Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Idg.se har nytt utseende


Jonas__B

Rekommendera Poster

Märkte idag att idg.se gått över till ny design. Luftig och fin. Dessutom responsiv.  :thumbsup:

 

Borta är kommentarsdelen vilket ersatts med delning till sociala medier för vidare diskussion med sitt nätverk där.

Trollningen kommer sannolikt att försvinna, men känner att idg distanserar sig mot sina läsare vad gäller återkoppling m m?!

 

Vidare hoppas jag att det blir ett vettigt bildspel som kommer med den nya designen.

 

Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns väldigt trist att kommentarsmöjligheten är borta. Jag kommer nog inte att besöka idg.se mer.

 

Att dumpa ut det på Facebook gör ju att alla inte kan se alla kommentarer vilket också medför att ens egna kommentarer inte får lika stor spridning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha, jag gillade detta och faktum är att jag på flera år inte orkat med att läsa alla Troll-kommentarer på IDGs artiklar, förutom sporadiskt kastat ett getöga då och då.

Det har i sanning varit ett av dom absolut värsta ställen med dom mest fanatiska trollen på!

 

Om en har kommenterat något, så har nästa genast varit snabb att hugga på kroken och sedan den tredje osv. och oftast bara svammel, ger sig på varandras inlägg hela tiden och som tagit bort fokus från dom som velat kommentera artiklar sakligt och med vettiga inlägg.

Huga!

 

Jag förstår IDG att det måste till drastiska åtgärder mot Internet trollen och skyll inte på IDG här, detta har trollen själva ställt till med under flera år då dessa tillåtits härja.

Man kan undra var dom nu skall söka sig?
Skaffa ett liv har man nästan lust att säga till dom absolut värsta trollen.

Jag är själv inte aktiv på sociala medier som tex. Facebook, men det bekymrar mig inte ett dugg.

 

Det finns andra ställen tex. Tom's Hardware och AnandTech där det förekommer förhållandevis väldigt lite troll i deras artikelkommentarer och detta är stora teknik-sajter med flera tusentals läsare varje dag och på NordicHardware är det väl inte alls; man kan undra varför?

 

Jag avslutar med att säga att det är naturligtvis tråkigt att sådant skall behöva ske och självklart blir det negativt för IDG i längden, men som det var innan? Ja nåt mer bedrövligt får man leta länge efter och kan ju absolut inte varit till gagn för IDG, enär det framstår som oseriöst.

Mvh :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inget troll och IDG är ett skitförlag som jag aldrig kommer att köpa en tidning ifrån

Nej det har jag aldrig påstått heller.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp Jonas_B har rätt. Jag känner också "att idg distanserar sig mot sina läsare vad gäller återkoppling m m".

 

Jag håller också med Thomas Tydal och Phenomen. Det är synd att kommentarsmöjligheten är borta. Visst har det funnits några svammelkusar som bara velat tjafsa med varandra och ta bort fokus från artikelinnehållet till förmån för datorkrig eller skryt men det har också funnits många värdefulla kommentarer med tips som berikat artiklarna. Feedback på det man skriver är väl alltid kul att få så om jag vore artikelförfattare skulle jag uppskatta de senare kommentatorerna. Jag själv har bara kommenterat sporadiskt men nu försvinner den möjligheten eftersom jag vägrar att skaffa mig ett facebookkonto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har slutat att kolla på idg.se sen dom uppdatera sidan sist. Den var ju bra som helst sen dom uppdatera sidan för ett par år sen, sen har jag slutat att kolla där då jag tycker det var för jobbigt att hitta något.

 

Sen försöker jag kolla på dom video som dom lägger upp ibland men dom funkar bara ibland för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns väldigt trist att kommentarsmöjligheten är borta. Jag kommer nog inte att besöka idg.se mer.

 

Att dumpa ut det på Facebook gör ju att alla inte kan se alla kommentarer vilket också medför att ens egna kommentarer inte får lika stor spridning.

 

Ja IDG över lag har ju blivit helt ointressant. Okej, mycket dravel i kommentarerna ibland men också många kunniga som kunde förhöja en dålig artikel copy paste från goole translate.

 

IDG utan kommentarer är alltså helt ointressant att läsa. Men finns idioter lite var stans i samhället som gillar att förbättra till det sämre. En av dem bestämmer på IDG!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det helt bekräftat att idg har stängt ned sina kommentarer helt och hållet? Dom har ju kvar disqus-identifier i koden på sidorna så det kanske är så att dom bara inte har aktiverat dessa i den nya designen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt, men det gäller dock inte överallt, men under M3 och PFA kan man kommentera.

Inte under denna artikeln dock http://www.idg.se/2.1085/1.608032/det-har-kraver-bankerna-for-att-haka-pa-nya-e-legitimationen

 

Gissar att de under redaktioner som inte har resurser att moderera att de helt sonika stängt av kommenteringen. Eller så är det inte färdigimplementerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå senaste tidens uppmärksamhet mot näthat och mobbing på olika medie och sociala sajter samt inte minst Troll..

 

IDGs M3: Det här får du inte skriva på nätet

 

Vi har valt att stänga kommentarerna på denna artikel på grund av att kommentarstråden - ironiskt nog med tanke på ämnet - spårade ur. Har du några frågor så kontakta redaktionen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har IDG som min mest besökta sida på jobbdatorn.

Gått in ca 2 ggr per dag senaste 10 åren.

 

Men utan att kunna kommentera eller läsa kommentarer så tänker jag inte gå in där mer.
Nu blir det engadget för hela slanten.

 

Tänk om!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommentarsdelen är saknad! Jag tänker inte dela saker till folk som är helt ointresserade och försöka diskutera på facebook.
Ibland besöker jag artiklar enbart för att läsa kommentarerna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Kommentarsdelen är ofta mer intressant än artiklarna, eftersom man där faktiskt kan hitta guldkorn från någon kunnig läsare som är mer insatt i ämnet än den som skrivit artikeln. Att det dyker upp troll bland kommentarerna är trist, men hur svårt är det att scrolla förbi såna? (fast en del är trots allt ganska komiska) Förstår inte varför fler och fler tidningar vill tvinga deras läsare att lägga alla sina åsikter och synpunkter på någon server på andra sidan atlanten...

 

Nej, utan ett kommentarsrfält som inte är kopplat till FB / Twitter / G+ går tyvärr det roliga med att läsa IDG - och att sporadiskt kommentera något - bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kommentarsdelen är ofta mer intressant än artiklarna, eftersom man där faktiskt kan hitta guldkorn från någon kunnig läsare som är mer insatt i ämnet än den som skrivit artikeln. Att det dyker upp troll bland kommentarerna är trist, men hur svårt är det att scrolla förbi såna? (fast en del är trots allt ganska komiska) Förstår inte varför fler och fler tidningar vill tvinga deras läsare att lägga alla sina åsikter och synpunkter på någon server på andra sidan atlanten...

 

Nej, utan ett kommentarsrfält som inte är kopplat till FB / Twitter / G+ går tyvärr det roliga med att läsa IDG - och att sporadiskt kommentera något - bort.

 

Jag har en något avog inställning mot detta, fast det skall sägas tydligt och klart:

Att folk litar mer blint på anonyma kommentarer (som tex. från oss på Eforum) istället för att själva fundera efter och vara skeptiska.

 

NH: Anonyma kommentarer på Internet påverkar läsare mer än uttalade expertråd, enligt ny studie

 

När det gäller oss på Eforum, så försöker vi alla medlemmar att vara så sakliga och hjälpsamma som möjligt (om än med vissa utsvävningar, jag själv som exempel, hehe), men vi lyckas naturligtvis inte alltid och jag säger heller inte att vi medlemmar (till dags dato: 93 730 medlemmar) alltid har rätt. Visst, allt skall tas med en nypa sunt förnuft, men vi alla blir snabbt rättade eller korrigerade här av andra medlemmar.

Ibland försöker vi att ha lite humor och glimten i ögat.

 

På kommentarssidorna däremot finns det knappt nån moderering och allt som oftast leder detta till anarki bland kommentarna med i slutänden personliga påhopp (noll tolerans mot sådant här), milsvida från huvudämnet, vilket i sin tur tar fokus från huvudämnet hur bra än den kommentaren kan vara, precis som jag skrev tidigare i tråden.

 

Dock är detta mina personliga synpunkter.

 

Mvh ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... På kommentarssidorna däremot finns det knappt nån moderering och allt som oftast leder detta till anarki bland kommentarna med i slutänden personliga påhopp (noll tolerans mot sådant här), milsvida från huvudämnet, vilket i sin tur tar fokus från huvudämnet hur bra än den kommentaren kan vara, precis som jag skrev tidigare i tråden.

 

Det är väl kanske just det som jag kan reta mig på. Att man så gärna vill ha ett forum, men man vill inte lägga något jobb på att underhålla det. Värdesätter man ett aktivt forum med - som nämnts - många inlägg som både är klokare och mer läsvärda än själva artikeln kanske man skall ta sig en funderare på om det kan vara värt att faktiskt moderera inläggen. På sistone känns det dessutom som om IDG mer och mer endast översätter engelska artiklar. Lägger man mindre tid på artiklarna kanske man skulle omdisponera den vunna tiden till att moderera inläggen. Själv har jag inga problem med att registrera mig för att kunna kommentera nyhetsartiklar, eller använda min FB-inloggning för att verifiera vem jag är. Det jag däremot har problem med är att det i det här fallet inte bara handlar om inloggning. Nej, IDG flyttar helt sonika hela diskussionen till det som så vackert kallas "sociala medier" och sparar alla sina läsares åsikter på servrar helt utanför deras egen kontroll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Flyfisherman

Jag kan hålla med, om man tänker på alla tidningars nyhetsrapporteringar och inte enbart på IDG.

Idag är det tyvärr så att det knappt finns undersökande journalistik, än mindre finns det på våra lokaltidningar en korrekturläsare.

Journalisten skall själv vara i princip sin egen korrekturläsare, redigerare etc.

Vad finns det då kvar?

 

Pga. alltmer snabb nyhetsrapportering, så vill folk i allmänhet (jag gillar egentligen inte ordet) ha det mesta gratis, utan att ha förståelse för att det kostar att ha en tidningsredaktion med allt vad det innebär.
Så vad har vi kvar då? En central nyhetsredaktion som säljer samma nyheter till alla tidningar och dessa bara återrapportera "data" utan att ha egna "vinklingar" och sådant som hör en tidning i traditionell form till.

 

Detta är ju egentligen skrämmande; folk matas med samma sorts information från samma källor, som om det skulle var den enda sanningen och många tror ju också på detta.

Mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...