Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Villafiber Bredbandsbolaget


ngli

Rekommendera Poster

Vi har fått erbjudande att dra in Villafiber via Bredbandsbolaget. Då krävs att man använder deras tjänster 1 år, 100 Mbit för 369 kr/månad. Sen är det tydligen så att fiberkonverten de sätter in endast fungerar med Bredbandsbolaget sen. Hur fungerar det då - måste man köpa en ny om man vill byta operator? Vad kostar sådana?

 

Jag kan ingenting om fiber egentligen. Finns det endast 100 Mbit för s k villafiber, Bredbandsbolaget säger så. Läser man på nätet finns fiber med 10 Mbit, men kan man inte ha det I villor eller vad?

 

Vi har ADSL I dag och kommer upp i c:a 15 Mbit. Om man då har 10 Mbit innebär det att alla användare kommer upp i 10 Mbit, att man inte "stör"  varandra som jag upplever att man gör med ADSL?

 

Hur fungerar det sen - man har en fiberkonverter och till den kopplas en router för att ge internet till datorerna. Om man vill köra TV, telefon etc också - kopplar man detta till Fiberkonverten då, via kablar eller hur fungerar detta. Blir ju ett himla dragande med kablar i hela huset. Hur mycket "sämre" blir datorns uppkoppling om man kör trådlöst jämfört med kabel?

 

Tack för all input jag kan få.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Vi har fått erbjudande att dra in Villafiber via Bredbandsbolaget. Då krävs att man använder deras tjänster 1 år, 100 Mbit för 369 kr/månad. Sen är det tydligen så att fiberkonverten de sätter in endast fungerar med Bredbandsbolaget sen. Hur fungerar det då - måste man köpa en ny om man vill byta operator? Vad kostar sådana?

Vet ej, googla på pris.

 

 

 

Jag kan ingenting om fiber egentligen. Finns det endast 100 Mbit för s k villafiber, Bredbandsbolaget säger så. Läser man på nätet finns fiber med 10 Mbit, men kan man inte ha det I villor eller vad?

Det finns nog men BBB har väl inte lust att erbjuda långsammare än 100 Mbit. Ska man se på Tv på flera apparater samtidigt som någon surfar så bör 10 Mbit vara för lite.

 

 

 

Vi har ADSL I dag och kommer upp i c:a 15 Mbit. Om man då har 10 Mbit innebär det att alla användare kommer upp i 10 Mbit, att man inte "stör"  varandra som jag upplever att man gör med ADSL?

 

Nej, det innebär att att man sammanlagt har 10 Mbit som delas upp på uppkopplade enheter.

 

 

 

Hur fungerar det sen - man har en fiberkonverter och till den kopplas en router för att ge internet till datorerna. Om man vill köra TV, telefon etc också - kopplar man detta till Fiberkonverten då, via kablar eller hur fungerar detta. Blir ju ett himla dragande med kablar i hela huset. Hur mycket "sämre" blir datorns uppkoppling om man kör trådlöst jämfört med kabel?

 

Telefon, Tv och datorer brukar kopplas till routern. Vet ej vad det brukar sitta för funktioner i fiberkonvertern, det kanske finns routerfunktion i vissa sådana också.

 

Trådlöst blir klart långsammare än om man drar kabel. och är väldigt avståndsberoende och kan påverkas negativt av väggar och elektriska apparater som befinner sig mellan router och klienter.

 

Den dator jag sitter vid nu är kopplad via ethernet till routern. Om jag försöker koppla upp mig trådlöst här så är det knappt att datorn hittar det trådlösa nätverket och om den gör så blir hastigheten usel. Anledningen är att jag har frysbox, tvättmaskin, torktumlare och några väggar mellan datorn och router och avstånd på ca 8 m, inte speciellt långt avstånd. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När bostadsrättsföreningen drog in fiber för ca två år sen var det ingen leverantör som var intresserad av att hantera hastigheter mindre än 100 Mbit/s, antagligen är prisskillnaden försumbar på deras utrustning och de vet att nästan alla efter ett tag vill ha mer än 10 Mbit/s när skillnaden är väldigt liten.

 

Kontakta någon annan leverantör och säg att du vill byta till dem men då behöver veta vad det skulle kosta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är själv på g med fiber och den är sk. öppen så jag kan välja vilken som helst operatör.

Hur du har nu skriver du inte typ, finns det redan fördragen fiber eller en totallösning ända till fiberdelaren/huset/lägenhet?

Router får du skaffa själv efter fiberdelaren om du inte bara kör kabel direkt från denna?

Routern för trådlöst då om du måste ha detta, och kan även dela ut till kabel.

 

Öppen  fiber för mig blir Telia som verkar ha billigaste totalpriset(20k) in i huset, fler aktörer finns men levererar bara till tomtgräns(16.7k), du får gräva resten själv eller betala den sista biten in, blir stort sett lika dyrt för mig.

 

Leverantör för mig blir Bahnhof som har VPN. m.m.

 

http://www.oppenfiber.se/

 

Bara mina synpunkter just nu, fyll i det som kan saknas, de som redan har skaffat detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag läser

 

Vi har fått erbjudande att dra in Villafiber via Bredbandsbolaget

så uppfattar jag det så att det är Bredbandsbolaget som svarar för indragningen av fiber.

Det betyder att det är Bredbandsbolagets fiber och som den lilla aktör dom är så har dom ingen skyldighet släppa in andra Internetleverantörer på fibern.

Du har alltså tre val:

1) Fortsätta med ADSL

2) Välja fiber med Bredbandsbolaget

3) Fortsätta med ADSL och välja fiber med Bredbandsbolaget.

I det senare fallet kan du efter en tids test avgöra om du vill sluta med ADSL eller Bredbandsbolaget (efter ett år)

 

För egen del valde jag att fortsätta med ADSL samt eftersom det var Framtidens fiber Göteborgskommunbolag)  så kunde jag jämföra olika internetleverantörer och valde Bahnhof.

Efter utvärderat driftsäkerheten av fiber anslutningen (bra) och Alltele (ADSL-leverantör) började leverera  fakturorna 10 dagar innan de skulle betalas så sade jag upp Allteles ADSL.

 

Det stora problemet med Bredbandsbolagets fiber är att ni inte kan byte internetleverantör.

Känner igen problemet. Ett par vänner är i samma sits.

Det är Telias fiber som är indraget.......så enda internet leverantör alternativet är Telia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får inte fram om det är s.k öppen fiber, alltså att det finns en ansvarig som drar fibern, men sedan är det fritt att välja ett flertal olika operatörer?

 

Är det en enskild operatör som drar fibern och samtidigt står för innehållet, så blir man ju ofrivilligt låst till denna, ett sämre val anser jag, då kan det bli tveksamt om det lönar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär är det - vi bor i villa. Tidigare har Telia haft erbjudande om s k öppen fiber. Då har man kunnat välja mellan Telia och fem andra leverantörer. I dag har Telia ingen kampanj här och ord pris är 26700 kr. Nu erbjuder Bredbandsbolaget fiber för 16700 kr + att man måste ha deras 100 Mbit abbonemang i 1år. Om jag vill byta leverentar i framtiden har jag förstått att jag måste byta fiberkonverter + att det måste kopplas om i "station/huset" där jag är kopplad. Bredbandsbolaget har sitt "hus/station" och ska jag byta till Telia eller någon av de fem lev som de sammarbetar med så måste det kopplas om till deras hus/station, det är en annan. Detta gör Skanova - som drar in fibern oavsett vem jag beställer av - de är nätägare. Ingen vet vad detta kostar och jag kan inte ringa Skanova och fråga. Bredbandsbolaget uppskattade att det skulle kosta 1500-4000 kr att göra detta. Hur rimligt det är har jag ingen aning om? Telia kunde inte ens gissa då jag frågade dem.

 

Frågan är bara, den där sändaren/stationen - har det någon betydelse var den står i förhållande till vårt hus för hastigheten? Det gör det ju vid ADSL - men hur är det med fiber?

 

Lutar åt att ta Bredbandsbolaget, köra dem 1 år och se ev byta om vi ej är nöjda. Det blir ungefär samma kostnad som att ta Telias förmodad erbjudande som brukar ligga på 20 000 kr. Då tänker jag 16700 kr nu och sen max 4000 kr att koppla om. Och Telia kommer inte komma med erbjudande förrän om 6-12 månader och indragning nästa sommar i så fall. Väljer jag BBB blir det till denna vår/sommar. Puh...blir matt på allting!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Frågan är bara, den där sändaren/stationen - har det någon betydelse var den står i förhållande till vårt hus för hastigheten? Det gör det ju vid ADSL - men hur är det med fiber?

Nej, det ska det inte ha för de som bygger fibernäten stoppar in repeatrar om avståndet skulle bli för långt för bra överföring.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fiberoptik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns många fler bredbandsleverantörer än de två nordiska som diskuteras mest i den här tråden

Bredbandsbolaget ägt av norska Telenor

Telia svensk-finskt

och de är bland de dyrare tycker jag

Men med villa är det knepigare än i flerfamiljshus.

Jag betalar 515kr/kvartal till Bahnhof. Inklusive brevfaktura och Fakturaavgift. För 100 ner/10 upp Mbit/s

Dvs 4 fakturor/år.

Här är ju en annan skillnad, hur ofta faktureras man.

Är det kul få en faktura/månad 10 dagar innan den ska betalas som Alltele till slut började med ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...