Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skrivbordet läses inte in


Robin96

Rekommendera Poster

Har en dator där skrivbordet inte laddas in efter att välkomstskärmen visas vid inloggning. Skärmen blir svart men man kan röra muspekaren och trycka på ett förstoringsglas som öppnar en liten ruta som kallas förstoringsglaset. Om man tar sig in i aktiveringshanteraren genom CTR-ALT-DEL och loggar ut så läses skrivbordet in och det står att explorer.exe väntar på att avslutas. Avbryts utloggningen så kan datorn användas, men ikoner i aktivitetsfältet läses ej in automatiskt för än man öppnar programmet.

 

Någon som vet vad detta beror på? Datorn har fungerat förut och det var min far som hade den sist. Han säger att han aktiverade det där förstoringsglasprogrammet.

 

Edit: Kom på nu att jag kan prova inaktivera det där förstoringsglaset. Återkommer om det fungerade.

 

Edit 2: OK. Det verkar inte som att det hjälpte att inaktivera förstoringsglaset

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök med en systemåterställning till  en tidpunkt när det fungerade:

 

Start - Alla program - Tillbehör - Systemverktyg - Systemåterställning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök med en systemåterställning till  en tidpunkt när det fungerade:

 

Start - Alla program - Tillbehör - Systemverktyg - Systemåterställning

Ja det hade man kunna ha gjort. Men har sökt igenom datorn med malwarebytes som hittade massa (198) potentiellt olämpliga objekt. Många verkade heta eller ha att göra med något kallat vosteran. Datorn startar normalt nu efter detta och jag kör nu eset online scan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, skadliga och olämpliga program kan ställa till med mycket elände.

 

Med "vosteran" kan det vara bra att komplettera med AdwCleaner.

Spara AdwCleaner av Xplode på Skrivbordet: https://toolslib.net/downloads/viewdownload/1-adwcleaner/

Stäng alla program, inklusive webbläsare.
Dubbelklicka på AdwCleaner för att starta programmet.

Klicka på Scan-knappen.
Vänta tills sökningen är klar.

 

Antingen att du går igenom det som hittats själv innan du klickar på Clean-knappen eller att du klickar på Report-knappen och klistrar in rapporten i ditt svar så kan jag kolla om där finns falsklarm.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filerna är mapparna som har med AVG security toolbar att göra. Vill du ha kvar den toolbaren?

 

Mycket som har att göra med Internet Explorer ligger i registret under Microsoft, även om det gäller olämpliga tillägg. En del registernycklar har antagligen att göra med AVG men jag ser inget som ser ut att vara falsklarm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...