Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Det är mycket som borde förvaras i kylskåpet...


MariaE

Rekommendera Poster

Min erfarenhet är iallafall att vanliga DVD-R som man spelar in en film på är drygt 3 timmar. Jag har testat! Därför kopierar jag över alla filmer till guldskivor. 

/Maria

 

Menar du på fullaste allvar att livslängden på t.ex. en DVD-R bara skulle vara drygt 3 timmar, ska jag tolka dig så?!

 

Nu får du väl ända ge dig.

Jag har också s.k guldskivor, dom enda som har tillverkat cdskivor med "guld"beläggning var Kodak, för många år sedan, har fortfarande en sådan kartong, med oöppnade vanliga -r skivor.

Jag kan hålla med om att dom var något bättre än vanliga, men dom var också några kronor dyrare.

Men jag förvarar samtliga cd/dvd-skivor i sina fodral i rumstemperatur, och har alltid gjort så, har inga problem med dessa, och det är blandad info på dom, text, musik, bilder, videos, osv.

 

Så jag skulle önska att du faktiskt gav upp att påstå att dataskivor måste man förvara i kylskåp och på "arkivskivor", för du kan tyvärr ändå inte bevisa att det stämmer, ingen idag vet hur lång tid man kan förvara dessa skivor.

Och ingen kan heller visa bästa sättet att förvara dom på, allt är bara spekulationer.

Anser du att det är ett bra sätt, visst fortsätt om du tycker så, men upprepa inte det här hela tiden, för vi har vår erfarenhet, som vi håller på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en länk om personer som förvarar film i kylskåpet. 

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=29049

/Maria

 

Som jag redan har svarat dig MariaE i en annan tråd, hur man förvarar oexponerad analog film bäst, är en helt annan sak, har inte ett dugg med dessa data-skivor att göra, två helt olika medier, så jämför inte en cd/dvd-skiva med en analog film, för det kan du inte göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du på fullaste allvar att livslängden på t.ex. en DVD-R bara skulle vara drygt 3 timmar, ska jag tolka dig så?!

 

Nu får du väl ända ge dig.

Jag har också s.k guldskivor, dom enda som har tillverkat cdskivor med "guld"beläggning var Kodak, för många år sedan, har fortfarande en sådan kartong, med oöppnade vanliga -r skivor.

Jag kan hålla med om att dom var något bättre än vanliga, men dom var också några kronor dyrare.

Men jag förvarar samtliga cd/dvd-skivor i sina fodral i rumstemperatur, och har alltid gjort så, har inga problem med dessa, och det är blandad info på dom, text, musik, bilder, videos, osv.

 

Så jag skulle önska att du faktiskt gav upp att påstå att dataskivor måste man förvara i kylskåp och på "arkivskivor", för du kan tyvärr ändå inte bevisa att det stämmer, ingen idag vet hur lång tid man kan förvara dessa skivor.

Och ingen kan heller visa bästa sättet att förvara dom på, allt är bara spekulationer.

Anser du att det är ett bra sätt, visst fortsätt om du tycker så, men upprepa inte det här hela tiden, för vi har vår erfarenhet, som vi håller på.

Jag har bevisat detta i min tråd "att bevara datafiler". Jag har fått spela in många filmer igen på nya skivor för att den kunna kopiera till arkiv-skivor. Det går inte med min DVD-video-brännare att lagra film på dem direkt. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inget bevis för att skivan du använde är dålig, snarare en indikation på att du kan ha något fel på din brännare.

Eller att du bränner med fel hastighet, eller någon annan brännarinställning som är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag redan har svarat dig MariaE i en annan tråd, hur man förvarar oexponerad analog film bäst, är en helt annan sak, har inte ett dugg med dessa data-skivor att göra, två helt olika medier, så jämför inte en cd/dvd-skiva med en analog film, för det kan du inte göra.

Nej det kan jag naturligvis inte göra men jag har döpt tråden till "Det är mycket som borde förvaras i kylskåp"

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, tycker du vi också ska bevisa för varandra här hur v bäst förvarar våra gurkor också??

Nä, lämnar denna tråd nu, har inget mer att delge , det börjar att spåra ur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, tycker du vi också ska bevisa för varandra här hur v bäst förvarar våra gurkor också??

Nä, lämnar denna tråd nu, har inget mer att delge , det börjar att spåra ur.

Nej gurkor bör inte förvaras i kylskåp sägs det. Men jag förvarar min gurka i kylskåp i allafall. Efter en dryg vecka i kylskåp är gurkan mjuk och efter en dryg vecka i rumstemperatur är gurkan frän.  Jag tycker inte om frän gurka så därför förvarar jag den i kylskåp. Men bananer ska inte förvaras i kylskåp de blir bruna nästan på en dag då sägs det. . Jag ska leta en källa på det. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att testa hur läge skivor kommer att liva så skulle man nog behöva ha 100 st med samma innehåll och om man vill testa vart dom lever bäst så skulle man behöva lägga 100 st skivor på många olika ställen för att får ett bra resultat.

 

Varför 100 st lättare att räkna procent och om 10 st skulle vara något sönder så har man 90 st kvar att räkna med.

 

Jag tror att skivorna lever längre än vad jag kommer att göra så för att får svar på det här blir nog mycket svårt.

 

Så läge man förvara dom så att dom inte får något ljus så tror jag att dom skulle leva längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att testa hur läge skivor kommer att liva så skulle man nog behöva ha 100 st med samma innehåll och om man vill testa vart dom lever bäst så skulle man behöva lägga 100 st skivor på många olika ställen för att får ett bra resultat.

 

Varför 100 st lättare att räkna procent och om 10 st skulle vara något sönder så har man 90 st kvar att räkna med.

 

Jag tror att skivorna lever längre än vad jag kommer att göra så för att får svar på det här blir nog mycket svårt.

 

Så läge man förvara dom så att dom inte får något ljus så tror jag att dom skulle leva längre.

En vanlig skiva som man använder lite nu och då håller i drygt 3 år. 

Det har jag erfarenhet av.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vanlig skiva som man använder lite nu och då håller i drygt 3 år. 

Det har jag erfarenhet av.

/Maria

 

Har ett par skivor från -85. Funkade fin fint senast för ett par dagar sedan. Trotts att de stått i bokhyllan hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När de första skivorna kom då var de tillverkade i ett annat material än vad de är nu. Det kanske var vinyl som var det vanligaste materialet ? Det kanske var  äkta silver överdrag på dem också om de är silverfärgade ? 

 

Om man inte använder skivorna då håller de naturligtvis längre. Jag har hittade några skivor från 2004 som jag inte hade kopierat till bättre skivor. De kollade jag med cd-check. De var felfria eftersom jag inte hade använt dem. När jag hade kopierat dem till arkiv-skiva tittade jag på en massa gamla bilder och arkivfiler. Om jag inte hade gjort det hade de blivit förstörda för jag tittade ganska länge på filerna i några dagar. 

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När de första skivorna kom då var de tillverkade i ett annat material än vad de är nu. Det kanske var vinyl som var det vanligaste materialet ? Det kanske var  äkta silver överdrag på dem också om de är silverfärgade ? 

 

"När de första skivorna kom då var de tillverkade i ett annat material än vad de är nu."

 

Förhåller det sig verkligen så? Har du nån bra och trovärdig källa?

 

"Det kanske var vinyl som var det vanligaste materialet ?"

 

Antagande och inget annat.

 

"Det kanske var  äkta silver överdrag på dem också om de är silverfärgade ?"

 

Antagande och inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fukt påverkar inte skivorna. Det har det gjorts tester på och skrivits om  i en tidning som heter "PC för alla" om du känner till den :-) .  Jag använder vinylskivor också. Jag har också börjat köpa skivor på Claes Ohlsson som har förlängd hållbarhet eller vad det heter. Men dessa skivor finns inte som DVD-R ialla fall inte enligt den som jag frågade. Jag har skivorna i glassburkar.

/Maria

Jag hittar en artikel från IDG som tvärtom påstår att det gäller att se upp med luftfuktighet när det gäller CD-skivor: http://www.idg.se/2.1085/1.72224

Den artikeln är grundad på forskning som utförts av Maxwell resp. Sony:

Tvärtom, det Maxell vill är att skivan lagras i 25 graders temperatur och med en relativ luftfuktighet på runt 50 procent. Det får inte finnas några repor eller fingeravtryck på skivan. Den ska ligga i sitt etui och får inte vara exponerad för direkt solljus eller annan uv-strålning.

...

I låga temperaturer blir plasten bräcklig och kan krackelera och gå sönder, säger Björn Kårfors.

...

Om du förvarar dina band eller skivor på rätt sätt, det vill säga i sina fodral, gärna i en byrålåda eller liknande som skyddar dem mot ljus, i helt vanlig kontorsmiljö, kan de behålla data i många, många år.

Jag länkade till den artikeln redan i november: //eforum.idg.se/topic/345996-arkiv-dvd-r-på-s-krok/page-2#entry1642008

 

Där länkar jag även till Riksarkivets rapport som bland annat innehåller:

Den organiska färg som används i datalagret hos DVR-R och CD-R bryts ned naturligt över tid. Höga temperaturer och luftfuktighet är två faktorer som accelererar denna process.

...

Inspelningsbar och återinspelningsbar optisk media bör förvaras under rena, torra och svala förhållanden. Skivornas förfall på skyndas som nämnts om de förvaras i miljöer med höga temperaturer och hög luftfuktighet.

...

Gradvisa temperaturskillnader är att föredra framför abrupt byte av temperatur. Skivor som används ofta bör förvaras i samma temperatur som den miljö i vilken de används, vilket alltså minskar risken för drastisk temperaturskillnad.

...

Skivans polykarbonatlager är känsligt/känsliga för fukt. All exponering för fukt, vätska, luftfuktighet gör att vatten kan absorberas in i skivan. Väl inne i skivan kan

vatten reagera med skivans andra lager.

https://riksarkivet.se/Media/pdf-filer/cd_dvd_mall.pdf

 

Ovanstående liksom Mikael63s länkar ( //eforum.idg.se/topic/345996-arkiv-dvd-r-p%C3%A5-s-krok/page-2?do=findComment&comment=1641988 ) tidigare i den tråden talar emot att förvara skivor i kylskåp och de är grundade på forskning och experiment, inte på godtyckligt tyckande av enskilda personer.

 

Eftersom du har helt andra erfarenheter än de flesta andra när det gäller skivors hållbarhet kanske du ska fundera över om det kan vara så att du på något sätt inte behandlar dina skivor lika omsorgsfullt som andra. Det kan vara en dålig brännare, förvaring i kylskåp, att du tar på skivornas yta (även vanliga fingeravtryck utan handkräm försämrar hållbarheten), att du böjer skivorna när du tar ut skivan ur brännaren, att du låter skivor ligga framme lite hur som helst (kört över skivor med stolen) eller något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"När de första skivorna kom då var de tillverkade i ett annat material än vad de är nu."

 

Förhåller det sig verkligen så? Har du nån bra och trovärdig källa?

 

"Det kanske var vinyl som var det vanligaste materialet ?"

 

Antagande och inget annat.

 

"Det kanske var  äkta silver överdrag på dem också om de är silverfärgade ?"

 

Antagande och inget annat.

Jag har pratat med en del personer som säger att de har haft skivor i över 20 år. Även några här på forumet säger att de har haft skivor  så länge och det har inte blivit något fel på dem. Då antar jag att dessa skivor var tillverkade av ett annat material än vad de skivor som man kan köpa i vanliga dataaffärer är tillverkade av idag. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har pratat med en del personer som säger att de har haft skivor i över 20 år. Även några här på forumet säger att de har haft skivor  så länge och det har inte blivit något fel på dem. Då antar jag att dessa skivor var tillverkade av ett annat material än vad de skivor som man kan köpa i vanliga dataaffärer är tillverkade av idag. 

/Maria

Eller kanske snarare att dessa skivor innehåller kopior av något som de inte tar fram och använder varje dag.

En DVD-film som ungarna pillar och tittar på varje vecka håller givetvis inte lika länge som en film som ligger i sitt fodral 355 dagar om året.

 

men det finns en sanning i denna tråd, att många lagringsmedia som ska lagras över längre tid mår bra av att förvaras i lite svalare och torrare miljö än vi normalt har inomhus.

Kylskåp är dock inte lämpliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ayersrock

Det finns de i detta forum som tycker jag är tjatig. Därför har jag börjat kalla skivorna för andra saker. Nej det är ju helt olika skivor med olika hållbarhet. 

/Maria

Ja, jag är en av dem som tycker du är tjatig. Skriva harang efter harang om strunt utan verklighetsbakgrund eller bevis. Men OK, i brist på annat så blir det väl grodor som slinker in i forumet då och då. Tycker att de som tålmodigt svarat dig verkligen bjudit till av sin tid vilket de ska ha all heder av. Men tråden du började är av noll och intet värde. Tycker jag i alla fall. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har pratat med en del personer som säger att de har haft skivor i över 20 år. Även några här på forumet säger att de har haft skivor  så länge och det har inte blivit något fel på dem. Då antar jag att dessa skivor var tillverkade av ett annat material än vad de skivor som man kan köpa i vanliga dataaffärer är tillverkade av idag. 

/Maria

 

Nu antar du ju igen! :)

 

Är det inte dags att förvissa sig om hur det förhåller sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag är en av dem som tycker du är tjatig. Skriva harang efter harang om strunt utan verklighetsbakgrund eller bevis. Men OK, i brist på annat så blir det väl grodor som slinker in i forumet då och då. Tycker att de som tålmodigt svarat dig verkligen bjudit till av sin tid vilket de ska ha all heder av. Men tråden du började är av noll och intet värde. Tycker jag i alla fall. 

Varför skriver du i tråden då ?

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu antar du ju igen! :)

 

Är det inte dags att förvissa sig om hur det förhåller sig.

Jag kan ju skicka ett email till de personer som jag har pratat med. Men jag tror inte att de vet vilket material skivorna var gjorda av. De kanske har slängt förpackningen och bara har skivorna kvar.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hjälper inte hur många sidor du klistrar in när det kommer från en tidning som inte är pålitlig.

 

Ett exempel på att de inte är pålitliga är att det inte finns eller har funnits något som heter US National Media Library, däremot fanns det ett National Media Laboratory i USA som 1995 gjorde en undersökning om magnetiska band: http://www.clir.org/pubs/reports/pub54/estimation_of_LEs.html

Men de har inte publicerat en enda artikel sen 2006 ( http://www.citeulike.org/user/NML/order/year,desc, )och har troligen upphört eftersom deras webbplats är tom som framgår om man följer adressen på sidan http://nssdc.gsfc.nasa.gov/nost/isoas/dads/presentations/VanBogart/tsld002.htm

 

Att CD-skivor klarar långt över 3 år i rumstemperatur är vi många som har bevisat med våra egna skivor, så det är bara trams att skriva att de är förstörda efter 1 eller 3 år.

 

Den andra källan de anger är en blogg av en privatperson skriven 2006. Den innehåller inte någon undersökning alls av hur hållbara olika media är: http://adterrasperaspera.com/blog/2006/10/30/how-to-choose-cddvd-archival-media/#more-454

 

Således finns det inte angivet en enda källa som tar upp hållbarheten av CD/DVD-skivor och därmed faller hela artikeln.

Jag misstänker att det är en annan Cecilia som kommenterade mina första inlägg i tråden "Att bevara datafiler". Jag började skriva den 2006 nångång. Om det var du som skrev i den då förstår jag inte varför du inte sökte info om att det var fel och att det stället som det står om i artikeln inte finns?  I vilket fall som helst har jag inte fått några fel ännu på mina arkivskrivor som jag har sparat data på. Men några har blivit förstörda p.g.a. att jag har brännt dem fel :-(

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar en artikel från IDG som tvärtom påstår att det gäller att se upp med luftfuktighet när det gäller CD-skivor: http://www.idg.se/2.1085/1.72224

Den artikeln är grundad på forskning som utförts av Maxwell resp. Sony:

Jag länkade till den artikeln redan i november: //eforum.idg.se/topic/345996-arkiv-dvd-r-på-s-krok/page-2#entry1642008

 

Där länkar jag även till Riksarkivets rapport som bland annat innehåller:

https://riksarkivet.se/Media/pdf-filer/cd_dvd_mall.pdf

 

Ovanstående liksom Mikael63s länkar ( //eforum.idg.se/topic/345996-arkiv-dvd-r-p%C3%A5-s-krok/page-2?do=findComment&comment=1641988 ) tidigare i den tråden talar emot att förvara skivor i kylskåp och de är grundade på forskning och experiment, inte på godtyckligt tyckande av enskilda personer.

 

Eftersom du har helt andra erfarenheter än de flesta andra när det gäller skivors hållbarhet kanske du ska fundera över om det kan vara så att du på något sätt inte behandlar dina skivor lika omsorgsfullt som andra. Det kan vara en dålig brännare, förvaring i kylskåp, att du tar på skivornas yta (även vanliga fingeravtryck utan handkräm försämrar hållbarheten), att du böjer skivorna när du tar ut skivan ur brännaren, att du låter skivor ligga framme lite hur som helst (kört över skivor med stolen) eller något annat.

Jag har aldrig kört över en skiva med stolen  som det har varit viktiga data på. Jag skulle bara testa hur mycket en skiva tål. Den skivan som jag testade med var tom. Hur länge en skiva håller beror på hur ofta man använder den också naturligtvis. 

 

De äldsta skivorna som jag har är från 2004. Det är kö på arkiv-skivor. De första skivorna blev snabbt förstörda. Då hade jag inte hittat cd-check. En del skivor brände jag på fel hastighet också :-( Alla är barn i början. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ayersrock

Jag har aldrig kört över en skiva med stolen  som det har varit viktiga data på. Jag skulle bara testa hur mycket en skiva tål. Den skivan som jag testade med var tom. Hur länge en skiva håller beror på hur ofta man använder den också naturligtvis. 

 

De äldsta skivorna som jag har är från 2004. Det är kö på arkiv-skivor. De första skivorna blev snabbt förstörda. Då hade jag inte hittat cd-check. En del skivor brände jag på fel hastighet också :-( Alla är barn i början. 

/Maria

Tycker du inte själv att det räcker nu? Lägg ner skrivandet om detta trams, vänd blad och gå vidare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...