Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn fryser när jag går ut på nätet, virus?


uabbont

Rekommendera Poster

Hej,

 

Förra vecka började min dator plötsligt frysa. Mus gick att röra men inga program eller fönster reagerade. Startade om och det tog ca 30 sek innan samma problem inträffade igen.

Efter några omboot stängde jag av min nät anslutning och symptomen försvann. Dock så fort jag anslutade för att komma ut på nätet så frös allting igen.

Försökte köra NORTON 360 inget hittades. Spyware Terminator varnade för en "PULP. Lync Browser Helper". den tog bort det, men vid nästa sökning kom det upp igen. 

Kopplade en ny dator och efter ett par dagar uppträde samma symptom på den också. Dessutom märker jag nu att Antivirus program som Norton 360 kommer inte i gång med sina körningar, sam Mc Afee (på andra datorn) klagar att Brandvägg är av och det går inte att aktivera den.

På mitt hemma nät har jag 2 bärbara med Windows8.1 och 2 Apple macbook air samt ibland en windows 7 bärbar.

Enbart windows 8.1 verkar drabbas än så länge.

Kan det vara ett modem virus, då 2 bärbara med win8.1 drabbas över nätet samt Norton, McAfee och Spyware verkar inte hitta nåt? 

 

Undrar om det finns andra som har blivit drabbade?

Åt vilket håll jag skall inrikta min fel/virus sökning?

Till sist, varför hittar inte virus-program som Norton 360 eller McAfee nåt, finns det kraftigare verktyg jag borde använda (Malware, etc)?

/Uabbont

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Du kan läsa vad Lync Browser Helper är på sidan http://www.systemlookup.com/CLSID/72557-OCHelper_dll.html och bara det skulle jag nog tycka är anledning nog för att avinstallera Spyware Terminator, men det är ju upp till dig.

 

Kolla upp datorn med det mycket bra och gratis anti-malware-programmet Malwarebytes Anti-Malware (MBAM: http://www.malwarebytes.org/

 

Är det någon skillnad om datorn ansluter trådlöst eller med nätverkskabel till routern?

 

Går det någon nätverkstrafik enligt Aktivitetshanteraren, fliken Nätverk, när webbläsaren är avstängd?

 

Finns det loggar eller annan information i routern som visar något om vad det går för trafik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Symptomen blir desamma trådlöst eller med nätverkskabel.

Jag lyckades installera Anti-Malware efter ett par omboot. Resultatet blev negativt, inga problem hittades.

Jag tog bort Spyware Terminator och har inte upplevt problemet det senaste halv-timme.

Problemet kan har varit relaterat till det!!? (Trodde det var ett bra program).

Jag kommer att avvakta nån dygn innan jag kan med säkerhet bekräfta att Spyware Terminator orsakade problemet!

Tack för tipset!!

/Uabbont

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak :)

 

Kom gärna tillbaks och berätta hur det går.

Hej, Det har gått över 24 timmar sen jag tog bort Spyware Terminator och problemet verkar helt borta. Inga nya symptom så det var det! Tusen tack!  :thumbsup: 

/uabbont

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den Lila Kiwin

Att en dator fryser betyder inte automatiskt att den har ett virus.

Den troligaste anledningen är att nätet du använder är för kallt och att datorn reagerar negativt på detta. Lösningen kan vara så enkel att du tar dig till närmaste stormarknad och inhandlar varma nätstrumpor som du trär över tornet för att undvika framtida komplikationer. Skulle datorn fortfarande protestera, är nästa steg att införskaffa ett nytt nätaggregat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att en dator fryser betyder inte automatiskt att den har ett virus.

Den troligaste anledningen är att nätet du använder är för kallt och att datorn reagerar negativt på detta. Lösningen kan vara så enkel att du tar dig till närmaste stormarknad och inhandlar varma nätstrumpor som du trär över tornet för att undvika framtida komplikationer. Skulle datorn fortfarande protestera, är nästa steg att införskaffa ett nytt nätaggregat.

Haha! :P  Jo ett par Alvedon, en bomullströja och en godnatt puss hjälpte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...