Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Chrome "segar" medan IE går som ett skott..?!


canardlover

Rekommendera Poster

Mossa, har städat/avlusat en bekants dator(Win.8.1) och allt funkar nu bra men Chrome "segar" som webbläsare(35/12) jämfört med IE(95/12 i MB/sek ner/upp på Bredbandskollen) trots att Chrome är angiven som standardwebbläsare och att jag ominstallerat Chrome som blev lite bättre efter det.

Har kollat nätverkskortets drivrutin och bockat ur så kortet ej kan stängas av med Energisparfunktionen.

Avast kan inte hitta några tillägg med dåligt rykte i någon av webbläsarna. Lite nyfiken på varför skillnaden är så stor - synpunkter mottages tacksamt/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om Avast inte tycker att något tillägg har dåligt rykte så kan det ju finnas olämpliga tillägg där i alla fall.

 

Inaktivera alla tillägg och se om det blir någon skillnad: https://support.google.com/chrome/answer/187443?hl=sv

 

Om en webbläsare är standardwebbläsare eller inte påverkar inte hastigheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att detta med att Chromium inte startar så snabbt är något som är typiskt för den webbläsaren. Chromium startar långsamt både på min Windows dator och min Linux dator. Men jag har vant mej. Jag gör något annat medan webläsaren startar. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, jodå det fanns lite tillägg i bägge webbläsarna och som jag nu avaktiverat på båda. Tyvärr kvarstår skillnaden, Chrome kör nu i 44/12 medan IE lätt gasar om i ytterfilen med 99/12.... :unsure:..??

Mellin, om någon har adbloc plus vet jag inte, kan du ge mer info...tack..Mvh/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Mellin, om någon har adbloc plus vet jag inte, kan du ge mer info...tack..Mvh/

Det är väl bara att titta i listan över tillägg så ser du om Adblock är installerat. Det kan gå snabbare att surfa om man använder Adblock, eftersom reklam kan förbruka mycket bandbredd vid nerladdning. Kör alltid Adblock själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Tune och Mellin nu har jag laddat ner Adblock Plus och aktiverat enbart den i Chrome men tyvärr ligger Chrome kvar på 38/12 medan IE speedar på i 99/12 som vanligt..?!..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, provade Återställning men det hjälpte inte vare sig med eller utan bara Adblock Plus aktiverat... :(

Har noterat att Chrome laddar om samtliga ikoner i aktivitetsfältet på mina datorer under uppstart men det gör inte IE. Jag tömde därför aktivitetsfältet på ikoner men inte heller det hjälpte. Fortfarande 35/12 för Chrome mot 95/12 för IE..!?

Nåja, detta är väl inte hela världen, min kompis får väl köra med IE då om han har så bråttom....tack alla för input, nu har ni lärt mig att rodda runt ordentligt i webbläsarnas inställningar...cheers/ :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det annonser på Bredbandskollen som blockeras av Adblock Plus?

Om inte, låter det normalt att Adblock Plus inte påverkar resultatet på Bredbandskollen.

 

Men om din kompis tycker att det är segt att surfa med 35 Mbit/s så är det något annat fel, för det ska det inte vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, stort tack för alla dina tips både nu och tidigare. Nu har jag kopplat loss hans dator och skall lämna tillbaks den men jag skickar länken till denna tråd så kan han ju mickla lite själv om han vill speeda upp Chrome. Mitt eget Chrome på samma lina går på 96/12 så något fel måste det ju vara i hans dator....Tack alla...cheers/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...