Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn stängs av


Ored

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vet inte om detta är rätt ställe på Eforum men jag försöker ändå. Jag har för ca 1/2 år sedan byggt ihop min egna dator som jag har Windows 8.1 installerat i. Operativsystemet och de flesta programmen ligger på en SSD disk medans vissa program och alla filer ligger på en vanlig större hårddisk. Nu de två senaste veckorna när jag använder datorn har den sporadiskt kanske 2-3 ggr börjat som jag upplever det stänga av sig själv mitt under arbetet vilket är mycket irriterande. Jag hinner ju inte spara det jag arbetar med. De gånger som jag upplevt att datorn stänger av sig själv blir skärmen först helt svart för att sedan få upp texten no signal. Fläktarna fortsätter att surra och så hör man ett tickande ljud som jag tror kommer från någon av de två hårddiskarna. Det jag gör då är att jag håller in strömbrytaren på datorn tills den stängs av för att sedan starta datorn igen som om inget hade hänt. Vad kan detta bero på och hur löser jag enklast det irriterande problemet?

 

/Ored

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var glad för att datorn stängs av istället för att gå sönder. Moderkortet som du har köpt gör att den stängs av. I vissa datorer kan man gå in i setupprogrammet och välja vid vilken temperatur den ska stängas av "PC health status" eller liknade brukar det stå där man kan ändra detta. På denna dator som jag surfar med nu kollar jag alltid setupen. Ibland står det disabled på "shut down temperature" och "target temperature." Då går hårddisken sönder när den blir för varm. Lösningen på det problemet är att byta Cmos-batteri  men jag kan inte öppna datorn och tycker det är onödigt att be någon hjälpa mej. Jag har blivit van att kolla setupen varje gång. Precis som jag är van att ta på mej glasögonen när jag vaknar och sitter vid datorn eller gör andra saker.

 

Men om du är osäker på hur du ska göra så ändra ingenting! Datorn kan gå sönder om man ändrar fel!.

 

Jag har haft sönder en dator på det viset. Det var tyvärr min bästa kompis dator. Men hon fick en ny dator sen av hjälpmedelscentralen. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värmeproblem (igensatta kylflänsar, något med kylpastan mellan CPU & Kylare) är kanske det man först har i åtanke men

 

och så hör man ett tickande ljud som jag tror kommer från någon av de två hårddiskarna

gör ju att misstanken lutar åt någon av diskarna.

 

 

jag håller in strömbrytaren på datorn tills den stängs av

är ju inte så bra då filsystemet då riskerar att haverera. Jo, ibland finns inget annat val...

 

Kolla kylningen.

Kolla diskarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Ska kolla fläktarna även om dom alltid snurrar. Kom på en sak. Ska man låta datorn/moderkortet sköta fläktarna eller kan man som nu ha dom inkopplade till chassit och styra dom med knappar från det? Har alltid dom satta på max men det kanske skadar mer än gör nytta? På chassit sitter det 5 eller 6 fläktar och en fläkt på processorn som inte styrs med knapparna på chassits front.

 

/Ored

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att CPU-fläkt en/arna kopplas in på moderkortets kontakt för CPU-fan. Då är du säker på att dessa kör som dom skall och ofta kan dessa då skötas per automatik från BIOS via särskild temp kurva.

Kontrollera detta samt att CPU-fläkt snurrar som den skall när datorn är i gång. Brukar ocks kunna komma upp en varning i BIOS om detta.

 

När det gäller övriga chassifläktar är det inga problem att ha separat fläktkontroller eller om du har dessa anslutna till styrenhet inbyggd i chassit via knappar.

Vill man ha en tystare dator vid låg belastning så är detta en stor fördel, vid hög belastning tex. vid spel eller film-redigering etc. så kan man (vid behov) öka på fläkthastigheten och då låter det också naturligtvis mer.

 

Detta avgörs bäst med ett separat temp.program (se nedan) och när man väl har lärt sig vilka temperaturer och fläkthastigheter som kan vara lämpliga, så behöver man inte kolla detta så ofta. Ja förutom då när datorn använts en tid och damm börjar sätta igen kylflänsar, fläktfilter o.dyl.

Se då Ta bort damm i en stationär dator

  • Är du säker på att processor (CPU) kylaren blivit korrekt monterad?
  • Kontrollera i Bios Setup meny din dators temperatur, särskilt CPU-temp.
  • Kontrollera allt kablage och anslutna kontakter till moderkort, grafikkort och diskar etc. så att dessa sitter monterade och instoppade korrekt.

Sedan kan du alltid kontrollera temperaturerna med gratis HWmonitor se detta inlägg #2  för tips.

 

Lägg upp ett skärmklipp av HWmonitor i ditt nästa inlägg.

Klicka 'Använd fullständig Editor" under inlägget och sedan knappen till vänster under inlägget 'Bifoga filer' därefter navigerar du dit du har sparat skärmklippet och klickar 'Öppna'.

Tips: Skärmklippverktyget/Snipping Tool i Windows 8

 

Jag tycker det verkar som ett hårdvaruproblem med tex. temperaturen eller anslutningar, snarare än ett Windows problem?

Mvh ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du hör ett tickande ljud från hårddisken.

 

Du har tur som hör sånt. Alla gör inte det. 

 

Gör backup på allt som du vill spara. Hårddisken är på väg att krascha. Eftersom hårddisken verkar gå att starta om det nu är den dator du använder när du skriver inlägg gör backup på allt men inte på en gång. Stäng av datorn när du har bränt en skiva med filer. Låt  datorn vara avstängd något dygn. Försök sen igen. Om du hör tickande ljud hela tiden som du surfar med den stäng av datorn och ta kontakt med en som kan rädda data. Det finns billigare alternativ äv Ibas. Datorn kan krascha när som helst då. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...