Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Batteri


Qvirre

Rekommendera Poster

Hej!

Jag undrar hur det är med mobiltelefon batterier. Förr var det ju så att man måste ladda ur ett batteri helt och hållet,innan man kunde/eller skulle ladda dom,batterierna vart "slöa" annars.

Men sen kom det nya batterier,dom vi har nu i våra mobiler,där det då sägs att man kan ladda dom när som helst,exempelvis då det är 50% kvar,eller 20% och så sätter man det på laddning nån halvtimme,upp till 50-60% och det blir inte förstört.Stämmer det verkligen,eller vad är det som gäller om laddning?

Hälsningar Qvirre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två Nokia N9 inköpta 2012. En för privatsamtal och en för firman. Och laddar dom när det känns.

Som dom måste laddas för att inte ta slut under nästa dag.

Dvs ofta när halva kvar enligt mätaren.

Nu börjar de ha lite svårt klara två dagars telefonsamtal. Fotande MMSande. SMSande.

Men de är snart 3 år gamla.......

Så har du inte krav på mer än 3 års livslängd. På batteriet.

Så är det bara att ladda när du känner för det.

Under förutsättning att din mobil har lika bra batterier som N9.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var dom gamla typerna av Ni-Cad batterier som skulle laddas ur helt innan laddning skedde för att dessa inte skulle få sk. minne.

 

Det gäller inte i dag med moderna mobil-batterier av Litium-Jon (Li-ion) typ.

Tvärtom skall dessa helst laddas när dom inte är helt tömda, för att få bästa livslängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag laddar dessa typer av batterier "Li-ion", när jag tycker det behövs, har än så länge aldrig väntat tills dom tagit slut helt.

Oftast blir dom laddade när det är ungefär 30-50 % kvar.

Mobilen har börjat tappa batterispänning, får ladda lite oftare, men den är också inne på sitt tredje år, tycker det är helt normalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Li-ion batterier mår inte bra att laddas ur totalt men det sköter telefonen/datorn om så man behöver inte bry sig så mycket om detta.

Och dessa kan skvättladdas då och då utan att ta större skada.

Men när batteriet i mobilen/datorn tar slut snabbare och snabbare och laddas snabbare fullt så är det i stor sett förbrukat och bör bytas ut.

 

Det kan ta några laddningar för nya batteriet att komma igång och fungera normalt, i min HTC tog det ca 3 veckor innan det blev normalt.

Var på väg att reklamera detta batteri för det laddades konstigt och drog ur snabbt.

Men blev helt OK efter denna tid.

Datorbatteri är nog bättre att inte vara anslutet då man använder den för bättre livslängd, sitter faktiskt styrkretsar inuti batteriet av någon anledning som håller reda på hur du sköter det.

Tro det är samma som vissa skrivare har(chip) som talar om att färgen är slut fast det finns kvar i patronerna/färgkassetterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...