Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byte av antivirus


Martassen

Rekommendera Poster

Jag kör Norton Internet security och betalar några hundra per år för detta. 
 

Jag funderar lite på om det är onödigt för mig att betala för detta då det finns ett olika gratis alternativ gällande sådana här program. Så frågan är egentligen..skydda programmen min dator mer om jag betalar än om jag kör gratisvariant?

 

Har en kompis som kör Panda 2015 free antivirus

Bit defender är det ok?

 

Skyddar Bit defender gratisversion och Panda 2015 Antivirus gratisversion lika bra som Nortons Betalversion? Mot reklam och annat lika bra!?


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Skyddar Bit defender gratisversion och Panda 2015 Antivirus gratisversion lika bra som Nortons Betalversion? Mot reklam och annat lika bra!?

Ska du skydda dig mot reklam så är det Adblock Plus i webbläsaren som gäller och som är gratis. Fördelen med betalprogram jämfört med gratis är att man slipper diverse uppmaningar/erbjudanden om att börja använda betalvarianten. Har använt Norton några år nu inte fått något skräp i någon av datorerna som det är installerat på.

 

Om ett virusprogram i tester skyddar några procent bättre än ett annat program anser jag vara fullständigt ointressant. Det viktiga är att man är uppmärksam när man installerar program och bockar av allt medföljande Crapware och ett allmänt sunt förnuft vid datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte prova Microsofts egna antivirus program. Det är gratis och utan reklam. Det finns tester som påvisar att det inte ger samma skydd som andra program, men jag har haft det om enda skydd i flera år nu och inte fått något skräp i datorn sedan jag började använda Microsoft Security Essentials.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört Norton några år nu och är väl rätt van vid det.

Folk tjatar att det segar ner mm. Korrekt ?

 

Norton internet Security kör jag. Jag tror det är 599kr per år!?

Eller ? jag förlänger oftast inne i själva Norton.

Är det 599 för min variant ?

 

Är det så att om man laddar ner och har sig så borde man köra betalskydd och om man inte gör det och är observant så räcker free?

 

När jag mena Reklam så mena jag Reklamprogram i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var några år kring 2008 då Norton belastade datorn mer än andra antivirusprogram men då skrev Symantec i stort sett om hela Norton och efter det har väl inte tester visat att det segar ner datorn mer än andra produkter.

 

Alltid bra att jämföra priser innan man förlänger inne i antivirusprogrammet eftersom det ofta kan finnas till bättre pris på andra ställen.

 

Är Norton bra på att blockera installation av reklamprogram?

 

AV-Test har just delat ut priserna för bästa antivirusprogram mm under 2014: http://www.av-test.org/en/award/2014/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte prova Microsofts egna antivirus program. Det är gratis och utan reklam. Det finns tester som påvisar att det inte ger samma skydd som andra program, men jag har haft det om enda skydd i flera år nu och inte fått något skräp i datorn sedan jag började använda Microsoft Security Essentials.

Saxat från nedanstående länk:

 

http://www.av-test.org/en/award/2014/

 

" * The following products did not pass all the Windows tests in the year 2014 and were thus not considered for the 2014 AWARD: AhnLab V3 Internet Security, ThreatTrack VIPRE Internet Security, Microsoft Security Essentials/Windows Defender and Microsoft System Center Endpoint Protection. In the field of Mobile Security, G Data Internet Security and Bornaria Mobile Security did not pass all the tests. For the calculation of the annual overall results, the exact, not rounded, values were taken into consideration for the respective tests."

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört Norton några år nu och är väl rätt van vid det.

Folk tjatar att det segar ner mm. Korrekt ?

 

Norton internet Security kör jag. Jag tror det är 599kr per år!?

Eller ? jag förlänger oftast inne i själva Norton.

Är det 599 för min variant ?

 

Är det så att om man laddar ner och har sig så borde man köra betalskydd och om man inte gör det och är observant så räcker free?

 

När jag mena Reklam så mena jag Reklamprogram i datorn.

 

Här kan du köpa Norton (och även andra mjukvaror) betydligt billigare:

http://store.downloadcrew.com/?act=search&brand=39

http://store.v3.co.uk/?act=search&brand=39

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kan du köpa Norton (och även andra mjukvaror) betydligt billigare:

http://store.downloadcrew.com/?act=search&brand=39

http://store.v3.co.uk/?act=search&brand=39

Fast observera att det är en gammal version och numera heter det bara Norton Security: http://se.norton.com/norton-security-antivirus

Bäst att kolla upp att det går att uppgradera till den senaste versionen på en gång om man vill ha bästa möjliga skydd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast observera att det är en gammal version och numera heter det bara Norton Security: http://se.norton.com/norton-security-antivirus

Bäst att kolla upp att det går att uppgradera till den senaste versionen på en gång om man vill ha bästa möjliga skydd.

 

De senaste 3-4 åren har köpt Emsisoft anti-malware därifrån utan att fått några problem. Har tom installerat programmet efter 11 (!) månader utan problem med uppdatering till ny version.

Men du kan ha rätt när det gäller Norton (har slutat använda programmet när det fortfarande hette Symantec)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån här som vet nåt om kaspersky anti-virus?

 

Har bara goda erfarenheter från deras svenska support.

(Vid kontakt med dem som företagskund)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också god erfarenhet av Kaspersky support, tillsammans med dom datorer jag har köpt från Dell, då ingick ett år med Kaspersky i priset, men dom har ju som dom flesta andra AVP, förfinat sina program, som dom har ju bättre standard dag.

Med tanke på att Kaspersky inte var så vidare förr, tog mycket kraft och var knepigt uppbyggt, så har dom ju jobbat upp sig med bravur.

 

Jag har alltid resonerat som så att man bör testa flera olika innan man bestämmer sig, många har ju gratisperioder, och många är ju gratis också

Anser fortfarande, oberoende av alla tester, så är det ingen garanti att just det bästa enligt testerna fungerar bäst till just min dator.

 

Jag använder sedan många år Panda, som just anses som ett som ligger i mitten eller strax under mitten i många tester, alltså oftast inte godkänt, men för mig och mitt nätverk har det fungerat utmärkt i alla år, bra support, kanske några kronor för mycket enligt dom flesta tester, men slå ut det på ett år, så är det inte så mycket.

Men som helkund, så får man bra rabatt, när man förnyar.

Jag var på en datamässa för många år sedan, då Panda var helt nya i Sverige, stod och pratade med mässfolk i deras lilla monter, när jag gick därifrån, så hade jag en cd i näven, fick programmet gratis, dom gjorde vad dom kunde för att komma in på Sverige-marknanden, första året, så skänkte dom i princip bort många kopior, men det har ju lönat sig.

 

Jag har sagt det förut här, säger det igen, lyssna inte så mycket på alla tester, utan testa själv, tills du hittar en som faktiskt passar dig och din dator,

Har själv testat dom flesta, men har alltid återgått till det jag använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju omöjligen själv testa detekteringsförmågan hos ett antivirusprogram utan det måste man ju faktiskt kolla på välrenommerade tester för att få veta. Om man inte gör det kan man ju råka installera ett antivirusprogram som är pyttelitet och inte använder CPU:n alls, vilket ju känns bra, men å andra sidan inte skyddar datorn ett skvatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker också kaspersky verkar bra, fast det ända som får mig att tveka lite är att den stannar på 97 % och bara tuggar, kan vara allt från 5 minuter till 40.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framgår det vilken fil antivirusprogrammet håller på med?

Det är väl sånt som är orsaken till att inte alla antivirusprogram fungerar bra i alla datorer, de kan komma i konflikt med andra program man har och då får man problem, visserligen går det normalt att lösa men det kan ta lite tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den sista "minuten", kan ju vara någon systemfil, som innehåller mycket info, kan också vara en packad systemfil, som då innehåller ett flertal filer och då varje delfil innehåller mycket info.

 

Är då programmet inställt på att läsa/scanna varje fil/tecken så kan det då ta extra lång tid ibland.

 

Så låt den köra vidare, står det att den fortfarande scannar, så får man förutsätta att den faktiskt gör så.

Ha lite tålamod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den scannar min externa hårddisk just nu där står den på 97 %

Om du behöver mer hjälp med ett visst program föreslår jag att du tar det i en separat tråd för det passar inte riktigt in med trådens ämne.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...