Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skillnad i uppkoppling mellan fiber och vanligt trådlöst bredband


rickard 1

Rekommendera Poster

Efter en ren ominstallation av Windows Vista på en laptop, FSC Amilo Li2732 enligt länk nedan, köpt 2008, fungerade datorn perfekt. Installationen gjordes från de tre recovery skivor jag gjorde när datorn var ny. Jag köper trådlöst bredband från Tre och när datorn kopplas upp trådlöst mot routern, Huawei, får jag en hastighet på cirka 20-25 MBit/sek i bägge riktningar. OK alltså.

 

Jag flyttar över datorn till en lägenhet där fiber finns installerat. Datorn hittar nätet och blir ansluten till den router som finns i lägenheten, men sen hittas ingen server att ansluta till. Efter lite trixande får jag upp en bild som visar, dator, router och internet. Mellan router och internet sitter ett rött kryss.

 

Kan någon förklara detta och ge tips hur det kan åtgärdas.

 

https://www.komplett.se/product/361740

 

Mkt tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha en leverantör av internet över fiber. Gissar jag.

Jag kunde ansluta mig till fibernätverket långt innan jag skaffade en internetleverantör.

Enda kruxet var att jag hade haft fasta IP-adresser i hemmanätverket på familjens datorer. (ADSL-modem- router-dator)

När jag kopplade in en dator mot fiberuttaget så var jag tvungen ändra till DHCP i datorn.

Så fungerade det.

För att koppla upp sig mot Gothnet, (Familjebostäder i Göteborg) och sedan var det att välja Internetleverantör.

Kunde kolla alla interneterbjudanden och TV och Telefon erbjudanden över fiber med hjälp av uppkopplingen mot Gothnet.

Men ut på internet kom jag inte. Innan jag valde internetleverantör.

Tog enbart Internet (inte telefon och TV) Vill inte ha allt på en leverantör/fiber av driftsäkerhetsskäl.

Valde Bahnhof till Internet över fibern. Och har inte ångrat mig.

Var bor du?

Vem äger fibernätet?

Vad heter fibernätet?

Vet inte du, fråga grannarna.

Nån kan säkert hjälpa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Krysset betyder att routern inte fått nätkontakt. Du kan ju prova att ansluta datorn direkt med kabel till vägguttaget för att elimera fel i routern.

Nästa steg är att gå in i routern och kolla status och eventuellt ändra inställningar.

Vad heter routern och var kom den ifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...