Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flytta Mail


MatsLo

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har TELIA och deras mailtjänst via fiber, allt funkar bra men nu är e-postlådan nästa full och trots rensning av såväl inbox, papperskorg och skickat så är det mycket kvar i inboxen som jag av olika skäl inte vill kasta.

 

I meddelandet från TELIA så står det att rensningshanteringen sker i webmailen, men där är det ju segt och att flytta flera hundra mail till hårddisken går inte utan där står det att endast ett åt gången kan flyttas.

 

Gör jag nått fel? Är det så illa? Alt finns det något jag har missat?

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag föreslår att du installerar ett e-postprogram, t ex Mozilla Thunderbird eller Windows Live Mail, och låter det programmet hämta all e-post som finns på Telias server. Om du vill fortsätta använda Telias webbmejl sätter du lämpligen upp kontot så att mejlen hämtas med POP3 men alla mejl ska lämnas kvar på servern. Därefter kan du rensa mer på Telias server. När mejlen finns i datorn är det lätt att göra säkerhetskopior av dem också, för ingen mejlserver är felfri.

 

Ett annat alternativ är att du skickar all e-post vidare till t ex Gmail eller Microsofts Outlook.com, som båda är webbmejl utan storleksbegränsning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Lessen att jag var otydlig, jag har Thunderbird som e-postprogram och det funkar ju hur bra som helst, men det verkar ju som om Telias server änd behåller mailen där och att dom inte ligger i Thunderbird. I Thunderbird har jag även 2 andra epostkonton ett Telia och ett GMail

 

Telia WEB mail har jag slutat använda, när jag inte är hemma så kommer dom ju till Mobilen och Plattan och den möjligheten vill jag fortsätta att ha

 

Jag antar att det finns nån inställning någonstans.....

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Okej

Använder Thunderbird IMAP eller POP3 för att hämta e-posten från Telias server?

 

Hur gamla mejl behöver du komma åt i mobilen och i plattan?

För de två läser alltid e-posten direkt från servern och om du vill komma åt all e-post från de två måste all e-post finnas på servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Server för hämtning av e-post (IMAP)

 

Nej inga gamla mail behövs på mobil o platta (om det funkar så säg 4-5 veckor gamla mail)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag kan tyvärr inte så mycket om IMAP i Thunderbird men dessa sidor kan hjälpa dig tror jag, om inte någon annan här i Eforum kan hjälpa dig.

 

Allmänt om IMAP: https://support.mozilla.org/en-US/kb/imap-synchronization

Ont om utrymme: https://support.mozilla.org/en-US/kb/avoiding-quota-limits-mail-servers

och särskilt det sista stycket IMAP server 3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt att surfa runt o hitta någon bra och enkel lösning, med det var bara att bita i det sura äpplet och radera manuellt..... samt plocka ut gamla intressanta mail med bilaga.

 

Tog en stund men nu är det gjorrt

 

Case closed

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det Teliakonto du har i Thunderbird som inte fungerar som du vill, som du tydligen har inställt med IMAP, för att kunna hämta bara en kopia av ett mail?

 

Hur ser inställningarna ut för detta konto?

 

Tror problemet kan vara att du har just IMAP inställt, kan vara bättre att använda POP, men ändra inställningen för hur länge mailen ska ligga kvar på servern istället.

Beror ju lite på hur du tänkt använda just det kontot?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

generellt gäller att om du har IMAP som metod för att hämta epost synkroniseras allt du gör på datorn mot servern, dvs telias konto. Raderar du något i TB ska det raderas på servern.

 

Hittar ingen inställning som möjliggör annat.

 

Men vill du spara/arkivera epost via IMAP, då kan du flytta dessa till en lokal folder i TB, bara skapa en lokal mapp och flytta dem dit.

 

Ett litet obs kanske. raderar du i IMAP flyttas de primärt till papperskorgen, även den på servern. Töm papperskorgen.

 

1: radera allt du inte vill spara.

2: Arkivera undan de du vill spara men inte måste ha på servern i lokal mapp

3: Kanske du har några stora brev, några med stora bilder eller andra dokument. radera dessa brev eller kanske bara de filer som bifogats.

 

POP rekommenderar jag inte, imap är bättre så behåll det men rensa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...