Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

5GHz syns inte


RuneM

Rekommendera Poster

Sökte på ”5Ghz” det finns massor av trådar om detta men ingen verkar passa...

Håller på att bli tokig!

Har en trådlös router Belkin N600 Dual band.

Själv kör jag med tråd på 100 Mb/s (i verkligheten ca 95)  och har inget att klaga på men....

Min hustru kör trådlöst på laptop, dessutom har vi två telefoner och en surfplatta samt en Chromecast mot det trådlösa.

Frugan surfar mest och har egentligen inte klagat och telefonerna och plattan används inte så mycket men jag började tycka att det var litet slött i alla fall kollade på bredbandskollen, frugan hade bara ca 40 – 50 Mb/s, det hjälper inte att placera datorn bredvid routern

När vi en gång hade främmande så kollade han om han såg vårt nätverk, jodå både det vanliga och 5Ghz 

Vad då 5 Ghz? Jag drog mig till minnes att när jag installerade routern så var det ju 2 frekvensband/routrar som syntes, 2,4 och 5 GHz, nu såg man bara 2,4 GHz.

Jag har även en gammal Laptop med XP som jag använder sporadisk men den har bara ”G” standard på det interna kortet.

Nu hittade jag på loppis ett DWL-AG650 Dualband Wireless Cardbus Adapter för 15 kronor, jag pluggade in det i den gamla trotjänare och där ser jag bägge banden!!

Men inte på de andra enheterna?

Det kan ju inte då vara fel på routern men jag har inte ändrat något på frugans PC, de två telefonerna och surfplattan?? 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är långt ifrån alla datorer, telefoner mm som kan ta emot på 5 GHz-bandet. Chromecast gör det inte.

 

Men hög hastighet kan man få på 2,4 GHz också, men det gäller att enheterna klarar av "n"-standarden och att det inte finns för mycket annat i närheten som stör, t ex betongväggar, grannars trådlösa nätverk, bärbara telefoner för fast telefoni mm.

 

Har man 40-50 Mbit/s ska det absolut inte vara slött att surfa, då är det något annat som är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia!

Trodde ”n” per automatik betydde ”även 5GHz” och i frugans laptop sitter det en  Broadcom 4313 802.11 bgn Adapter.


 

Som jag skrev, frugan har inte klagat fast det hackar ibland vid strömmande video, PC:n har ett par tre år på nacken och borde nog storstädas och från telefonerna surfar vi sällan hemma, Chromecast fungerar osv. 

Skulle kunna plugga in 15 kronors loppisfyndet i frugans PC men det klarar tyvärr inte VPA2 kryptering och vi bor i ett höghus med 10 tals trådlösa nätverk.

Ett annat problem är att 2,4 Ghz bandet antagligen är rätt fullt, vi har bärbar telefon, trådlös termometer, fjärrströmbrytare, trådlös överföring av musik från PC till stereo etc, allt antagligen på 2,4 Ghz. Och vad grannarna har vet jag inget om....

 

Undra i alla fall varifrån jag såg 5 GHz routern.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att byta kanal i routern. Många routrar kommer med kanal 6 eller 11 förinställt. Använder grannarna dessa kanaler, kan ett byte till en annan kanal kan medföra bättre förbindelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Vistumbler i en dator kan man kolla vad andra använder för kanal och hur starka signalerna är för att göra det lättare att komma fram till vilken kanal som är bäst. Med WiFi Analyzer i en Android-mobil/platta ändå lättare.

http://www.vistumbler.net/ Ladda ner zip-filen och packa upp i en mapp.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och byter du kanal RuneM, så ta en kanal som är två nummer ifrån den starkaste.

Med bara två kanaler ifrån är det rätt mycket överlappning så då får man mycket störningar. De som håller på med nätplanering rekommenderar att alla håller sig till antingen kanal 1, 6 och 11 eller 1, 5, 9 och 13. Detta för att inte få överlappande kanaler som stör ut varandra. Men har man grannar som inte håller sig till detta får man försöka göra det bästa möjliga av situationen. Jag skulle väl snarare välja en kanal som är 4 eller fler steg från den starkaste.

 

Bifoga gärna en bild på hur det ser ut i Vistumbler så kan man ju försöka hjälpas åt att hitta bästa valet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser nu, borde skrivit, minst två nummer ifrån den starkaste bredvid.

Anser inte att det finns behov av minst fyra kanaler från den starkaste.

Inte från vad jag har lärt mig.

Beror ju också på hur det ser ut runt om där man ska använda sin utrustning.

Finns det annat som kan störa mot det band man vill använda, många grannar osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och vi bor i ett höghus med 10 tals trådlösa nätverk

Med tillgängliga 11 kanaler där endast kanal 1, kanal 6 och kanal 11 inte stör varandra alls

så blir slutsatsen att man ska inte förvänta sig att trådlöst bredband fungerar bra när det finns tiotals trådlösa nätverk i närheten av varandra.

Nätverkskort i dator och datorns snabbhet har också betydelse för resultatet.

Har samma situation är och resultatet är att här kör vi INTE trådlöst utan alla datorer är anslutna med sladd.

Utom en dator.

När vi började med en trådlös router 2004 fanns det ett enda trådlöst nätverk till i närheten.

Idag 2015 finns det precis som hos er Tiotals trådlösa nätverk i närheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådlösa nätverk som ligger på samma kanal samarbetar med varandra och stör inte varandra, däremot kan hastigheten bli lägre om flera av nätverken är tungt belastade.

 

Med betongväggar mellan lägenheterna är oftast inte signalstyrkan så hög på de flesta av nätverken man ser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...