Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Asus Notebook med hybrid-hårddisk


totte92

Rekommendera Poster

Hej, jag har en Asus notebook s551l med en 750GB mekanisk hårddisk och en 24GB SSD hårrddisk. Jag har hört att SSD-hårddisken ska vara till för att det ska bli en snabbare uppstart. Stämmer detta? Alltså det är ifrån den här disken som datorn laddar ifrån när operativsystemet ska startas upp? Nu vill jag göra en dual-boot mellan Linux och Windows på min dator och jag lyckas inte att få det och funka. Kan detta bero på att det blir jätteproblematiskt hur datorn ska välja var boot-filerna ska ligga. Själva windows systemet ligger på den mekaniska disken och linux ligger på en mindre partition också på den mekaniska disken. Men om nu SSD hårddisken används för att starta datorn hur ska jag då få linux-installationen att förstå detta?

 

MVH Erik

 

Tack på förhand 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man installerar Windows först, eller om Windows redan är installerat, och därefter installerar Linux brukar det gå bra då Linux känner av detta.

 

Jag tror jag gjorde så att jag plockade bort min Windowsdisk och installerade Linux på en annan satt på första "platsen", kollade att allt startade upp okej.

 

Därefter satte jag i Windowsdisken igen och lät Linux och dess starthanterare Grub detektera Windowsdisken.

(Tillägg: Finns smidigt program för detta, i Linux, när man väl kommit så långt)

 

Enklast alltså om Linux får hantera detta med att välja operativsystem.

Men det går även att på Windowsdisken lägga in Grub4Dos, två små filer, och låta Windowsdisken sköta valet. Dock är detta något man kan behöva hjälp med.

 

På min dator kan jag direkt vid uppstarten trycka F12 och där välja vilken disk/enhet jag vill fortsätta uppstarten med. Detta är alltså en funktion "i BIOS" och har inget att göra med hur Linux resp. Windows är installerade/konfigurerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får skilja på hybrid-diskar och att ha en separat SSD kombinerat med en separat mekanisk hårddisk.

 

Hybriddiskar (SSHD) beskrivs på https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_drive och då fungerar SSD som en cache för den mekaniska hårddisken och innehåller de filer på den mekaniska disken som används mest, inte nödvändigtvis de som används just i starten av datorn. Vare sig man själv eller ett installationsprogram för Windows eller Linux kan styra vilka filer som hamnar var.

 

I datorer som levereras med Windows 8 och senare behöver man normalt stänga av Secure Boot och ibland något mer i UEFI (BIOS) för att det ska gå att installera ett annat operativsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...