Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan Linux rädda mina nu oanvändbara USB-prylar?


Jodie

Rekommendera Poster

NEEJ!

Använd annat minne!

 

Exakt dessa har jag haft mycket problem med.

Alla filer skrivs inte till minnet.

 

(kan ju vara annat knas i ditt fall - men testa annat ändå)

Vad syftar ditt "NEEJ!" på? Är jag inte den allra första Windows 8.1-användaren här på eforum som försökt få Linux på, och köras från en USB-pinne? Eller syftar du på pinnen i sig?

 

 

Enligt inlägg 7 så valdes MBR partitionsschema, det tror jag är fel då din dator säkert har GPT partitionssystem.

 

Kan absolut vara värt att göra om med alternativet ---GPT partitionsschema för datorer med UEFI---- valt.

 

LARSAS

Intressant förslag; kan jag kolla någonstans i min dator vilket partitionssystem den har?

 

Och ang boot-ordningen - är det USB FDD eller USB HDD som gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad syftar ditt "NEEJ!" på? Är jag inte den allra första Windows 8.1-användaren här på eforum som försökt få Linux på, och köras från en USB-pinne? Eller syftar du på pinnen i sig?

 

 

 

Intressant förslag; kan jag kolla någonstans i min dator vilket partitionssystem den har?

 

Och ang boot-ordningen - är det USB FDD eller USB HDD som gäller?

Datorn har inget partitionssystem. Det är lagringsenheterna som har det. Datorer med uefi stöder enheter med MBR medan äldre BIOS inte har stöd för GPT. ISO-filen är en CD eller DVD-avbild. Boot från CD/DVD påminner mera om boot från diskett än boot från hårddisk. Alternativt kan du prova att installera linux på USB-minnet om du har en  CD/DVD-läsare eller ett program, som kan emulera en sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant förslag; kan jag kolla någonstans i min dator vilket partitionssystem den har?

 

Och ang boot-ordningen - är det USB FDD eller USB HDD som gäller?

Diskhantering--Högerklick på Disk (0)--Egenskaper-volymer:

 

 

post-57552-0-79477600-1424662050_thumb.png

 

Man får testa vad som fungerar: USB FDD eller USB HDD.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det verkar vara bekymmer att starta upp Linux från ett USB kanske det är lika bra att välja något alternativ som ändå skulle bli följden OM det skulle lyckas att få liv i skannern?

 

Här en guide hur man installerar VMware Player (något gammal men):

//eforum.idg.se/topic/334120-guide-h%C3%A4mta-och-installera-gratis-vmware-player/

 

Här en guide hur man kan köra en färdig "maskin" med en nu gammal version av Linux Mint:

//eforum.idg.se/topic/338048-guide-hur-man-k%C3%B6r-en-vmware-maskin/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn har inget partitionssystem. Det är lagringsenheterna som har det. Datorer med uefi stöder enheter med MBR medan äldre BIOS inte har stöd för GPT. ISO-filen är en CD eller DVD-avbild. Boot från CD/DVD påminner mera om boot från diskett än boot från hårddisk. Alternativt kan du prova att installera linux på USB-minnet om du har en  CD/DVD-läsare eller ett program, som kan emulera en sådan.

Menar du att jag inte behöver installera om med Rufus för GPT?

 

Eller var ISO-filen jag laddade ner totalt fel för USB-pinnen?

 

 

Diskhantering--Högerklick på Disk (0)--Egenskaper-volymer:

 

 

attachicon.gifPartitionstyp GPT.PNG

 

Man får testa vad som fungerar: USB FDD eller USB HDD.

 

LARSAS

Tack för vägvisningen - jag bifogar egenskaperbild.

 

post-23286-0-68304600-1424977158_thumb.jpg

 

 

Eftersom det verkar vara bekymmer att starta upp Linux från ett USB kanske det är lika bra att välja något alternativ som ändå skulle bli följden OM det skulle lyckas att få liv i skannern?

 

Här en guide hur man installerar VMware Player (något gammal men):

//eforum.idg.se/topic/334120-guide-hämta-och-installera-gratis-vmware-player/

 

Här en guide hur man kan köra en färdig "maskin" med en nu gammal version av Linux Mint:

//eforum.idg.se/topic/338048-guide-hur-man-kör-en-vmware-maskin/

När jag något kikat på guiderna tycks det tämligen så krångligt installera och köra virtualt...?

 

Å andra sidan känns det läskigt ha Secure Boot avstängt och försöka boota från nerladdade filer.

 

Apropå Secure Boot finns det begreppet även på Security-sidan, se bifogad bild.

 

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det där med "Erase all Secure Boot setting"... orden förstår jag men inte hur de menar. Hursomhelst tycker jag det låter drastiskt.   :unsure:

 

 

post-23286-0-76728100-1424977262_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

När jag något kikat på guiderna tycks det tämligen så krångligt installera och köra virtualt...?

 

Går att förenkla:

  • Hämta ett program (VMware Player)
  • Installera det
  • Öppna det
  • I programmet bläddra fram den nerladdade ISO-filen

    (eller hämta den färdiga maskinen jag gjort en gång i tiden)

  • Välj Kör
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat på en bärbar dator med UEFI och GPT partitionering av hårddisk

 

Linux mint 32bitar fungerar inte alls ,går direkt till Windows.

 

Linux Mint 64 bitar startar men blir aldrig någon bild.

 

 

Fungerar:

 

http://releases.ubuntu.com/14.04/

 

Desktop image 64_bit PC måste väljas..

 

post-57552-0-41540700-1425048345_thumb.png

 

Jag behöver inte "disabla" Secure boot.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat på en bärbar dator med UEFI och GPT partitionering av hårddisk

 

Linux mint 32bitar fungerar inte alls ,går direkt till Windows.

 

Linux Mint 64 bitar startar men blir aldrig någon bild.

 

 

Fungerar:

 

http://releases.ubuntu.com/14.04/

 

Desktop image 64_bit PC måste väljas..

 

attachicon.gifRufus Ubuntu.PNG

 

Jag behöver inte "disabla" Secure boot.

 

LARSAS

Har "försökskaninen" Windows 8.1?

 

Om min scanner, som väl är van vid 32 bitar, skulle ha fungerat med Linux Mint, bör den då också funka med det här Unbuntu?

 

Om jag på USB-pinnen fixar in Unbuntu, ska det då automatiskt dyka upp på F12-Boot Menyn? Eller måste USB-pinnen placeras högst upp i boot-ordningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har "försökskaninen" Windows 8.1?

 

Om min scanner, som väl är van vid 32 bitar, skulle ha fungerat med Linux Mint, bör den då också funka med det här Unbuntu?

 

Om jag på USB-pinnen fixar in Unbuntu, ska det då automatiskt dyka upp på F12-Boot Menyn? Eller måste USB-pinnen placeras högst upp i boot-ordningen?

Ja jag har Windows 8.1

 

Jag tror inte att förutsättningen att scannern skall fungera är sämre med Ubuntu.

 

På min dator fungerar det med den tillfälliga ändringen av bootordningen , USB minnet kommer upp som en valbar post. Men jag har ej samma BIOS som din dator.

 

Tar inte lång tid att testa.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag har Windows 8.1

 

Jag tror inte att förutsättningen att scannern skall fungera är sämre med Ubuntu.

 

På min dator fungerar det med den tillfälliga ändringen av bootordningen , USB minnet kommer upp som en valbar post. Men jag har ej samma BIOS som din dator.

 

Tar inte lång tid att testa.

 

LARSAS

Tack för svaret. Om jag skulle testa få igång Ubuntu - finns det någon risk att göra galet då... t.ex. skada det befintliga Windows 8.1? Knepiga val?

 

Eller/och drabbas av virus, trojaner o.dyl.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Om jag skulle testa få igång Ubuntu - finns det någon risk att göra galet då... t.ex. skada det befintliga Windows 8.1? Knepiga val?

 

Eller/och drabbas av virus, trojaner o.dyl.?

  Man skall nog undvika att Ubuntu börjar installeras när datorn startas från USBminnet .Men det övre alternativet av fyra ---Try Ubuntu without installing ---   är det man väljer.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...