Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Samma storlek på .PST?


Mikael63

Rekommendera Poster

På jobbet har vi något tillägg till Outlook som heter Enterprise Vault Add-in och som arkiverar en del mail (beroende på viss tid eller viss storlek, minns inte).

Dessa går att återställa om man är ansluten till företagets nätverk. eftersom jag inte alltid är det men vill kunna komma åt bra-att-ha-post så har jag skapat en personlig postlåda dit jag flyttat sådana mail.

Denna skapades 141027 och blev en viss storlek.

 

Vid en backup 141218 såg jag att filstorleken var exakt likadan.

Nu 150128 är filstorleken också likadan.

 

Jag har sett att en del undrar varför filstorleken inte minskar om man har raderat mail men i mitt fall så lägger jag ju till mail och då borde väl storleken öka?

Jag har kollat så att jag inte har samma fil på flera ställen men jag har bara en fil och dess datum stämmer alltid med aktuellt datum, det datum när Outlook senast kördes.

 

Är det något lurt eller har det allokerats en viss storlek för denna fil? Vad har i så fall styrt den storleken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror mig veta vad detta beror på..

 

Enligt många sökträffar så är man alltså bekymrad över att filstorleken inte minskar när man raderar brev.

 

När jag hade skapat min personliga postlåda flyttade jag en massa mappar från min "rätta" postlåda.

Filen antog då en viss storlek.

 

Efter detta rensade jag bort en massa skräp från den personliga postlådan. Filstorleken borde då ha minskat men likt andra så gjordes inte det.

 

När jag nu fyller på med nya brev så växer inte filen eftersom den tydligen har utrymme för de nya breven.

 

Märkligt men inte förvånande, med tanke på vilket företag som är inblandat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej Mikael63,

Ärendet är gammalt men kunde inte låta bli att svara. Du kanske redan löst problemet?

Om du använder MS Outlook 2007, 2010, 2013 så tror jag du måste komprimera datafilen för att den skall minskas. I annat fall lämnas "hål" i datafilen. /BG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael63,

Ärendet är gammalt men kunde inte låta bli att svara. Du kanske redan löst problemet?

Om du använder MS Outlook 2007, 2010, 2013 så tror jag du måste komprimera datafilen för att den skall minskas. I annat fall lämnas "hål" i datafilen. /BG

 

Mitt problem var inte att filen inte minskades utan att den inte ökades.

Tror det är löst - dags ta en ny backup av .pst - får kolla då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...