Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Lenny1994

Kan ej oformatera ASUS notebook "driver partition missing"

Rekommendera Poster

Lenny1994

Hej, jag har försökt lösa detta själv men har fastnat totalt och vet inte hur jag ska fortsätta.

Jag har en Asus notebook av modellen UX32V. Jag har haft den ganska länge nu och bestämde mig för att det är dags att omformatera den. Datorn är uppdaterad till Windows 8.1. När jag försöker omformatera datorn genom Windows eller genom att trycka F9 vid starten får jag felmeddelandet att en driver partition saknas.

Jag fick inga cd-skivor till datorn då den inte har någon cd-läsare. Helst skulle jag även vilja nedgradera datorn till Windows 7 i denne process. Har en stationär dator med Windows 7 som jag omformaterar en gång var 6e månad ungefär, förstår inte varför detta ska behöva vara så krångligt...

Jag är supertacksam om någon kan leda mig åt rätt håll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tune

Varför formaterar du om så ofta?

När jag försöker omformatera datorn genom Windows eller genom att trycka F9 vid starten får jag felmeddelandet att en driver partition saknas.

Det är väl inte så konstigt, har du haft W7 eller Xp på den tidigare så fungerar inte återställningspartitionen efter uppgraderingen. 

Jag är supertacksam om någon kan leda mig åt rätt håll.

Googla, det finns massor med forumtrådar och andra tips som beskriver hur man gör ominstallation av W7 eller W8

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Hej!

Du vill alltså installera om Windows 8, eller kanske installera Windows 7.

När det gäller Windows 7 så måste du köpa en licens och eftersom en OEM-licens inte är tillåten på en dator som redan har en Windows-licens behöver du en retail-licens (full licens). Sådana säljs inte längre i affärerna utan du är hänvisad till andrahandsmarknaden, som är osäker med många ogiltiga licenser. Det är inte alla datorer, som levereras med Windows 8, som det går att hitta bra drivrutiner för Windows 7 till. Det betyder att viss hårdvara, t ex det trådlösa nätverkskortet, inte fungerar efter installation av Windows 7.

Asus ska ha skickat med ett program som låter dig göra ett särskilt USB-minne för att ominstallera Windows 8. På Asus webbplats hittar jag bara UX32VD. Har du den?

http://www.asus.com/se/Notebooks_Ultrabooks/ASUS_ZENBOOK_UX32VD/HelpDesk_Manual/

Eftersom den engelska manualen verkar vara uppdaterad föreslår jag att du laddar ner den och läser vad Asus skriver om "recovery media" och "recovery".

Ett annat alternativ är att du följer Microsofts anvisningar för att göra återställningsmedia för Windows 8.1: http://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/windows8_1-windows_install/hur-kan-jag-g%C3%B6ra-installationsmedia-f%C3%B6r/69dcb774-44bb-4960-96cc-3a587d58390c

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...