mina Hemsidor

för några år sedan utan förvarning.

- Nej, tacka vet jag gamla hederliga CD- och DVD-skivor -

och till och med disketter!

- Angående att man ska ha kopior på flera ställen:

Ett alternativ till 'Molnet' är ju 'Myllan' (mitt egen-

skapade begrepp!).

Jag köpte en USB-CD-RW-brännare för några år sedan. Den höll bara ett halvår. Jag pratade med några i en databutik om detta och de sa att USB-CD-RW-brännare inte håller så länge. Jag använde den sen som CD-R-läsare i datorn men nu har jag slutat att använda den helt. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När de skivorna kom var de gjorda av ett annat material än vad de är nu. 

/Maria

 

Det handlar ju om i vilket material alla skikt är gjorda av, speciellt mellanlagren, men håller man sig fortfarande till dom klassiska tillverkarna, så är dom lika säkra idag som dom var förr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak

Dell erbjuder ibland något som kallas  Milleniata" diskar.

 

sök efter dessa.

Ska tydligen vara i samma format som en cd-skiva bara att de är gjorda av något extremt bra material.

 

ska kunna klara hundratals år teoretiskt.

Släng dem i skogen, låt dom ligga på sommarstugans tak med värme och uv-strålning = de ska tåla en hel del.

 

 

Klart intressant alternativ. Det enda trista är väl att vi måste köpa nya brännare då våra gamla brännare inte fixar att bränna med högre laserstråle.

 

Mer info på Milleniata M-Disc Archival Blu-ray Discs

 

MDisc_Milleniata_Blu-ray.jpg

 

Millenniata-M-DISC-Cross-Section.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak

Eftersom min hiss inte går ända upp när det gäller lagring av datafiler ställer jag frågan:

 

Kan molnet vara en lösning för lagring?

Jag har alltid varit kritisk till "molnlagring" eller att lagra på servrar rent allmänt. Det funkar naturligtvis bra för små datamängder under en kortare tid. Men för stora datamängder under tiotals år? Nej! 

 

Tänker på alla stillbilder och videofilmer. Systemkamerorna tar bilder i högre och högre upplösning. 10MP - 15MP - 20MP - 25MP är ingen ovanlighet. Ska man då tanka upp ex 10.000 bilder - 25.000 bilder eller 100.000 bilder och dessutom kanske några hundra videofilmer i 1080p Full HD så är det ju inte realistiskt att lägga dom i "molnet" eller på en server.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket spekulationer.

 

vad gäller datasäkerhet minns ledorden:

Inget ska spara bara på en plats och alla säkerhetskopior ska kontrolleras regelbundet!

Om så du laddar upp till molnet, sparar på extern HD, DVD, USB-minne så ska du kontrollera att din säkerhetskopia är läsbar och, egentligen, spara om den regelbundet.

 

Men till sak, i teorin den teknik som håller dina data bäst ska vara USB-flash-minnen. Minst risk för läsfel, dataförlust, om det legat orört en tid samt är ytterst tåligt mot yttre påverkan. Du kan tappa i golvet, du kan råka frysa in det. Det håller normalt sett bättre än en CD som använts som frisbee eller HD som åkt i golvet.

 

 

I praktiken, sprid dina risker!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Man behöver inte se molnet enbart för "hårddisk" avsedd för säkerhet. Ett användningsområde som talar för molnet är då man vill dela med sig ex.vis foto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...