Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Välja hårddisk (WD Green vs WD Red) för Server


jbo

Rekommendera Poster

Skall sätta upp en maskin som skall tjänstgöra som server, i en enklare mening, nämligen huvudsakligen för backup.
Den kommer INTE att gå 24/7, utan lite då och då när det är dags att göra backups eller på annat sätt synkronisera filer/mappar mellan ett mindre antal datorer som finns i det lokala nätverket.
Operativet på servern blir Win7.
Diskarna: 2 stycken 3 GB samt 2 stycken på 2 GB. Bägge paren i RAID1.

Min fråga gäller val av diskar för detta upplägg.
Western Digital är redan bestämt för både 3 GB och 2 GB -diskarna.
Men skall jag välja Green eller Red?
Prisskillnaden är inte jättestor, men med tanke på att diskarna kommer att köras så begränsat - är det någon idé att välja Red, kan det till och med vara en nackdel då ju Red utvecklats specifikt för att köras just 24/7?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett hårddisk kabinett där jag kör WD-Green diskar. Och kabinettet går igång med pcn och stängs ned när pcn stängs av. Eller så går det ned i strömsparläge om det inte används.

 

Och diskarna har fungerar exemplariskt. Jag valde green för att dom är lite långsammare än genomsnitts-disken och det innebär mindre slitage, mindre strömförbrukning och mindre värmeutveckling.

 

Red har ungefär samma specar, så du kan nog komma undan med att välja efter plånboken. Oavsett så kommer du nog få en rätt robust disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Diskarna: 2 stycken 3 GB samt 2 stycken på 2 GB. Bägge paren i RAID1.

Jag är lite petig, diskarna är säkert 1000 gr större än du skriver, alltså Tb.

 

Jag har kört WD red 2 Tb på egen Nas i drygt 2 år ny som har gått 24/7. Har även 1 Tb WD Green som sitter internt monterad i en av datorerna och det har inte varit problem med någon av dem.

 

Sannolikheten att en hårddisk ska gå sönder är så liten så att det är nog mer slumpen som spelar in än val av modell. Trots de så går dem sönder tyvärr, bytte en hårddisk på grannens dator i somras, kommer inte ihåg vad det var för modell som rasade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar på mina frågor!
Bra synpunkter bägge smile.gif

Summa summarum är det väl egentligen hugget som stucket prestandamässigt mellan Green och Red i just mitt fall. Det som i slutändan avgör är snarare det för dagen gällande priset för resp. disk. I skrivande stund skiljer det c:a 200 SEK mellan Red 3TB och Green 3TB. D.v.s. 400:- totalt för min del.

I och med att dollarn stadigt rör sig uppåt är det nog inte någon god idé att invänta bättre prisläge utan köpa rätt snart.

Det lutar således åt 2 st. WD Red WD30EFRX 64MB 3TB, då dessa ändå på pappret och enl. flera användare och recensenter har en något högre prestanda och pålitlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Det lutar således åt 2 st. WD Red WD30EFRX 64MB 3TB, då dessa ändå på pappret och enl. flera användare och recensenter har en något högre prestanda och pålitlighet.

Du kanske dessutom ändrar dig i framtiden och vill köra diskarna 24/7. Då är det nog en fördel med Red.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske dessutom ändrar dig i framtiden och vill köra diskarna 24/7. Då är det nog en fördel med Red.

Du har så rätt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...