Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan Linux rädda mina nu oanvändbara USB-prylar?


Jodie

Rekommendera Poster

Sedan jag köpte ny dator och nu har Windows 8.1 har jag inte kunnat använda mina USB-prylar ty det tycks inte gå att uppbringa nödvändiga drivrutiner till dem.

 

Det nu akuta användningsbehovet handlar om min gamla scanner AGFA 1212U, vilket har avhandlats i tråden //eforum.idg.se/topic/348014-hur-köra-min-gamla-scanner-med-windows-81-datorn/?p=1648850 . Jag har fått tipset att Linux borde kunna lösa det hela och när jag googlat fann jag bl.a. detta inlägg på http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-hardware/how-to-use-my-scan-agfa-snapscan-1212u-with-w7/91d00a87-b529-4ce3-971e-fc45d8fc972c :

 

Do not throw out your 'old' equipment if it's still working (even though this is probably exactly what MS wants you to do)! There's a very easy answer. I was having the same problem (couldn't install sanpscan 1212u on Win 7). When I took out my other laptop, running a new version of Linux (Open Fedora) and plugged it, it was immediately recognized, installed and available for use (yes, Linux these days is more plug-n-play than Windows ever was). I didn't need downloaded drivers or anything. Now you may not want (or need) to replace your windows system altogether, but there's alternative solutions. You can install Linux on a different partition (make your compu dual bootable), or you can just run Linux directly from a live cd (no installation required and no changes made to your computer). This (again) got me one step closer to finally just forget about MS & Windows. I tell you make the switch make the switch y'all!

I min tråd på Windows 8.1-avdelningen har jag även fått tipset "testa att köra Linux på ett USB-minne".

 

Jag har ingen som helst erfarenhet av andra OS än Windows men skulle förstås bli jätteglad om jag kunde fortsätta använda min kära gamla scanner AGFA 1212U. Och kanske genom Linux även kunna börja använda min bara för ett par år sedan nyinköpta småbildsscanner och dito videograbber.

 

Men åter till AGFA 1212U-scannern. Hur kommer det sig att Linux påstås lätt som en plätt kunna installera scannern?

 

Och kan scannern sedan utnyttjas ungefär på samma sätt som tidigare? Då kunde jag genom ett vanligt bildbehandlingsprogram välja att scanna varefter scannerprogrammet ScanWise som ursprungligen medföljde AGFA'n startade och däri välja önskad inscanningsupplösning och olika -tekniker beroende på om det var vanliga fotografier eller tryckta alster, m.fl. inställningar.

 

Om jag kan köra Linux på en USB-pinne, hur får jag sedan över de inscannade bilderna till program under Windows 8.1?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen garanti för att Linux kan använda din skanner men det åtgår endast tid för att ta reda på det.

Mitt råd är att pröva med Linux Mint och då MATE 32-bitar.

Ladda hem från

http://www.linuxmint.com/edition.php?id=173

 

Förslagsvis, om du har möjlighet, via den Torrent-länk som finns där.

Det spelar egentligen ingen roll vilken du tar, alla är lika, språk väljer man senare, om man vill installera.

 

Men först ladda hem en ISO.

 

Sedan ska den över till ett USB-minne om du inte föredrar att bränna en DVD?

Återkom när du fått hem filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör linux från ett USB-minne så sparar du de inskannade bilderna på hårddisken (NTFS-partition) i samma mapp som du anvånder när du kör Windows. Bildbehandlingen kan du även göra under linux med t.ex. Gimp eller Cinepaint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen garanti för att Linux kan använda din skanner men det åtgår endast tid för att ta reda på det.

Mitt råd är att pröva med Linux Mint och då MATE 32-bitar.

Ladda hem från

http://www.linuxmint.com/edition.php?id=173

 

Förslagsvis, om du har möjlighet, via den Torrent-länk som finns där.

Det spelar egentligen ingen roll vilken du tar, alla är lika, språk väljer man senare, om man vill installera.

 

Men först ladda hem en ISO.

 

Sedan ska den över till ett USB-minne om du inte föredrar att bränna en DVD?

Återkom när du fått hem filen.

 

Om du kör linux från ett USB-minne så sparar du de inskannade bilderna på hårddisken (NTFS-partition) i samma mapp som du anvånder när du kör Windows. Bildbehandlingen kan du även göra under linux med t.ex. Gimp eller Cinepaint.

 

Nu har jag filen 'linuxmint-17.1-mate-32bit.iso' sparad på hårddisken.

 

Jag begriper inte än hur det hela ska fungera med användandet av Linux för inscanningsändamålet, men om Linux på något vis under scanningarna ska köras direkt från ett flyttbart media låter ett USB-minne att föredra. Framför mig har jag tre stycken - på 4, 8 resp 16GB varav jag borde kunna frigöra ett. Räcker något av dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att använda USB är ett bra val, den på 4 GB räcker.

Det finns flera sätt att "få över" din ISO-fil till USB,t - Rufus är ett sätt:

Ladda hem Rufus, läs infon hur du använder det.

https://rufus.akeo.ie/

 

Jag postar, lite senare, ytterligare inlägg här, även om du inte hunnit med att svara på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postar alltså nästa steg i förväg:

Om det nu lyckats bra med Rufus, eller annat motsvarande verktyg, så ska datorn nu kunna starta upp på USB.

Möjligen måste BOOT-ordningen ändras i BIOS men det kan också gå bra att trycka F12 vid uppstarten och där välja USB som startalternativ.

 

Två saker att tänka på, i detta läget:

 

1. Du startar upp ett helt operativ via ett USB-minne. Det kan upplevas som lite segt men det beror på att hastigheten till/från USB kan vara betydligt långsammare än att starta upp från en hårddisk.

 

2. Du ska INTE installera Linux i det här läget. Du kommer att köra det direkt.

 

Sedan behöver du inte i det här läget fundera så mycket över den praktiska användningen, det finns flera olika alternativ.

 

Först bara kolla OM det fungerar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att använda USB är ett bra val, den på 4 GB räcker.

Det finns flera sätt att "få över" din ISO-fil till USB,t - Rufus är ett sätt:

Ladda hem Rufus, läs infon hur du använder det.

https://rufus.akeo.ie/

 

Jag postar, lite senare, ytterligare inlägg här, även om du inte hunnit med att svara på detta.

 

 

Postar alltså nästa steg i förväg:

Om det nu lyckats bra med Rufus, eller annat motsvarande verktyg, så ska datorn nu kunna starta upp på USB.

Möjligen måste BOOT-ordningen ändras i BIOS men det kan också gå bra att trycka F12 vid uppstarten och där välja USB som startalternativ.

 

Två saker att tänka på, i detta läget:

 

1. Du startar upp ett helt operativ via ett USB-minne. Det kan upplevas som lite segt men det beror på att hastigheten till/från USB kan vara betydligt långsammare än att starta upp från en hårddisk.

 

2. Du ska INTE installera Linux i det här läget. Du kommer att köra det direkt.

 

Sedan behöver du inte i det här läget fundera så mycket över den praktiska användningen, det finns flera olika alternativ.

 

Först bara kolla OM det fungerar.

post-23286-0-11591900-1424117541_thumb.jpg

 

Ja, jag har läst på en del och tittat på Rufus startskärm, gjort vissa inställningar men inte klickat på "Starta" - först skulle jag vilja veta om inställningarna är rätt...?

 

Om jag fattat rätt måste jag sedan varje gång starta om hela datorn för att växla mellan Windows och Linux och åter för att t.ex. kunna besöka tråden här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser rätt ut. Fast du kan nog skippa "Kontrollera enheten.."

I Linux Mint finns Firefox förinstallerat, som du kan använda för att surfa in på eforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postar alltså nästa steg i förväg:

Om det nu lyckats bra med Rufus, eller annat motsvarande verktyg, så ska datorn nu kunna starta upp på USB.

Möjligen måste BOOT-ordningen ändras i BIOS men det kan också gå bra att trycka F12 vid uppstarten och där välja USB som startalternativ.

 

Två saker att tänka på, i detta läget:

 

1. Du startar upp ett helt operativ via ett USB-minne. Det kan upplevas som lite segt men det beror på att hastigheten till/från USB kan vara betydligt långsammare än att starta upp från en hårddisk.

 

2. Du ska INTE installera Linux i det här läget. Du kommer att köra det direkt.

 

Sedan behöver du inte i det här läget fundera så mycket över den praktiska användningen, det finns flera olika alternativ.

 

Först bara kolla OM det fungerar.

 

USB-pinnen ska nu vara färdigpreparerad med Linux av Rufus och jag har användande datorns manual "enablat" F12 Boot Menu. Och startat om, men i F12 Boot Menyn syns inget annat än Windows Boot Manager, vilket startar datorn som förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, kanske blev fel att använda Rufus, kanske har den lagt till "Windows" starthanterare också.

Unetbootin är ett annat verktyg för att skapa startbara USB

http://unetbootin.sourceforge.net/

 

Men du bör ha säkerställt att det är, typ, "USB-enable" i BIOS.

Alltså att USB-portarna fungerar även utan att något operativsystem laddats.

(fast har du ett USB-tangentbord som fungerar i uppstart, ex. F12, så torde denna inställning redan vara okej)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, kanske blev fel att använda Rufus, kanske har den lagt till "Windows" starthanterare också.

Unetbootin är ett annat verktyg för att skapa startbara USB

http://unetbootin.sourceforge.net/

 

Men du bör ha säkerställt att det är, typ, "USB-enable" i BIOS.

Alltså att USB-portarna fungerar även utan att något operativsystem laddats.

(fast har du ett USB-tangentbord som fungerar i uppstart, ex. F12, så torde denna inställning redan vara okej)

post-23286-0-63003900-1424206402_thumb.jpg

 

För den händelse den kan ge någon ledtråd bifogar jag en bild.

 

Givetvis skulle jag kunna ta skärmdump(ar) i Utforskaren om det är några särskilda mappar och/eller filer som är intressanta för problemlösandet.

 

I ett av datorns tre USB-uttag har jag via en 2-ports compact hub ett trådat tangentbord och en trådlös mus anslutna. Iallafall tangentbordet vill jag minnas funkade i i setupen - jag använde visst sidopilstangenterna och Enter där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna testa att flytta upp nuvarande punkt 6. till att vara på plats 1.

Att sätta Linux på förstaplats har aldrig varit min tanke, det vill jag inte gärna prova.

 

Jag skulle vilja att från mitt Windows 8.1 kunna starta eller växla till Linux tillfälligt - förutsatt att scannern sedan kan köras därifrån - utan att starta om datorn var gång, ändra boot-ordningar m.m..

 

När jag googlat har jag sett Virtualbox http://laddaner.idg.se/search/virtualbox . Och även något lite om Portable Ubuntu. Kan något av dem funka som jag önskar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om du sätter USB-HD som första bootalternativ så kommer datorn att starta Windows om inte en bootbar USB-enhet är inkopplad. När du konstaterat att skannern fungerar under linux är det bäst att installera linux i en virtuell maskin. Om du installerar linux parallellt med Windows så måstw datorn startas om vid byte av OS. Boot-ordningen i BIOS behöver inte ändras utan du får upp en meny i bootloadern och om inget val görs startar förvalt OS efter inställbar tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Att sätta Linux på förstaplats har aldrig varit min tanke, det vill jag inte gärna prova.

 

Jag skulle vilja att från mitt Windows 8.1 kunna starta eller växla till Linux tillfälligt - förutsatt att scannern sedan kan köras därifrån - utan att starta om datorn var gång, ändra boot-ordningar m.m..

 

Precis som fagerja skriver så är ju tanken att först konstatera om skannern överhuvudtaget fungerar, eller inte fungerar.

 

Läs mitt inlägg #6 igen!

 

Alltså:

1. Lite tillfälligt "meckande" för att Linux ska starta på USB.

2. Kontrollera om Linux kan hantera skannern, jag har förslag på två program för det.

3a. Om Linux inte fixar detta - överge tanken.

3b. Om Linux fixar detta - fundera över lämpligt alternativ som kan vara:

 

A. Kör Linux virtuellt (som redan nämnts)

B. Installera Linux parallellt (som redan nämnts)

C. Installera Linux på ett USB. (inte att förväxlas med att köra Linux "live", som i punkt 1. ovan

D. Annat? osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

I skrivande stund har jag inte experimenterat vidare.

Ska den här aktuella Linux-versionen kunna boot'a datorn även fastän SecureBoot är enabled?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag är i InsydeH20 Setup Utility-vyn här ovan kan jag inte komma till/markera raden där det står "Secure Boot: [Enabled]", markeringen hoppar bara över den raden - jag har letat även i de andra vyerna men kan inte förstå något sätt stänga av Secure Boot.

 

Skulle virtuell körning kunna kringgå sådana där boot-problem?

 

Är det en drastisk och för en datorns Windows 8.1 riskabel och eller prestandasänkande åtgärd installera och använda t.ex. Virtualbox för Linux-körningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Skulle virtuell körning kunna kringgå sådana där boot-problem?

Ja!

 

Är det en drastisk och för en datorns Windows 8.1 riskabel och eller prestandasänkande åtgärd installera och använda t.ex. Virtualbox för Linux-körningen?

 

Nej, enkel sak. Om du väljer VMware Player i stället för Virtualbox finns guide för detta här på eforum.

Virtualbox fungerar också fint, använder den på jobbet. (VMware Player hemma)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag är i InsydeH20 Setup Utility-vyn här ovan kan jag inte komma till/markera raden där det står "Secure Boot: [Enabled]", markeringen hoppar bara över den raden - jag har letat även i de andra vyerna men kan inte förstå något sätt stänga av Secure Boot.

http://acer--uk.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/27071/~/how-to-enable-or-disable-secure-boot

Man måste tydligen sätta ett lösenord för att kunna "disabla" Secure boot.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://acer--uk.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/27071/~/how-to-enable-or-disable-secure-boot

Man måste tydligen sätta ett lösenord för att kunna "disabla" Secure boot.

 

LARSAS

 

post-23286-0-73567600-1424453066_thumb.jpg

 

 

Tack för informationen.

 

Nu har jag ändrat i "Boot"-vyn till enligt bifogad bild och testat starta om datorn med Linux-pinnen isatt, men Windows 8.1 startar upp precis som vanligt...

 

Det tycks inte vara så lätt få syn på Linux.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är USB FDD som skall vara överst.

 

LARSAS

Jag ändrade enligt tipset, men har fortfarande inte sett skymten av något Linux på min dator. Ja, bortsett då från att det finns ett antal installationsinstruktionsfilmer på Youtube där jag kan se hur det ska se ut när Linux verkligen fungerar på en dator.

 

Men jag kan ju inte veta om ev ligger argan list bakom vissa sådana filmer, eller ej. Likaså känner jag förstås om de instruktionssidor utan filmade inslag som finns.

 

http://www.pendrivelinux.com/ står det hurtigt:

 

Easily install your favorite Linux operating system on a flash drive or USB key no larger than your thumb (Thumb Drive). Your Portable Linux operating system can then be taken with you, and run from any computer that can boot from the USB flash device. Bring your operating system, applications, files, email, bookmarked favorites, games and more with you. It's your very own portable operating system you can carry in your pocket.

Jag har ju efter ett antal råd och gångna dagar inte lyckats få något liv alls i Linux och börjar undra om jag är den allra första Windows 8.1-användaren här på eforum som försökt få Linux på, och köras från en USB-pinne.   :unsure:

 

post-23286-0-48444300-1424537885_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NEEJ!
Använd annat minne!

Exakt dessa har jag haft mycket problem med.
Alla filer skrivs inte till minnet.

 

(kan ju vara annat knas i ditt fall - men testa annat ändå)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt inlägg 7 så valdes MBR partitionsschema, det tror jag är fel då din dator säkert har GPT partitionssystem.

 

Kan absolut vara värt att göra om med alternativet ---GPT partitionsschema för datorer med UEFI---- valt.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...