Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Chromecast och Sony Bravia TV, måste starta om


EnGubbe

Rekommendera Poster

Hej.
Har en Sony Bravia KDL40EX600, 40 tum, som inköptes i december 2010.
Den har tuffat på relativt bra, men har nu problem med en sak, nämligen Chromecast.

Har installerat och konfigurerat den som man ska och allt fungerar utmärkt. Men, när man stängt av TVn och på igen senare så fungerar Chromecast inte. Det har ingen betydelse om jag tar ström från USB-uttaget eller med adaptern. Det har heller ingen betydelse om jag först slår av TVn med fjärren och sedan strömbrytaren på TVn.

Får upp ett felmeddelande högst upp till vänster på skärmen: "Fel sign. frekv"

När man startar Chromecast för första gången ser man siffrorna 480p, 720p och slutligen 1080p. Enligt Sonys support är det en "handskakning".

Om jag gör Chromecast helt strömlös en liten stund så fungerar den igen efter lite jobbande med meddelandena 480, 720 och slutligen 1080, (handskakningen).

I grunden funkar ju allt, men inte ska man väl behöva bryta strömmen och starta om varje gång, (varje dag)?

 

Någon annan som haft samma problem?

Lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Jonas_B.

Jodå, det har jag provat + en massa annat.

 

Det konstiga är ju att när Chromecasten är nyinstallerad och konfigurerad funkar allt utmärkt.

 

Det är när jag NÄSTA GÅNG ska använda den som det fallerar, oberoende varifrån jag tar ström och oberoende av om jag slår av till stand-by läge först och sedan på strömbrytaren på TVn.

 

Blir galen snart...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner du någon annan med Chromecast?

Ni skulle ju kunna byta med varandra för att avgöra om felet ligger i själva Chromecasten eller i teven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Cecilia,

 

känner ingen annan men butiken där jag köpte den påstår

att den funkade hur bra som helst på deras TV när de testade.

 

Är mitt uppe i en mejlkonversation med Sonys support, inne på andra veckan nu, men verkar inte komma någon vart. De svarar snabbt i alla fall, bra det...

 

Det måste vara felmeddelandet "Fel sign. frekv" som kan ge lösningen.

Allt funkar ju egentligen, men bara en gång...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, kan du fortfarande få support av Sony på en produkt som är mer än fyra år, det var inte dåligt det.

 

Du kan ju också ta med dig Chromecast till någon annan för att testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för förslag och länkar.

Ska så fort tiden räcker till testa allt från länkarna.

De verkar intressanta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har provat allt i länkarna men inget funkade.

Ger upp snart...

Får se om Sonys support kan komma med något revolutionerande.

Knappast.

Fler förslag...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej alla glada,

dock inte jag...

 

Sony har nu meddelat att de inte kan hjälpa mig. Det är den så kallade "handskakningen" mellan TVn och Chromecast som ej funkar, TVn klarar det inte, fel firmware, som troligtvis ej kommer att uppdateras. Skit alltså...

 

Det funkar ju i alla fall om jag gör den strömlös.

Bra så...

 

Tack för alla svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...