Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utskrift i Thunderbird


Karlhåkan

Rekommendera Poster

Inkomna meddelanden i Thunderbird går inte längre att skriva ut. Endast ämnesraden skrives ut. Det går inte heller att skriva ut markerad text - optionen är skuggad. Har sökt i olika forum, och även mejlat Thunderbirds hjälp ett antal gånger både på svenska och engelska, men inte fått något svar. Någon som kan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går inte att göra utskrifter i felsäkert läge, då den inte hittar någon skrivare. Jag har försökt installera skrivare men inte lyckats. Har fått instruktion att starta "Printer spooler", men det går inte heller. Fel:1068, "det går inte att starta den överordnade tjänsten eller gruppen"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: kan du skriva ut från andra program?

2: Om du tar upp förhandsgranskning i TB hur ser det ut då?

3: Har du någon PDF-skriva installerad, går detta att skriva ut till denna.

 

Och om nu inte detta fungerar, testa installera om TB. Om du hämtar alla mail via IMAP är det den barnlek, annars kan en backup via MozBackup vara lämplig för att inte förlora epost.

Dock finns en risk att när man återställer via Mozbackup då följer kanske den inställning, det tillägg som stör, åter med tillbaka in i TB.

 

 

vad för tillägg har du installerade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Ja

2) Precis som vid utskrift, alltså endast ämnesraden visas.

3) PDF-skrivare fungerar, men jag känner nog för att det skall fungera "på det vanliga sättet" också.

 

Tillägg känner jag inte till något om, så förmodligen har jag inga (iaf inte medvetet).

 

IMAP har jag aldrig petat på. Försvinner posten från de vanliga mapparna då, och kan man få dit dem igen efter ominstallation?.

 

Jag kanske kunde testa Mozbackup - det blir ju inte värre än det är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du hämtar epost via POP3 så raderas den från servern när du läser den normalt sett.

 

Via IMAP är det lokala innehåller en spegling av innehållet på servern,

 

MozBackup kan göra backup av thunderbird och återställa även. Ett separat program.

 

Men om PDF-skriva fungerar, konstigt att inte normala gör det.

Om du öppnar ett epost, markerar det du vill skriva ut, öppnar förhandsgranskning, vad ser du då? Skiljer det sig från de du får ut på skrivaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markering påverkar inte det som visas vid förhandsgranskning. Blankt papper, endast ämnesraden, och så datum längst ned till höger.

 

(En annan sak som dykt upp på senare tid och som inte fanns förut: I "brevhuvudet" står en massa detaljer, t.ex:

X-Account Key (account 2)

Använt program (IPS PHP Mailer)

X-Mozilla-Status (0001)

Received (from mm-proxy 3. telenor.se...........)

plus en massa till. Detta säger jag bara ifall att det kunde tänkas ha något med utskriftsproblemet att göra, annars kan vi glömma det, även om jag inte har något intresse av det.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den "rätta" skrivaren är i själva verket två skrivare. Den ena ansluten med sladd till datorn, och den andra är sladdlös, men båda två skriver ut på samma sätt. Måste nog sova på det där med config tror jag. Din idé kan kanske vara rätt fast skrivarna har olika utgångar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu gjort backup, avinstallerat TB, återinstallerat TB. De gamla meddelandena fanns kvar efter avinstallationen. Jag har inte behövt göra någon återställning. Men, utskrifterna fungerar precis som innan, alltså endast ämnesraden skrivs ut (däremot har jag fått bort de långa harangerna i "brevhuvudet" [visa/rubriker/normal]).

 

Väntar fortfarande på det "förlösande tipset".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om alla epost låg kvar låg säkert alla inställningar även kvar. Detta i mappen

C:\Users\Tomas\AppData\Roaming\Thunderbird

 

kanske att du ska avinstallera OCH radera den mappen?

Dvs nolla TB helt och hållet från grunden vilket ominstalltionen inte tycks ha gjort.

 

eller kanske skapa en ny profil...

 

mmh, jag vet inte ifall felet ligger i TB iofs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oroligt! Jag var på väg att ge upp, och grep sista halmstrået . "Allt om pc´s" support för helårsprenumeranter. Erik kopplade upp sig mot min dator och hittade problemet. Det var - hör och häpna - vänstermarginalen som var så bred att texten hamnade utanför stående A4. Vid liggande kom den upp som en smal kolumn längst till höger. Tydligen gäller inte marginalinställningen ämnesfältet eftersom det kom upp som vanligt. Hur det uppkommit vet jag inte - nu är det iaf ordnat. Jag tackar Monshi för allt besvär, och även Mikael63.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Vad betyder "Bästa svar"?

2) Vad betyder rödmarkerat fält med texten "Markera olöst"? (Problemet är ju löst.) Förväntas jag göra någonting?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Vad betyder "Bästa svar"?

2) Vad betyder rödmarkerat fält med texten "Markera olöst"? (Problemet är ju löst.) Förväntas jag göra någonting?

 

1. Precis vad det låter som. Det svar som var bäst, som löste problemet.

I detta fall ditt eget svar.

 

2. Nej, om problemet löstes så behöver du inte ändra något men om det (som exempel) skulle visa sig att det inta alls var detta med marginalerna utan något annat, och att problemet kvarstår, så kan du "avmarkera" Bästa svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om att JAG har märkt det olöst - trodde att någon annan gjort det. Det lyste bara rött när jag öppnade Mikael63´s inlägg. Jag blev förvånad eftersom problemet hade lösts. Problemet är löst och jag är :D-lycklig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så nu har jag markerat ditt inlägg som bästa svar, dvs att det innehåller lösningen.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...