Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dell Inspiron 15z - Windows 8 startar ej


larz52

Rekommendera Poster

Hej !

 

Jag försöker hjälpa en kompis som har en Dell Inspiron 15z som har problem med Windows 8.

 

När man startar datorn kommer följande text upp:

"The operating system didn't shutdown cleanly.
Reconstructing cache metadata.
Please do not interrupt this process.
Reading packed metadata into memory"

 

Det räknar och har sig en stund sedan kommer:

"Ett problem har uppstått på datorn. Den måste startas om. Först
kommer felinformation att samlas in och sedan utförs omstart automatiskt.”

Sedan visas mycket snabbt:

"Om du vill ha mer information kan du söka efter det här felet online senare: NTFS_file_system"

 

Efter detta startar datorn om och allt upprepas i en oändlig loop. Till slut måste man stänga av med strömbrytaren. Det verkar som om windowspartitionen är skadad.

 

Nästa steg var att köra Dells inbyggda funktion Diagnostics. Jag kör först ett kortare test och sedan ett längre. Inget fel på hårdvaran enligt Diagnistics.

 

Jag försöker sedan med Kaspersky Rescue 10 (livecd), men:

"Your computer's operating system has been shut down incorrectly. File system is going to be mounted. The procedure may cause damage to it. To avoid file system corruption, you are advised to shut down the operating system correctly before using Kaspersky Rescue disk."
 

Jag provar sedan Dells Windows-DVD med Win8 och reparationsfunktioner som följde med. Jag minns nu inte ordningen, men jag testade åtminstone följande:

1. Refresh your PC

Resultat->
"The drive where Windows is installed is locked. Unlock the drive and try again."
2. Reset your PC

Resultat->
"Unable to reset your PC. A required drive partition is missing."
3. Automatic repair

Resultat->
"Automatic Repair couldn't repair your PC. Press "advanced options" to try other options to repair your PC or "Shut down" to turn off your PC."

4. Cmd console - Jag testade bl a

bcdedit

Resultat->

"The boot configuration data store could not be opened.
The requested system device cannot be found"

Jag testade en del andra kommandon också, men lyckades aldrig se windowspartitionen.

Jag hade gärna kört chkdsk, men utan partition så är det svårt.

5. Install Win8. Det finns två varianter på installation: spara eller inte spara egna filer (lite förenklat). Jag testar båda:

Resultat->

Ingen partition visar sig.

 

Jag testar sedan med Knoppix LiveCD 7.4.2 och kan då för första gången se partitionerna på disken. När jag försöker göra mount på windowspartitionen så klagar mount på att partitionen är skadad och att det bara går att göra en read-only mount. På så vis lyckas jag i alla fall rädda filerna på datorn. Ett 20-tal filer var felaktiga och gick inte att spara. Inga viktiga filer som tur var.

 

Jag formaterar (gparted) sedan om windowspartitionen (NTFS). Det går bra och gparteds felmeddelande om felaktig partition försvinner. Jag försöker åter igen att installera Windows 8 CD:n, men ser ingen partition att installera på:

"Where do you want to install Windows ?"
och så klagar den på att det fattas drivers:

"We couldn't find any drives. To get a storage driver, click Load driver"

Jag tryckte på "Load driver":
"To install the device driver for your drive, insert the installation media containing the driver files, and then click OK. Note, the installation media can be a CD, DVD, or USB flash drive."
Den CD med drivers jag fick av min kompis verkar inte innehålla det som saknades.

 

Jag har hyfsad koll på WinXP, Vista och 7, men på Win8 är jag nybörjare. Har jag missat något grundläggande ? Hur går jag vidare ? Vilken driver letar installationsprogrammet efter ?

 

Originalinställningen UEFI innan jag började att ändra:

Boot list option [uEFI]
Secure Boot [enabled]
Load Legacy Option ROM [disabled]
 

Tacksamma för alla tips !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att hårddisken har fått sådan skador att W8 inte klarar av det hela. Blir förvirrat.

Har du tillgång till en återställnings DVD skulle jag bara för skoj skull (man installerar inte på skadad hårdisk, man byter till en frisk hårddisk)

tex en bra SSD

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2724061

prova att skriva över början på hårddisken med tex

knoppix CD och kommandot

dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=1024k count=1000

vilket (om jag fått till det rätt, var länge sedan jag gjorde det)

kommer skriva över början på hårddisken med 00000000

vilket w8 kanske tolkar som det är en ny hårddisk och lyckas bättre med att installera w8.

Fortsätter krånglet köp ny hårddisk.

Och kom ihåg, när det gåller SSD får man vad man betalar för. Det har funnits mycket skräp.

När man läst omdömena på prisjakt.

Men de värsta verkar borta. Idag.

Men SSD med Sandforce är på min svarta lista......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...