Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blå skärm och installationsproblem med e-legitimation och ständiga ändringar i min laptop


nina 44

Rekommendera Poster

Jag har liknande problem med mitt Bank-ID. Eller rättare sagt, har inget alls längre. Försökt sista 2 veckorna säkert 30 ggr. Kommer bara till  BankId säkerhetsprogram sedan kommer det upp FEL. HTTP-Proxy, fel vid användning.

felmeddelande 10033, eller 10034.

Vid support telefon med nordea blev jag nervös på support.killen.

Han var otålig, snäsig, allmänt kort i huvudet. Så jag gav upp men trodde jag skulle lösa problemet fortfarande.  Så har jag lyckat få fram dokument  från skatteverket, Försäkringskassan medmera per post för jag hade ganska gott om tid på mig då.

Men behövde kunna använda/legitimera mig för fler ärenden. Tog sats med telefonsupport igen med hjärtat i halsgropen. Då bröts samtalet av dålig täckning eller något. Gick inte sitta med LG mobilen framför en havererande laptop/bärbar , vad nu det heter.  Har för mig att förra året ungefär samma tidpunkt då jag skulle skriva ansökningar- då fick jag värsta viruset samtidigt. Så har försökt komma igenom alla skrivelser och hoppas den håller, men det är så störande att jag fungerar inte som människa alls.

Jag har läst lite (eller allt) som ni skrivit och ska försöka med att lösa det i SSL kryssrutorna. Har fler problem

Jag börjar här.

Har AVG 2015 installerat, köp produkten. Jag som inte behärskar engelska, fattar noll o vågar inte något.! Har antagligen virus med. Så fattar jag inte heller varför jag kör IE 11 på min windows 7?

Det stör mig när saker installeras utan jag vet vad det innebär.

nina 44

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har liknande problem med mitt Bank-ID. Eller rättare sagt, har inget alls längre. Försökt sista 2 veckorna säkert 30 ggr. Kommer bara till  BankId säkerhetsprogram sedan kommer det upp FEL. HTTP-Proxy, fel vid användning.

felmeddelande 10033, eller 10034.

Vid support telefon med nordea blev jag nervös på support.killen.

Han var otålig, snäsig, allmänt kort i huvudet. Så jag gav upp men trodde jag skulle lösa problemet fortfarande.  Så har jag lyckat få fram dokument  från skatteverket, Försäkringskassan medmera per post för jag hade ganska gott om tid på mig då.

Men behövde kunna använda/legitimera mig för fler ärenden. Tog sats med telefonsupport igen med hjärtat i halsgropen. Då bröts samtalet av dålig täckning eller något. Gick inte sitta med LG mobilen framför en havererande laptop/bärbar , vad nu det heter.  Har för mig att förra året ungefär samma tidpunkt då jag skulle skriva ansökningar- då fick jag värsta viruset samtidigt. Så har försökt komma igenom alla skrivelser och hoppas den håller, men det är så störande att jag fungerar inte som människa alls.

Jag har läst lite (eller allt) som ni skrivit och ska försöka med att lösa det i SSL kryssrutorna. Har fler problem

Jag börjar här.

Har AVG 2015 installerat, köp produkten. Jag som inte behärskar engelska, fattar noll o vågar inte något.! Har antagligen virus med. Så fattar jag inte heller varför jag kör IE 11 på min windows 7?

Det stör mig när saker installeras utan jag vet vad det innebär.

nina 44

Eftersom det står något om Proxy, kolla att du inte har någon proxy-server konfigurerad:

 

Kontrollpanelen - Internetalternativ - Anslutningar - LAN-inställningar

Avbocka "Använd en proxyserver...."

Spara

 

Det finns en del skadliga och olämpliga program som konfigurerar proxy-servrar för att få kontroll över vart du surfar. Om det är så bör datorn ju inte användas till bankärenden för det finns ju vissa skadliga program som är inriktade på att komma åt bankinformation och påverka banktransaktioner.

 

Om du vill ha hjälp med att kontrollera om datorn har några skadliga program så följ anvisningarna i tråden Till dig med virus eller andra skadliga program i datorn så gott det går. Men svara inte i den här tråden utan skapa ett nytt ämne på sidan //eforum.idg.se/forum/25-virus-skadliga-program-botemedel/ i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska prova det.

ur ska jag göra med SSL2,0 och  SSL 3,0 i Internetalternativ- Avancerat .

Jag avmarkerade "TLS".  ka jag ändra tillbaka det. Kommer inte ihåg förresten vilka exakt, glömde skriva ned.

Jag provar det med Proxy så länge.

nina 44

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, allt jag skrev försvann.

Blå skärm ett par ggr. Tolkat det som BIOS relaterat.

Gul säkerhets symbol på stäng av knappen: Uppdatera och sedan stänger av. Det har inte gått att se vad eller varifrån detta kommer.

Det går inte att installera BankId. Filer program som ändras eller försvinner.

I bilioteket Dokument, Bilder så blir det på vissa mängder av kopior, dubletter samtidigt som inget stannar som jag ordnat.

Jag gör inga utsvävningar sista veckorna, endast försöker få fram det viktigaste mest akuta.

Surfa tycker jag går någorlunda men datorn är såå seg och långsam. Har jag haft 5-6 sidor öppna så går den på högvarv och låser sig. Säkrast är att så ofta det går "spara" stäng ned alla öppnade och starta om.

Ibland tar jag viloläget för att fläkten inte ska överhettas eller något. Har försökt med olika sätt att få in mer luft och till omed en liten handfläkt i ena handen.

Vet inte exakt när, men helt utan jag ändrat eller något så arbetar fläkten hela tiden, minsta kommando så rusar den upp igen. Även när jag inte ens är i närheten. Det stör och gör mig nervös.

System inställningsfel dyker upp. Windows felsökningar klarar ofta inte ut att åtgärda eller hitta felet. Försök igen om en stund.

 

 

nina 44

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Gul säkerhets symbol på stäng av knappen: Uppdatera och sedan stänger av. Det har inte gått att se vad eller varifrån detta kommer.

Det är Windows-uppdateringar.

 

 

 

Har jag haft 5-6 sidor öppna så går den på högvarv och låser sig.

Menar du att fläkten går på högvarv?

I så fall låter det som att det är väldigt varmt inne i din dator. Det kan det bli med tiden eftersom det lätt samlas damm i ventilationskanalerna och då kommer det inte in tillräckligt med sval luft. En dator där vissa delar blir för varma kan låsa sig, stänga av sig eller bete sig konstigt på andra sätt.

 

Det är ofta svårt att öppna upp en bärbar dator själv och då får man lämna in den på service.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jaha, vad betyder två trådar? Samma grundproblem eller något. Det är jag som var nina44 förut. Det har varit total krash mitt mail-e-post konto ett par dagar. Jag är inne i något stadium "manisk" nu. Så därför tror jag inte jag klarar på ett logiskt vis lägga upp dagboks-anteckningar ang. alla dygnet runt händelser innan jag åker 22 denna månad på 3 veckor träning. Men jag tar fortlöpande skärmklipp på vissa fel meddelanden som visas, jag antecknade först i början av tråden, men blir inte klar med det ena förrän nästa kommer.

Jag har dina och andras punktlista för hitta, söka, åtgärda omkring olika skadliga virus. Men hinner inte ännu,  däremot så började jag scanna med AVG-15 igen, den har säkert funnit samman lagt ca 30 eller mer olika borttagna skadliga saker. I början så blev datorn lite bättre, men märker ingen störr effekt längre. Har väl att göra med att i o med borttagning av de skadliga försvinner säkert ettt o annat som är behövligt. Installera Bankid/e.leg har jag inte ens försökt mer. Lyckades ivarjefall logga in som vanligt för betala räkningar samt ladda mobilen.

Jag läser runt om här så länge. Sedan kommer jag igen om laptoppen ens existerar då.

Det blir heltid o fullt upp för dig med Cecilia. Ska jag lägga till dig som "vän" för att ta upp typ sådant här nu, som inte är relevant för trådens ämne?  Hej så länge.

Du vet att vi hade lpånga sessioner genom microsoft answer, rror jag det hette eller Community var det.  Det blev en hel följetång. Samma dator, så nog är den utsatt nu mer än året efter den rensningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om fläkten går på högvarv kan det ju dels bero på att något slukar kraft men även, som du fått tips om, att det är dålig kylning.

Varför inte kolla upp detta med damm, oavsett andra problem?

 

Resurskrävande åtgärder som diverse virus-skanningar gör ju att temperaturen ökar.

 

Jag har dina och andras punktlista för hitta, söka, åtgärda omkring olika skadliga virus. Men hinner inte ännu,  däremot så började jag scanna med AVG-15 igen

 

Däremot? Menar du att du inte har tid att följa de råd du får men har tid att göra annat?
 


Lyckades ivarjefall logga in som vanligt för betala räkningar

 

Är inte sådana åtgärder dumt att göra om man misstänker att datorn är infekterad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, vad betyder två trådar? Samma grundproblem eller något. Det är jag som var nina44 förut. Det har varit total krash mitt mail-e-post konto ett par dagar. Jag är inne i något stadium "manisk" nu. Så därför tror jag inte jag klarar på ett logiskt vis lägga upp dagboks-anteckningar ang. alla dygnet runt händelser innan jag åker 22 denna månad på 3 veckor träning. Men jag tar fortlöpande skärmklipp på vissa fel meddelanden som visas, jag antecknade först i början av tråden, men blir inte klar med det ena förrän nästa kommer.

Jag har dina och andras punktlista för hitta, söka, åtgärda omkring olika skadliga virus. Men hinner inte ännu,  däremot så började jag scanna med AVG-15 igen, den har säkert funnit samman lagt ca 30 eller mer olika borttagna skadliga saker. I början så blev datorn lite bättre, men märker ingen störr effekt längre. Har väl att göra med att i o med borttagning av de skadliga försvinner säkert ettt o annat som är behövligt. Installera Bankid/e.leg har jag inte ens försökt mer. Lyckades ivarjefall logga in som vanligt för betala räkningar samt ladda mobilen.

Jag läser runt om här så länge. Sedan kommer jag igen om laptoppen ens existerar då.

Det blir heltid o fullt upp för dig med Cecilia. Ska jag lägga till dig som "vän" för att ta upp typ sådant här nu, som inte är relevant för trådens ämne?  Hej så länge.

Du vet att vi hade lpånga sessioner genom microsoft answer, rror jag det hette eller Community var det.  Det blev en hel följetång. Samma dator, så nog är den utsatt nu mer än året efter den rensningen.

 

Ja, samma grundproblem.

 

Tänk på att en infekterad dator inte bör användas till något annat än att ta bort infektionen och absolut inte göra några bankärenden eller liknande på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

1. Eftersom de två loggfilerna finns uppladdade kan du ta bort dem från skrivbordet om du vill, men det gör inget att ha dem kvar heller.

 

 

2. Avinstallera följande om det går i Kontrollpanelens lista över installerade program:

PrivDog, det är en mycket gammal version, troligen med säkerhetsproblem

Adobe Flash Player 16 ActiveX, gammal version med kända säkerhetshål
Adobe Flash Player 16 NPAPI, som ovan

 

 

3. Spara AdwCleaner av Xplode på Skrivbordet: https://toolslib.net/downloads/viewdownload/1-adwcleaner/

Stäng alla program, inklusive webbläsare.
Dubbelklicka på AdwCleaner för att starta programmet.

Klicka på Scan-knappen.
Vänta tills sökningen är klar.
Klicka på knappen Log file.
En rapport kommer upp, kopiera innehållet och klistra in i ditt svar.
Om rapporten inte kommer upp, så finns den även som C:\AdwCleaner\AdwCleaner[R0].txt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså.et jag hunnit göra inatt är säkerhetskopia på min externa hårddisk. Tagit hem Erunt.   Men vet inte om det är rätt, .Sitter två genvägar på skrivbordet. Det är installerat i startmenyn(och någon annanstans i program files). Inte tittat ännu. Har inte fått igång erunt.exe, vid försök kom bara upp att den redan var installerad. Det är ;dokumentation, homepage, NTregopt, och uninstall. Men imorgon ska jag Ta bort de gamla programmen du nämnde, samt göra en ny återställningspunkt. Kan jag använda datorn emellan alls när program tas bor, jag har knappt med tid innan jag ska iväg lörag natt. Kommunmöte hemma osv. Vill ju göraklart innan men hinner jag. Är frågan.  Bara den där säkerhetskopian tog tid. Men just nu i säng.

Spara Adwcleaner av Xplode på skrivbordet,men var är den? ser kanske imorgon, är för trött nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strunta i ERUNT om den är besvärlig, för den är inte nödvändig.

 

Skulle tro att de tre avinstallationerna är klara på någon minut, men visst går det att göra annat samtidigt.

 

På sidan https://toolslib.net/downloads/viewdownload/1-adwcleaner/ finns en blå knapp märkt "Download Now AdwCleaner" till höger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tagit bort PrivDog, och de övriga två.

Klickat på Adwcleaner, kört scan, klickadepå log fil. Nu ligger den öppen i wordPad. Har fått ner log fil på skrivbordet. Ska väl skicka in den, om jag kan.

 

AdwCleanerR1.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag glömde stänga ner alla rutor och program innan jag körde Adwcleaner. Ska jag kanske göra om det?

När jag tagit hem Erunt så kom det upp att det gick att göra manuellt men ingen log.fil skulle komma upp., det är väl den vi vill ha.

Så kom det även upp att det var fel typ för mitt system men som sagt. Jag avinstallerar den och ser om annan finns att hämta där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog bort erunt. skapat en återställningspunkt. Kört Adwcleaner. Klistrat in den i mitt svar.De väntar på action nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strunta i ERUNT, jag har tagit bort den från anvisningarna.

 

1. Stäng alla program, inklusive webbläsare.
Dubbelklicka på AdwCleaner för att starta programmet.

Klicka på Scan-knappen.
Vänta tills sökningen är klar.

Klicka på Clean-knappen.
Tryck på OK.
Tryck på OK fler gånger om det kommer upp meddelanden.

Datorn kommer att startas om, om den inte gör det automatiskt får du göra det själv.
En rapport kommer upp, kopiera innehållet och klistra in i ditt svar.
Om rapporten inte kommer upp, så finns den även som C:\AdwCleaner\AdwCleaner[s0].txt.

 

 

2. Starta FRST.

Bocka för Addition.txt.

Skanna med programmet och bifoga sen de två nya loggarna.

 

 

3. Skanna datorn online på http://www.eset.com/onlinescan/ och använd helst Internet Explorer till det.
För att inte skannern ska ta för lång tid på sig stäng av ditt antivirusprogram under tiden.

Välj alternativet Enable detection of potentially unwanted applications.

Klicka på Advanced Settings.
Ta bort bocken framför Remove found threats.
Bocka för:
Scan Archives
Scan for potentially unsafe applications
Enable Anti-Stealth Technology

Klicka på Start

När skanningen är klar klicka på List of found threats, följt av Export to a text file. Spara till en fil på skrivbordet, öppna filen, kopiera resultatet och klistra sedan in det i ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar inte början på det jag skrev eller skickade igår  eller inatt. Nu har jag gjort ny  scan med AdwCleaner. Klickat på Clean och fått upp i wordPad texten. Ska kopiera in den. Men att stänga av mitt AVG skydd klarar jag inte, Har försökt förut med. Får väl avinstallera helt. Har ju skivan.

AdwCleanerS1.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, nu kan jag inte förstå vad som sägs när jag klickar på eset online scannung. Har avaktiverat mitt AVG. Det sätts på igen när jag startar om.

Detta fattar jag inte alls vad som skrivs på ESET sidan.

Startar om o lägger mig.

Får dra på träning med deffekt dator eller lämna den hemma. Vilket som.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta programmet Anteckningar.

Kopiera alla rader i rutan:

CreateRestorePoint:
CloseProcesses:
HKLM-x32\...\Run: [] => [X]
GroupPolicy: Group Policy on Chrome detected <======= ATTENTION
CHR HKLM\SOFTWARE\Policies\Google: Policy restriction <======= ATTENTION
SearchScopes: HKU\.DEFAULT -> DefaultScope {0633EE93-D776-472f-A0FF-E1416B8B2E3A} URL = 
SearchScopes: HKU\S-1-5-19 -> DefaultScope {0633EE93-D776-472f-A0FF-E1416B8B2E3A} URL = 
SearchScopes: HKU\S-1-5-20 -> DefaultScope {0633EE93-D776-472f-A0FF-E1416B8B2E3A} URL = 
Toolbar: HKU\S-1-5-21-1428813436-3206354812-2783148745-1001 -> No Name - {759D9886-0C6F-4498-BAB6-4A5F47C6C72F} -  No File
Toolbar: HKU\S-1-5-21-1428813436-3206354812-2783148745-1001 -> No Name - {71576546-354D-41C9-AAE8-31F2EC22BF0D} -  No File
FF Plugin: @microsoft.com/GENUINE -> disabled No File
FF Plugin-x32: @microsoft.com/GENUINE -> disabled No File
CHR StartupUrls: Default -> "hxxp://www.google.com", "", "hxxp://www.trovi.com/?gd=&ctid=CT3322168&octid=EB_ORIGINAL_CTID&ISID=M8F6238EF-6E6D-42FD-94E9-617E3B3AA380&SearchSource=55&CUI=&UM=6&UP=SPB1582430-1601-42A6-84E7-A30D6E043B2D&SSPV="
S3 avchv; system32\DRIVERS\avchv.sys [X]
CustomCLSID: HKU\S-1-5-21-1428813436-3206354812-2783148745-1001_Classes\CLSID\{1AC77AE9-9EC6-405A-9F9B-C06AB3C10B71}\InprocServer32 -> C:\Program Files\Microsoft Research\Image Composite Editor\ShellExtension.dll No File
Task: {1AC0116E-E3D2-4829-82DF-4D437020CB6A} - System32\Tasks\{48A86AD0-D01A-4E3B-8702-19FEDAFD43DD} => C:\Program Files (x86)\Telia\Telias sakerhetstjanster\FSGUI\fscuif.exe
Task: {30A6E1F5-D91D-45F2-A382-156935C48AB7} - System32\Tasks\{1677FCC9-521E-4FF8-9E9C-E33BC1C0E2F3} => C:\Program Files (x86)\Telia\Telias sakerhetstjanster\FSGUI\fscuif.exe
Task: {432A3615-69FF-4137-A184-AFFC0F76BA6B} - System32\Tasks\{72013992-D49F-4AF8-BD3E-77764217BFD1} => C:\Program Files (x86)\Telia\Telias sakerhetstjanster\FSGUI\fscuif.exe
Task: {6B9E3680-C644-4538-A1F4-CC9A92D08EB5} - System32\Tasks\{4ED966A2-78FA-4F29-A790-AC350D088A03} => pcalua.exe -a "C:\Users\carinas pc\Desktop\OpenOffice.org 3.3 (sv) Installation Files\java\jre-windows-i586.exe" -d "C:\Users\carinas pc\Desktop\OpenOffice.org 3.3 (sv) Installation Files\java"
Task: {70B387FF-A2A3-4991-A6DF-A4894B4F97AC} - \bench-S-1-5-21-1428813436-3206354812-2783148745-1001 No Task File <==== ATTENTION
Task: {9E532A55-DADF-4BC4-92B4-49277BC61DA6} - System32\Tasks\{0F199938-A2C0-41E8-AA3E-F55F117FA583} => C:\Program Files (x86)\Telia\Telias sakerhetstjanster\FSGUI\fscuif.exe
Task: {DFB78D0E-DC92-4867-B2F1-40DA473F8C56} - \AdobeFlashPlayerUpdate 2 No Task File <==== ATTENTION
Hosts:
Reboot:
och klistra in i Anteckningar. Kontrollera att inga filer har delats upp på två rader.

Spara filen på skrivbordet med namnet fixlist.txt.

 

Stäng av alla program.

Starta FRST som finns på skrivbordet.

Klicka på knappen Fix.

Vänta tills programmet är klart.

Om datorn inte startas om automatiskt så gör det själv.

 

Programmet skapar en logg Fixlog.txt på skrivbordet.

Klistra in innehållet i den i ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att Köra Fix eftersom (antar Jag) inte kunnat förstå mig på hur göra eset online scanning. För mycket svåra ord och länken du har i ditt svar, gör att det kommer up massor olika sidor och ingen stans kan jag se just det du säger : Välj alternativet:Enable detection of potententialy..

Ska jag ladda hem det som står där. Vet inte vad det är jag ska skriva på i deras avtal ens.

Behöver hjälp på traven om jag ska ordna det där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppa över Esets online-skanner utan gör bara det som står i inlägg 23, dvs den med Fix..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...