Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stativhuvud mellanringar


Torparen

Rekommendera Poster

Utgår från att jag är på rätt sida för min fråga.

 

Jag avser börja fota makro och behöver därför ett stadigt och lättmanövrerat stativhuvud. Har redan ett stadigt stativ.

 

Mellanringar  Har ett Canon 24-105 IS om jag använder mellanringar till detta kan jag räkna med lika bra bilder (skärpa) som med ett makroobjektiv?

 

Tack på förhand

Lennart/torparen

 

  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för stativ?

 

Ska du köra med mellanringar, så får du räkna med att ställa in manuellt, för minns jag inte fel, så stänger mellanringar av all automatik i objektivet, då handlar det om din finkänslighet i fingrarna.

Om du får behålla bildstabiliseringen vet jag inte, möjligt att den också stängs av.

Du kanske får lite mer distorsion i vidvinkelläge.

Men du bör kunna få samma resultat som att du kör bara med objektivet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eventuella skillnader i kvalitén med mellanringar versus makroobjektiv beror mest på skillnader i objektiven. Men skall du fota makro så är mellanringar eller bälg ett måste då s.k. makroobjektiv inte brukar klara av större skala än 1:1, vilket är nedre gränsen för makro per defination. Bästa resultat får du med bälg eller mellanringar plus makroobjektiv. Framförallt med mellanringar har du stor nytta av att makroobjektivet har betydligt större avståndsinställningsmöjlighet än standardobjektiv. Vanliga objektiv bör helst monteras omvänt vid större skala än 1:1. Som Laso skriver får du räkna med att automatiken begränsas kraftigt eller helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...