Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kartor utanför Sverige till mobilens gps


parli

Rekommendera Poster

När man använder mobilens gps finns olika system för att skaffa kartor.

Vissa mobiler förutsätter att man hämtar kartorna ur molnet allteftersom man kör,

Kanske Ok hemma - men kan bli väldigt dyrt på resa utomlands, än mer på resa utom EU.

Nokia erbjuder (erbjöd?) gratis kartor för hela världen som man kunde lada ner via nätet.

Det har jag haft glädje av. Men Nokia (nu Microsoft) har en makalöst primitiv kalender.

 

Jag  överväger nu att köpa en HTC eller Samsung med Android. Till Android finns en mycket praktisk kalender (Jorte). Men måste man ladda ner kartor till GPS via nätet innan man reser till t.ex. Indien, eller måste man ladda ner alla kartor ur molnet sedan man kommit på plats?

 

Bästa hälsningar  / parli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en app som heter Navigator. Man laddar ner de kartor man behöver i förväg. Därefter behövs ingen uppkoppling för att använda appen. Navigator finns både som betalversion och gratisversion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att ladda ned kartor till Google maps i förväg men med den begränsningen att guidning inte fungerar utan internet.

 

Ett alternativ till att leta reda på app som medger både nedladdning och guidning i offline-läge är att skaffa ett lokalt kontantkort/datakort i landet man besöker.

Antingen att sätta i telefonen eller sätta i en wifi-puck, dvs en liten enhet som delar ut ett lokalt WiFi nät som telefonen (och resten av familjens telefoner/surfplattor/datorer) kan ansluta sig till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till windows phone finns chronos calendar, kostar väl runt 15-20kr, och den är bättre än något som finns till ios/android så låt inte det bli en orsak att skippa det förnämliga windows phone, obs! ingen ironi, jag gillar faktiskt windows phone :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se https://play.google.com/store/apps/details?id=se.enironav.android

 

Tillägg:

Karta över Sverige är gratis.

Livslång karta över Indien kostar 160 kr

 

 

Eftersom appen fungerar utan internetuppkoppling innebär det att du kan ta med den överallt. Exempelvis på semester utomlands. Köp och ladda ner kartan innan du ger dig av, sedan kan du hitta rätt på nya platser i världen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se https://play.google.com/store/apps/details?id=se.enironav.android

 

Tillägg:

Karta över Sverige är gratis.

Livslång karta över Indien kostar 160 kr

Låter väl bra, men MapFactor Navigator erbjuder gratis kartor över hela världen. Kartorna sparas på SD-kortet. vilket betyder att varken internet eller mobilt nätverk behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men MapFactors gratiskartor är ju inte mycket att ha...

Deras betalkartor (TomToms) är säkert bra då Eniro använder dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men MapFactors gratiskartor är ju inte mycket att ha...

Deras betalkartor (TomToms) är säkert bra då Eniro använder dessa.

Jag vet inte vad du baserar detta påstående på, men jag har använt dessa gratiskartor i 6 mån. och de fungerar utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar ja men de är inte precis detaljerade.. gatan där jag bor var inte ens utritad.

Har testat många sådana GPS-appar som haft undermåliga kartor.

 

Kanske räcker för Ts - vad vet jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...