Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är det för skillnad på de olika Linux-mintvarianterna?


Tune

Rekommendera Poster

De är skrivbordsmiljön, dvs fönsterutseende och vissa program som skiljer, XFCE är mest lättdriven och KDE mest tungdriven.

 

på en gammal dator med lite RAM är XFCE lämpligast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

på en gammal dator med lite RAM är XFCE lämpligast.

​Då blir det nog den som gäller. Ska kolla runt lite först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar svara så här, helt efter mitt eget tycke & smak:

 

Xfce - den "lättaste" av de fyra ovan.

KDE - den "snyggaste" men också den tyngsta och krångligaste av de fyra.

Cinnamon - Inte mest lik Windows enligt mig men enligt många andra. Drar lite mer resurser än MATE. Brukar släpa efter vad gäller översättning.

MATE - mest lik Windows (typ W2K). Den version som brukar släppas först, ibland samtidigt som Cinnamon.

 

Men sedan finns ju också LMDE - Linux Mint Debian Edition

 

Fördel där att man inte uppdaterar typ från 16 > 17 >17.1 osv utan det är alltid den senaste LMDE man "har" om man kört uppdateringar via Uppdateringshanteraren.

Det släpps nya DVD/ISO som innehåller de senaste uppdateringarna för att man inte ska behöva installera en ett år gammal version och sedan köra ett års uppdateringar.

 

Nackdel är att allt inte fungerar exakt lika smidigt, direkt, som i ex. MATE. Har haft lite extra trix med ex. BankID och med VMware Player. Har varit lite knepigt att uppdatera Libre Office också men jag har ändå övergett just den sviten.

 

Tillägg: LMDE finns med MATE & Cinnamon som skrivbordsmiljö.

 

Jag kör MATE på datorer som har levererats med XP, 2GB RAM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om du ska köra med Linux så är den här jätte snygg.

 

http://zorin-os.com/

Tack för tipset men har den redan installerad virtuellt. Har provat den skarpt installerad också men tyckte den var lite väl buggig då, det var några år sen jag hade den installerad skarpt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kar testat Linux Mint Mate Edition 17.1 och den flyter på bra på en gammal Vista-burk med 2 Gb Ram.

 

Kan inte fatta varför Microsoft inte gör en avskalad variant på W10 för att fånga upp gamla Xp och Vista datorer, har faktiskt fortfarande 20-25 % av totala datoranvändningen enligt denna länk. Trodde i min enfald att Vista och W10 skulle vara ungefär lika tunga för datorn men så var det inte alls. Otroligt segt med W10 medan Vista fungerar hyfsat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...