Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kodning av php-script (och htm-sidor)


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Hej !

Jag använder php-script för att detektera besök på min hemsidas olika delar.

För skapande och editering av en php använder jag Anteckningar (Notes), vilket jag tycker är bekvämast och enklast.

Vid sparandet av ett färdigt eller editerat script, finns med Anteckningar ett urval av kodningar, där ANSI är den ursprungliga. Dessutom finns ju UNICODE och UTF-8.

Jag vet från användandet inom Loopias domäner att spara såväl htm- som php-sidor med UTF-8 är att föredra, eller rent av ett krav i vissa fall, för att få riktiga bokstäver och inte en massa konstiga tecken i stället för t ex Å, Ä och Ö !
Men hur är det i vanliga fall ? Kan man ha blandat så att vissa sidor, t ex php-sidor har UTF-8, och andra htm-sidor har ANSI, eller måste allt man kör från sin egen server ha samma kodning.

Nu hade jag exempelvis en php kodad med UTF-8, men fick då påhälsning av några extra tecken i resultatet !

Är UNICODE något som fungerar som det låter, d v s universellt och passar till allt ?

Jag känner mig lite vilsen i dessa begrepp och hoppas att någon har några bra och vederhäftiga förslag !

Med vänlig hälsning

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekommenderat är att alltid och i alla delar använda sig av UTF-8.

(Ev. om du i olika skript får problem med "extratecken i inledningen" använda UTF-8 without BOM)

 

Dessutom så skulle jag vilja passa på att tipsa om att "uppgradera" anteckningar till en texteditor med lite mer finesser (inte minst syntaxfärgning).
Personligen så gillar jag Notepad++ som har en bra avvägning mellan enkelhet/minimalism och funktionalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blanda inte, var konsekvent hela vägen - filformat, innehåll, databas etc. Använd UTF8 så slipper du problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar, Cluster och Mr Andersson !

 

Hade nog på känn att blandning var lite olämplig !

Det har tyvärr med tiden blivit lite hipp som happ. Ska ta några timmar och renodla samtliga mina  htm- och php-sidor m m.

 

Intressant om Notepad++ !

 

Har laddat ned den och ska testa  !

Tack !

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...