Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utskrift via Ipad till trådlös skrivare ?


reso

Rekommendera Poster

Hej alla forumister

 

Jag har en kamrat som har en ipad och inte kan skriva ut till sin trådlösa skrivare.

Han har wifi.

 

Jag har en Samsung Android S3

Jag skrev innan redigeringen att jag kunde skriva ut från min android,  men det var fel, Jag tänkte på min laptop då

Ber om ursäkt för detta,

så jag undrar hur man gör även från S3:an oxå

 

Någon som vet hur man gör ?

 

Kristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast(?) är att söka "printer" på App store resp. Google Play.

 

Beror också på vilken skrivare man har, till Samsung & HP finns "egna" Appar, åtm. Android.

Kolla i din S3 om det inte redan finns "Samsung Print" (typ) förinstallerat.

 

För länge sedan hade vi en App som fungerade bra med iPad & skrivare men hur bra den är idag vet jag inte.

 

"Trådlös skrivare" - det torde vara betydligt krångligare att försöka skriva ut direkt till en sådan utan ett WiFi nätverk, än med. Finns en ganska aktuell tråd här på eforum.

Tillägg: tror det är denna tråd jag tänker på:

//eforum.idg.se/topic/343327-hur-funkar-n%C3%A4tverksskrivare/

 

Om telefonen och skrivaren är ansluten till samma WiFi så är de ju i samma nät och då saknar "trådlöst" betydelse.

 

Finns alternativ att skriva ut via en dator också men då ska ju den också vara igång.

 

Jag har märkt att det inte är så ofta man faktiskt behöver skriva ut från en surfplatta.

Jag har två skrivare ståendes intill en stationär dator som i princip alltid är igång, eller går snabbt att starta upp (Linux Mint).

Det är då inte allt för omständligt att skriva ut som PDF, skicka den till DropBox (eller dela direkt till DropBox), gå till dator och skriva ut därifrån. Jag måste ju ändå gå till skrivarna och hämta utskriften. Den gång en utskrift nu är nödvändig.

Med datorn vet man att utskrifterna fungerar osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får kolla upp om skrivaren är kompatibel med AirPrint eller motsvarande. Olika tillverkare och modeller kan ha stöd för utskrift genom egen app, som Mikael63 också nämnde.

Det har inget med Wifi att göra specifikt, eller att skrivaren är ansluten till lokalt nätverk. Vissa har också bluetooth så det är olika för varje modell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...