Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AdBlock Plus läcker numera kanske mer än lovligt


Thirteen

Rekommendera Poster

Har råkat ut för att Adblock plus blivit avstängt automatiskt på någon sida nyligen. Kommer inte ihåg vilken sida det var. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom som har gjort AdBlock Plus behöver bara byte namn i koden så känner inte hemsidor av den igen. =)

Artikeln handlar inte om att webbsidorna motverkar Adblock Plus utan om att Adblock Plus väljer att visa vissa annonser.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har adblock. Den där symbolen ser ut som en hand och jag ser inga annonser.

Enda är när jag startar chrome första gången att annonser kan synas, men endera försvinner de när sidan laddat klart eller så räcker det att uppdatera sidan med F5 så är de borta.

 

Tittar jag på firefoxs sida för tillägg så finns den med där också. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man gissa att Adblock Plus gänget tjänar pengar på den här Whitelistan........?

Har det rätt lugn på annonssidan med Firefox, Flash inaktiverat och Ghostery installerat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ett annat alternativ som verkar lovande i jämförelse https://github.com/gorhill/uBlock#performance

 

Kanske gör jag ett testbyte https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/ublock/

 

Har du testat än?

 

Jag har precis bytt till ABE som du tipsar om i #1 då jag misstänker att ABP är orsaken till att Firefox väldigt ofta kraschar när jag klickar i en "editor-ruta" (som den jag skriver i nu, men även på ex. Google Keep).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat än?

 

Jag har precis bytt till ABE som du tipsar om i #1 då jag misstänker att ABP är orsaken till att Firefox väldigt ofta kraschar när jag klickar i en "editor-ruta" (som den jag skriver i nu, men även på ex. Google Keep).

 

Har du testat än?

 

Jag har precis bytt till ABE som du tipsar om i #1 då jag misstänker att ABP är orsaken till att Firefox väldigt ofta kraschar när jag klickar i en "editor-ruta" (som den jag skriver i nu, men även på ex. Google Keep).

 

Jo, jag testar.

 

Uppfattar det som att tillägget fortfarande är under utveckling https://github.com/gorhill/uBlock/releases. Så nån automatisk uppdatering av tillägget verkar inte funka, ännu.

 

Men visst, det fungerar. I vart fall för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

 

Chris Aljoudi redogör för vad som har hänt, varför det finns två uBlock.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 5 months later...
Flyfisherman

Nu är det 1.5.3

 

En fundering:

En sak som jag tycker är bra med Adblock Plus är att det är enkelt att klicka på den ikonen och välja:

Använd inte på "sajten" eller välja Använd inte på denna sida.

Sedan laddar man om sidan och den kommer ihåg valet.

 

Trots allt är det vissa sajter eller sidor på vissa sajter som detta måste stängas av på.

Kan man göra detta lika enkelt med uBlock?

 

[Edit] I Adblock Plus kan man bocka ur "Tillåt viss icke-störande reklam" samt att man kan lägga till ytterligare filterlistor (lägg till filterprenumeration), så blir det ännu lugnare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kan man. (Jag har också gått över till uBlock i Firefox men det berodde bara på att AdblockPlus tillät Eforumsidan att visa annonser i högerspalten.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag har inga annonser i högerspalten, men så har jag bockat ur det jag skrev ovan.

Men man kanske skall ge uBlock en chans? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajdå! När jag tänker efter så bockade jag aldrig ur alternativet om att tillåta icke-störande reklam.

Hursomhelst så kan du ge uBlock en chans. Jag har fortfarande kvar AdBlock Plus i Firefox men jag har inaktiverat den.

 

Jag kan ju säga att uBlock är aggressivare än ABP på det sättet att uBlock vill varna mig för en del ofarliga reklamlösa sidor och då klickar jag på ikonen för att okeja den aktuella sidan. Och då blir uBlock grå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ajdå! När jag tänker efter så bockade jag aldrig ur alternativet om att tillåta icke-störande reklam.

Hursomhelst så kan du ge uBlock en chans. Jag har fortfarande kvar AdBlock Plus i Firefox men jag har inaktiverat den.

 

Jag kan ju säga att uBlock är aggressivare än ABP på det sättet att uBlock vill varna mig för en del ofarliga sidor och då klickar jag på ikonen för att okeja den aktuella sidan.

Du är inte ensammen. Jag vet många som inte känner till detta, fast på maskiner som jag hjälper folk med privat, äldre släktingar och så, så lämnar jag detta påslaget, för trots allt kanske det blir mindre trubbel för dom än att behöva avaktivera funktionen på vissa sajter - vilket man kan kan få göra i alla  fall.

 

Detta var en tilläggsfunktion dom lade till för några år sedan pga. klagomål/önskemål(?) att annonsblockerarna skapade bekymmer för många "sajter" som är beroende av annonsintäkterna. Det är aktiverat som standard med möjlighet att stänga av. Jag kan tycka det var en klok medelväg av skaparna bakom Adblock Plus.

  • Klicka Adblock Plus ikonen > Filterinställningar => i underkant bocka ur 'Tillåt viss icke-störande reklam'

Dessutom:

Längst upp till höger i samma meny finns 'Lägg till filterprenumerationer' > under en blå länk 'Lägg till en ny prenumeration' => välj i den listan en eller flera filterlistor och det kan vara bra om man är ute på resande fot i främmande land med bärbar dator, att lägga till nån eller några av dessa listor.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var faktiskt helt medvetet jag valde att tillåta icke störande reklam. Jag vill gärna att bra gratissidor ska få en chans att överleva. Inte störde jag mig heller på de annonser som visades. Det var först när Eforum började visa sina bilder och annonser allra överst i högerspalten före Obesvarade frågor och annat intressant som jag blev störd och då tänkte jag inte på att jag kunde prova att bocka ur tidigare ibockad inställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En fundering:

En sak som jag tycker är bra med Adblock Plus är att det är enkelt att klicka på den ikonen och välja:

Använd inte på "sajten" eller välja Använd inte på denna sida.

Sedan laddar man om sidan och den kommer ihåg valet.

 

uBlock

 

Vänsterklick ger:

 

post-52940-0-53422900-1452285023.png

 

Ett klick till ger:

 

post-52940-0-00928700-1452285023.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...