Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spotify på Linux Mint 17 Cinnamon


K Olagus

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har nu för andra gången lyckats installera  Mint på en gammal laptop. Denna gång version 17, Cinnamon.  Syftet är att använda den som musikspelare - strömma Spotify genom stereon. Jag lyckades efter mycket möda få ner Spotify förra gången. Denna gången verkar det som att jag behöver hjälp igen. Googlade och fann flera guider med textsträngar man skulle lägga in i terminalen. Alla sidor där guiderna fanns verkade vara knutna till Linux, men inte gick det bättre för det. De såg alla olika ut, märkligt nog. Jag var också inne på Spotify och testade deras textsträngar, men lyckades inte.

 

Installationen av Mint på min laptop gick bra, jag lät Mint få hela laptopen och körde således över det gamla XP. Har inte funnit något anmärkningsvärt, något som krånglat. Så jag förmodar att jag gör fel när jag skriver i terminalfönstret. Men frågan är vad som är rätt? Vilken guide ska jag följa? Utgår från att det finns någon här som vet.

 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid använt https://www.spotify.com/se/download/previews/

 

Kan testa om det fortfarande är aktuellt..

 

Tillägg 1:

Jodå fungerar fint fortfarande.

 

I steg 1. valde jag dock, som alternativ till att pilla i någon fil, att lägga till enligt bild:

 

post-52940-0-74939500-1423810810_thumb.png

 

När jag där valde att uppdatera cache fick jag ett felmeddelande.

 

Öppnade terminalen och fortsatte med steg 2-4.

 

Klart!

 

Tillägg 2:

Här nedan texten från länken ovan:

 

# 1. Lägg till den här raden i din databaslista genom att#    redigera /etc/apt/sources.listdeb http://repository.spotify.com stable non-free# 2. Om du vill verifiera de hämtade paketen#    måste du lägga till vår offentliga nyckelsudo apt-key adv --keyserver hkp://keyserver.ubuntu.com:80 --recv-keys 94558F59# 3. Kör apt-get updatesudo apt-get update# 4. Installera spotify!sudo apt-get install spotify-client
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Michael63!

 

Tack för tipset! Lite mycket just nu, så jag hinner inte testa, men jag återkommer om några dagar om jag inte fixar det. Det första steget känner jag igen från en Youtubevide-guide som jag tittade på. Den guiden gick så himla fort, så jag hann inte med riktigt. Pausade och skrev i terminalen, men som sagt, det första steget blev nog inte rätt för mig igår. Återkommer!

Trevlig helg!

KOlagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Du kan också prova den webbaserade versionen:

https://play.spotify.com/

 

Loggar in som du brukar göra på Spotify, som du installerar på din dator.

 

Fann det av en ren händelsle medan jag slog min panna blodig om att få Spotify installerad under Linux. Tycks inte fungera på något annat sätt än under Wine. I mitt tycke instabil.

 

Webbvarianten känns stabilare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej!

 

Äntligen fick jag tid att göra installation av Spotify på Mint! Det gick bra, med Mikael63:s tips, dvs det som man kan hämta från Spotify direkt. För säkerhets skull, så hade jag en YouTube-länk vid sidan av där man visar alla stegen. Så nu spelar jag ljuv musik! TACK!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...