Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flytta mejl och kontakter från Windows Mail till Outlook 2013


Euro

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har skaffat ny dator och tänkte att det skulle vara en baggis att flytta över gamla mejlen till den men tyvärr verkar det inte vara så enkelt.

 

Jag har försökt lite snabbt att söka på nätet och det jag hittar är att det inte går till Outlook 2013 64-bitarsversionen utan man ska avinstallera och installera 32-bitars istället. Eller använda en tredje dator med 32-bitarsversionen som "mellanhand" på något sätt.

 

Är det någon som vet om det går att göra på något enkelt sätt eller några andra råd och tips om hur man använder Outlook på bästa sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej igen,

 

Är det ingen som vet något om detta?

 

Kan det gå att lägga in mina gamla e-postmappar i den nya datorn någonstans så att de dyker upp i Outlook?

 

Skulle det fungera att installera en äldre version av Outlook på min gamla dator och sen exportera/importera min gamla mejl dit från mitt gamla mejlprogram för att sen kunna föra över från den äldre Outlook-versionen till min nya dator?

 

Alla tips och råd mottages tacksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Den ena länken (av de två som gällde Windows Live Mail till Outlook) fungerade inte och det jag har läst verkar gälla om man ska föra över från de olika mejlprogrammen fast på samma dator. Men jag har nu lyckats få över mina mappar med gamla meddelanden.  :D

 

Jag hade ju faktiskt ett Outlook på min gamla dator som jag inte visste om så jag exporterade från WLM till den Outlooken. Sen exporterade jag från Outlook till en extern hårddisk och till slut så importerade jag den filen till Outlook i min nya dator och vips så funkade det. Nu ska jag bara ge mig på att få över alla kontakter också...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ropade nog hej för tidigt...

 

Nu upptäcker jag att en del av mapparna som jag importerade i nya Outlook inte har något innehåll. Håhåjaja, jag får försöka börja om från början igen.

 

Eller kan det vara värt att kolla på ett annat program? Thunderbird tex? Jag har inget behov att köra Outlook men tänkte att eftersom jag hade det så skulle det vara smidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har mapparna innehåll i Outlook i gamla datorn?

Används IMAP- eller POP3-protokollet för att hämta e-post?

IMAP är en spegling av innehållet på e-postservern och själva e-postinnehållet behöver inte ligga i datorn.

 

Visst kan du pröva med att installera Thunderbird i gamla datorn och då importera e-posten som finns där. Sedan kan du föra över all e-post till Thunderbird i nya datorn antingen manuellt eller genom att använda MozBackup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia,

 

Det är Windows Live Mail på gamla datorn (om det nu spelar någon roll). Ja, i mapparna där finns innehållet, jag har gjort en massa nya mappar och sorterat ut mejl i dessa.

 

I Outlook 2013 så kom dessa mappar upp efter import men jag upptäckte att vissa var utan innehåll och i vissa finns samma innehåll som på den gamla datorn. Skumt men det har väl blivit nåt fel i överföringen.

 

Att jag frågade om annat e-mejlprogram var väl mest för att om jag ändå ska börja med något nytt så tänkte jag ta råd från andra om vad som kan vara lämpligt. Att jag snöade in på Outlook var mest att jag hade det och jag trott att det var bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Oj vad tiden går fort...
 

Jag har fortfarande inte fått ordning på det här och provar att uppdatera den här tråden.

Jag har alltså använt mig av "Windows Mail" på min gamla Vista-dator men har nu skaffat en ny dator som kör W10. Jag vill på något sätt föra över allt innehåll som finns i "Windows Mail" (mappar, mejl osv) till ett nytt mejlprogram som fungerar i W10.

Tacksam för förslag på hur jag kan gå till väga då jag inte har lyckats själv hittills.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows 10 kan du ha Windows Live Mail och så vitt jag vet använder Vistas Mail och Live Mail samma mappstruktur och filer för att lagra mejlen och det borde därför bara vara att kopiera över det och klistra in på rätt ställe i nya datorn. I Windows Live Mail finns det funktioner för att exportera och importera mejl, så om den exporteringsfunktionen finns även i Vistas Mail borde det gå att utnyttja den för att föra över mejlen.

 

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-live/mail-import-backup-restore

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...