Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nu har jag gjort misstaget att använda compiz-inställningar till skrivbordet :-(


MariaE

Rekommendera Poster

Jag glömde bort att jag inte ska använda Compiz i Linux Mint. Jag har avinstallerat detta program men det kommer ju tillbaka när jag hämtar andra uppdateringar. :-( Firefox kommer också tillbaka :-( Men Firefox är lättare att undvika eftersom jag har en bra webbläsare som heter Chromium. Jag har använt halva dagen till att installera om Linux Mint :-(  Mina datafiler kunde jag behålla iallafall. En  del har jag även på USB och CD-R som jag brände för nån dag sen. 

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om "avinstallerade" program kommer tillbaka så ha du inte avinstallerat. Använd Programhanteraren eller Synaptic, att ta bort ikonen/programstartaren är inte att avinstallera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon fråga i ditt inlägg eller har du bara skrivit för att det är kul att skriva i Eforum?

 

Nä det blev fel det var därför jag skrev i detta möte. :-( Jag var tvungen att installera om Linux. Det är ju tur att jag forfarande har uppkoppling med Linux. Nu fick jag en till partion också. Heter det så i Linux?

/Maria

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om "avinstallerade" program kommer tillbaka så ha du inte avinstallerat. Använd Programhanteraren eller Synaptic, att ta bort ikonen/programstartaren är inte att avinstallera.

Nej jag använde programhanteraren för att ta bort programmen. Men jag har ju automatiska uppdateringar aktiverat. Det verkar som om Linux mint vill ha alla program som var från början. Jag har avinstallerat en del skrivardrivrutiner också eftersom jag inte skriver ut men de kommer också tillbaka. Dessutom står det vid vissa program att en del andra program borde avinstalleras. Jag har gjort det men de kommer också tillbaka. Det kanske är orsakern till att Linux mint är så långsamt ibland. Att vissa program inte passar i hop :-( 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det verkar som om Linux mint vill ha alla program som var från början.

 

Nej, det stämmer inte och det är enkelt att testa detta:

Avinstallera, som exempel, Firefox från Programhanteraren.

Kör sedan en "Ladda om" i Uppdateringshanteraren och kontrollera om Firefox dyker upp.

 

Om man avinstallerar Firefox utan att avinstallera Svenskt *) språkstöd för Firefox så kan DET vilja uppdateras.

 

Föreslår att denna tråd slås samman med Marias "Ny på Linux önskar råd" då detta är en direkt fortsättning i det ämnet/hennes tråd.

 

*) Tillägg: Eller annat språkstöd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det mötet har jag inte fått några svar på det jag har undrar över när det gäller Linux på sista tiden. Därför tyckte jag att det var bäst att skriva i mötet. "Avreagera dej" som jag skrev detta i först. Men mitt inlägg flyttades till ett möte  som handlade om Linux. Första gången jag använde Compiz i Linux kom jag till "recovery mode" och där kunde jag inte göra nånting just då. Då var det bara att börja om från början och då började jag om från 0 filer för jag visste inte hur man skulle spara  data på en extra partition då. Men det var inte mycket jag förlorade då.   Jag tycker inte om att sitta för nära skärmen. Det är en sån liten text i början när man installerar Linux. 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om du,Maria, inte har fått något, som du tycker, bra svar, i denna tråd, "Ny på Linux önskar råd" , så blir det många gånger fel, om du då gör frågan i en ny tråd, svaret kommer inte fortare för att du gör så, ibland är det så att det kanske inte finns någon som har ett bra svar att ge dig, då får du vänta, i värsta fall, så får du inget svar.

 

Att ställa vanliga frågor i fel forum, är inte okej det heller, som att du ställer en Linux-fråga i "Avreagera dig-forum". då får du räkna med att den blir flyttad.

 

Vi kan inte ge dig någon extra-service, utan Eforums regler är lika, och gäller alla på samma sätt, det har vi försökt säga till dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har jag ju löst för länge sen genom att köpa fler kablar. Jag har satt en lapp på min blå dator också som jag har Windows 98 på att jag inte ska koppla kablarna till min Linuxdator direkt när jag har använt Windows 98 datorn. Jag ska använda min Windows 7 dator innan jag använder Linux datorn. 

 

Om jag inte gör det blir det fel igen. Men jag har fortfarande bara en skärm. Det får inte plats två platta skärmar på mitt skrivbord.  

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fick jag en till partion också. Heter det så i Linux?

Partitioner är ett sätt att dela upp hårddiskar, det spelar ingen roll vilket operativsystem man eventuellt installerar i dem.

 

 

I det mötet har jag inte fått några svar på det jag har undrar över när det gäller Linux på sista tiden.

En anledning till att du inte har fått några svar kan vara att du inte ställt några tydliga frågor utan precis som i den här trådstarten bara skrivit påståenden om vad du gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt nu denna tråd handla om compiz-inställningar till skrivbordet, eftersom det är dess rubrik, och inte urarta till någon sorts skriv vad som helst som har med Linux att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom en uppdatering för Compiz nyss...

Jaha det kan ju vara bra att veta för de som vill använda Compiz. Jag tänker inte använda det mera. Om jag inte råkar glömma bort det och använda Compiz av misstag så att jag får börja om igen :-( Det står varningstext om man startar Compiz också men jag använde bara inställningarna. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt nu denna tråd handla om compiz-inställningar till skrivbordet, eftersom det är dess rubrik, och inte urarta till någon sorts skriv vad som helst som har med Linux att göra.

Jag tänker inte använda Compiz något mera helt enkelt. Bränt barn skyr elden. Once burnt twice shy, Once bitten twice shy. 
/Maria
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om du,Maria, inte har fått något, som du tycker, bra svar, i denna tråd, "Ny på Linux önskar råd" , så blir det många gånger fel, om du då gör frågan i en ny tråd, svaret kommer inte fortare för att du gör så, ibland är det så att det kanske inte finns någon som har ett bra svar att ge dig, då får du vänta, i värsta fall, så får du inget svar.

 

Att ställa vanliga frågor i fel forum, är inte okej det heller, som att du ställer en Linux-fråga i "Avreagera dig-forum". då får du räkna med att den blir flyttad.

 

Vi kan inte ge dig någon extra-service, utan Eforums regler är lika, och gäller alla på samma sätt, det har vi försökt säga till dig.

Eftersom mötet som jag skrev i hette "Avreagera dej" så tyckte jag att det passade bra. Om jag hade skrivit

 

"Nu har jag råkat flytta de dolda sys-filerna så nu måste jag använda systemdiskett tills jag formaterar om datorn och börjar om.Jag hoppas jag hittar Windows CD" I vilket möte skulle detta ha varit i så fall? Jag har inte skrivit vilken Windows version det gällde. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...