Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BANK ID uppger - vi uppdaterar INTE för Linux


Mr Stoned X bootlegger

Rekommendera Poster

Mr Stoned X bootlegger

Idag (söndag 25 jan -15) har BANK ID tillkännagett på Sveriges Riksradio att de INTE tänker uppdatera sitt BANK ID så att det kommer att fungera för Linux. Användare har intervjuats och är med full rätt väldigt upprörda. Vad är din uppfattning och kommentar?

 

Jag har faktiskt varit på G att uppdatera våra datorer till Linux men detta blev väl... hmmm... spiken i kistan.   :thumbsdown: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder inte bank på datorn överhuvudtaget. Om man ska använda bank på nätet så måste man vara snabb annars blir det fel. Det gäller åtminstone om man har Nordbanken på Internet. Min Linuxdator försöker jag använda till roligare saker. Jag försöker hittar spel till Linux som jag kan installera även om jag inte är uppkopplad. Men vissa spel som är zippade går inte att öppna :-( Jag ska försöka ladda ner dem från en annan sida. 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder inte bank på datorn överhuvudtaget. Om man ska använda bank på nätet så måste man vara snabb annars blir det fel. Det gäller åtminstone om man har Nordbanken på Internet.

 

/Maria

 

Fel, du behöver inte alls vara snabb, för att använda internetbank, varför tror du det?

Däremot om man inte är aktiv på en längre stund, alltså inte trycker på en tangent eller rör på musen, så brukar man av säkerhetsskäl bli utloggad, men det har ju inte med snabbhet att göra.

Tycker internetbank är mycket smidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Stoned X bootlegger
Tycker internetbank är mycket smidigt.

Vad har man egentligen för alternativ till "internetbank" idag år 2015 oavsett om det gäller att betala sina månatliga räkningar eller göra banköverföringar vid Traderaköp eller köpa och sälja aktier och fonder och låtsas vara en börshaj?

 

Jag har bara positivt att säga om internetbanken. Jag minns ju för inte alltför många år sedan när inte Paypal var så vidareutvecklat i ex Tyskland och man handlade på EBAY.DE och de vanliga bankerna skulle ha en dryg hundring i svenska pengar för att göra en banköverföring från svenska kronor till DM. Idag gör man det via datorn gratis (EU-betalning)!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller iallafall Nordea som de heter nu. Jag skrev fel. När man  har matat in sitt lösenord då behöver man inte vara snabb. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har man egentligen för alternativ till "internetbank" idag år 2015 oavsett om det gäller att betala sina månatliga räkningar eller göra banköverföringar vid Traderaköp eller köpa och sälja aktier och fonder och låtsas vara en börshaj?

 

Jag har bara positivt att säga om internetbanken. Jag minns ju för inte alltför många år sedan när inte Paypal var så vidareutvecklat i ex Tyskland och man handlade på EBAY.DE och de vanliga bankerna skulle ha en dryg hundring i svenska pengar för att göra en banköverföring från svenska kronor till DM. Idag gör man det via datorn gratis (EU-betalning)!

Alternativet är telefonbanken eller att gå in på ett bankkontor. Men sånt kanske inte finns i mindre städer ? 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller iallafall Nordea som de heter nu. Jag skrev fel. När man  har matat in sitt lösenord då behöver man inte vara snabb. 

/Maria

 

Du behöver inte vara snabb för att mata in lösenord heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev iallafall fel de gånger jag försöke använda internetbanken. Därför tycker jag att telefonbanken är bättre. Dessutom brukar jag blanda ihop koderna med min bankomatkod också. När jag använde bank på telefon sist så sa de på banken att jag kunde använda dosa och de  koderna som jag fick på min dosa men först gav de mej en kod. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Stoned X bootlegger

Alternativet är telefonbanken eller att gå in på ett bankkontor. Men sånt kanske inte finns i mindre städer ? 

/Maria

Telefonbank vet jag ärligt talat inte ens vad det är.

 

Jodå, vi har "hör och häpna" TVÅ bankkontor i Borgholm. Det får vi tacka turisterna för. Hade vi inte haft några turister på Öland så garanterar jag att Öland hade varit utan banker.

 

Fast det är väl bara en tidsfråga innan bankerna stänger ner sina kontor. Eller börjar ta entréavgift för att man ska få komma in. Många banker har ju tom slutat att handhålla kontanter. Ska man ha ut cash får man gå till bankomaten.   :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man, lite, ska hålla isär BankID som behövs när man ska logga in sig mot ex. Skatteverket eller vissa banker OCH Internetbank.

 

Jag har Handelsbanken.

Där använder man ett inloggningskort från BankID och en dosa från Handelsbanken.

Man kan där logga in med kort & dosa ansluten till dator eller kort & dosa som inte är ansluten till datorn.

 

Det förstnämnda kräver inloggning via BankID,s program och kan det i framtiden blir problem för oss Linuxanvändare.

 

Att där logga in med kort & dosa som inte är ansluten till dator kommer således att fungera även i fortsättningen. Denna metod kräver att man är "snabb", om man anser att fyra minuter är en kort tid ;-)

 

Vill man använda Linux och sin Internetbank (enbart) får man se till att "ha" en bank som medger detta, som ex. Handelsbanken.

 

För inloggning i andra sammanhang där inloggning med kabelanslutning krävs får man hitta andra lösningar.

Man får hoppas att FriBID fortsätter att fungera/utvecklas.

 

Mobilt bankid är väl annars den naturliga fortsättningen.

Detta ska inte förväxlas med att man utför sina bankaffärer via mobilen utan mobilen ska i detta fall endast betraktas som en ersättare till den dosa+kort jag skrivit om ovan.

 

Dock fungerar just denna metod inte än mot Handelsbanken eftersom de redan har en lösning som fungerar - kort & dosa utan kabel.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både synd och tråkigt!

 

När nu utvecklingen går mot möjligheten för allt flera att bruka modern IT-teknik utan kostsam programvara så är det förvånande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BankID har aldrig funnits till LINUX.

Tex i form av källkod för kompilering till den linuxrelease man själv kör.

Så man kan inte lägga ner något som aldrig funnits.

 

Det BankID som funnits har varit framtagit till en enda linuxrelease Ubuntu 10.10 om jag inte missminner mig.

Och det har fungerat även på andra releaser. Inofficiellt.

Men när man själva säger att BankID endast finns till Ubuntu 10.10, dvs en idag 4 år gammal linuxrelease. (Oktober 2010 om jag tolkar det rätt)

så är det väl inte konstigt att BankID läggs ner pga obefintligt ointresse.

 

Själv kör jag mina bankaffärer på Linux Mint 13

Inga problem mot Nordea, Just nu. Hemsidan var omkring 2012 nere ganska ofta. Använder Kort + Dosa.

Inga problem mot Länsförsäkringar. Just nu. Och har aldrig haft problem. Betalar med Dosa.

Inga problem mot ICAbanken. Just nu. Hade problem över en helg när de "uppgraderat" sidan men fixat på måndag. Använder Kort+ Dosa.

 

Har installerat BankID i Linux Mint 13. Det fungerade direkt efter installtionen som var jobbig för mig. '

Många konstiga instruktioner. Tex kunde jag inte välja som vanligt var jag ville spara BankID filerna.

Kanske anpassade till Ubuntu 10.10.

Så jag fick gissa mig fram.Och fick igång det.

Och kunde gå in på Skattemyndigheten till mitt "konto".

Men sedan har det inte funkat. Kanske för BankID varit avaktiverat i tillägg i Firefox?

Inte brytt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns FriBID, https://fribid.se/ som fungerar bra på LInux, även 64-bitars.

 

Ja, precis. Men som jag skriver i mitt förra inlägg så får vi hoppas på att det kommer att uppdateras när så krävs...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Stoned X bootlegger

Jag tycker man, lite, ska hålla isär BankID som behövs när man ska logga in sig mot ex. Skatteverket eller vissa banker OCH Internetbank.

Naturligtvis är det inte alla banker som använder BANK ID - som ex SEB - men många myndigheter som ex Skattemyndigheten, Bilregistret/Transportstyrelsen och Försäkringskassan m fl gör det.

 

Tycker bara att det är beklagligt att inte BANK ID längre kommer att fungera för dom som använder Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tycker bara att det är beklagligt att inte BANK ID längre kommer att fungera för dom som använder Linux.

Håller med, men det finns ju alternativ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm om alla skulle köra bara med bitcoin då behöver man inte växla pengar till ett annat valuta och när man köper något så använder man mobil för att flytta pengar till den person dock vet jag inte om det finns ännu till mobilen det som är synd då är att dom måste skriva in en lång text för att flytta pengar men man kanske kan använda sig av qr koder det hade vart något det.

 

Tycker bara det är synd att man måste betala pengar för att ha ett nordea kort sånt ska bara gratis.

 

 

När du använder Nordea på internet med dosa så har du 10 minuter på dig att logga in om det har gått mer än 10 minuter så måste du skriva in ny kod igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså har man 10 minuter på sej att logga in... Då har det ändrats. Men jag förtsätter med telefon ändå. Nu blir jag inte nerkopplad om jag behöver vänta i telefon mer än 2 minuter. Det blev jag med den förra textisen som jag hade. Alla telefonister gillar inte att man pratar strunt med dem medan man väntar att de på banken ska svara. Jag begär alltid personlig service. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mobilt BankID, fungerar det med Linux?

Edit:

Testade själv på min gamla Zorin-installation som inte använts på väldigt länge och det fungerade att logga in med Mobilt BankID. Därför är det inte ett större problem för Linux-användare att BankID inte uppdaterar för Linux så länge man har tillgång till telefon som det går att installera och använda Mobilt BankID. Sen finn ju möjligheten att installera mer än ett operativsystem på samma dator(Dualboot).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mobilt BankID, fungerar det med Linux?

Edit:

Testade själv på min gamla Zorin-installation som inte använts på väldigt länge och det fungerade att logga in med Mobilt BankID. Därför är det inte ett större problem för Linux-användare att BankID inte uppdaterar för Linux så länge man har tillgång till telefon som det går att installera och använda Mobilt BankID. Sen finn ju möjligheten att installera mer än ett operativsystem på samma dator(Dualboot).

Ja, precis. Mobilt Bankid fungerar ju s.a.s. mot mobilens operativsystem samt då givetvis mot de sajter som har stöd för detta.

 

Jag ser egentligen bara fördelar med mobilt bankid förutom om man inte redan har en mobil som detta fungerar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag ser egentligen bara fördelar med mobilt bankid förutom om man inte redan har en mobil som detta fungerar på.

Med vanligt BankID är man låst till en dator. Med Mobilt BankID kan man logga in på nästan vilken dator som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Visst kan man piratkopiera windows och använda det (hur kan du lita på windows för bankaffärer?)

Varför ska man köra piratkopia av Windows om det fungerar med Mobilt BankID och Linux???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska man köra piratkopia av Windows om det fungerar med Mobilt BankID och Linux???

Om de inte uppdaterar bankid till nyare versioner av Linux så funkar det ju inte? Men om man behåller en gammal version av Linux och program för bank id då borde det ju funka? Men då är frågan kan man ladda ner alla extra program i Linux från programhateraren så att man kan installera om det igen eller på en helt ny dator ? Om man har Northon Ghost då kan man ju göra en kopia av alla program och annat på hårddisken men då funkar det väl bara på den datorn man använder för tillfället  ifall man är tvungen att installera om ?

 

Om man laddar ner program som man ska installera på en ny dator måste man väl ha dessa filer i *.deb filer eller annat packat format *.zip eller *.tar ? Men jag vet inte om det funkar. Jag är rätt så ny på Linux.  

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Om de inte uppdaterar bankid till nyare versioner av Linux så funkar det ju inte? Men om man behåller en gammal version av Linux och program för bank id då borde det ju funka?

Diskusionen gällde Mobilt BankId och inte vanligt, då är det upp till hemsidemakarna att anpassa sidan så det fungerar även med Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bankid har tagit över av microsoft och dom hatar linux

Bankid ägs inte av Microsoft och Microsoft hatar inte Linux utan bedriver utveckling av program avsedda för Linux.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...